• Lexis

Gravidbyxor - när började ni?

Jag är bara i v 16 men har redan börjat fundera på om det inte är dags att köpa gravidbyxor snart. Har bara tre par jeans jag fortfarande kan använda; två av dem med väldigt låg midja och det tredje paret för att de är baggy.

Men det känns så tidigt! :-O Det ska väl inte behövas än? På jobbet har jag fått gå upp två storlekar i byxorna för att de är sydda så att de klämmer på magen annars.

Hur gör ni andra? Jag har ju inte någon tydlig gravidmage än eftersom jag inte är så långt gången utan för andra ser jag nog mest lite tjock ut. Köper ni vanliga byxor i större storlek eller går ni direkt på gravidbyxorna? Känns onödigt att köpa kläder som jag väl ändå bara kan ha ett par veckor innan den riktiga magen kommer...

Ja, detta var mitt i-landsproblem idag...

• Svar på tråden Gravidbyxor - när började ni?
  • Chinx

Jag som bara är i v.9 känner behov av att ha andra kläder än jeans. Är dock mest svullen än så länge men klarar inte av vanliga jeans ändå, så jag kör på leggings eller uppknäppta jeans beroende på vädret. 

• Sara 751
    Mariohn skrev 2012-06-08 10:46:47 följande:
    Åh, precis när ägget fäste och embryot var 3 mm och låg under blygdbenet? WOW! 
    Vad är poängen med en sådana kommentarer? Det kan vara någon som tar illa vid sig och tror att den måste äta mindre för att inte bli för tjock. Väldigt onödigt! Eftersom jag har anorexia/ätstörning uns i baggaget (blev diagnosfri i feb) hade jag nog tyckt att det varit jobbigt om någon sagt till mig att min mage blev stor för fort. Det kan vara bra att tänka efter lite innan du slänger ur dig sådant.
  • Ida Elise

Jag köpte ett par gravidjeans i v 12 eller nått sånt, behövde byxor och kändes onödigt att köpa ett par jag snart skulle växa ur. Åh Gud vad rätt jag gjorde i det, de var galet sköna! Jag har ganska mycket mage i vanliga fall, så det var en dröm att få köpa ett par jeans som satt tight överallt men ändå gick över magen. Saknar gravidbyxorna såhär i efterhand!

• Gadget

Jag köpte mina gravidjeans i v 11 när de vanliga jeansen spände över den svullna magen. Gummisnodd funkade inte på mina jeans, de åkte ner så jag trampade på dem och fick häng i rumpan.
    Är nu i v 33 och har gått upp 14kg och kan fortfarande ha gravid(stretch)jeansen även om de börjar bli liiiite trånga i benen. Men tack och lov är det sommar så de behöver inte användas så ofta längre.
    Tycker med andra ord att det är bättre att köpa gravidbyxor tidigt om det är rejält med stretch i dem eftersom lår och rumpa lär svälla lite också, än att köpa nya vanliga kläder som bara passar några veckor. Å andra sidan kanske dessa mellankläder är bra att ha innan man fått tillbaka sin ursprungliga form efter förlossningen.

• Lynx lynx

Jag började ha gravidbyxor i vecka 10 ungefär. Så jäkla skönt! :) Jag hittade tre par riktigt snygga. Jag är ganska smal annars och alla mina tighta byxor blev för små tidigt.

• Mercurialis

När jag väntade första barnet, började jag använda gravidbyxor runt vecka 20. När jag väntade andra barnet så åkte gravidbyxorna på i vecka 13-14.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Englia

Körde med tights och mjukisbyxor (hemma), sen satte jag gummisnodd i midjan på byxorna. Kunde som du inte heller ha mina jeans vid v 16, ändå gick jag bara upp 12 kilo totalt.
    Gravidbyxor från v 22 kanske. Undvik gravidjeansen, brukar vara jättefula.

• Chinx

Haha, känns lite kul att läsa det här, för går jag upp bara två kilo kan jag inte ha mina jeans :P 

• Zanzie

Eftersom jag gjorde IVF och blev överstimulerad slutade vanliga byxor att funka redan innan graviditetstestet visade positivt. Men jag körde på gummisnoddar till vecka 9 ungefär (efter första ultraljudet), då jag köpte gravidbyxor.

Nu, i vecka 16, känner jag mig som en papegoja som behöver förklara för varenda människa jag möter att "Ja, det är bara en. Ja, det är korrekt daterat.".

• Ã…sa 473

Med mitt forsta barn sa  kopte jag inte gravid byxor forens runt vecka 20 tror jag... Jag forsokte latsas att allt var som valigt sa lange som mojligt ;)
    Den har gangen sa gick jag och kopte nya underbart skona gravid-jeans i vecka 13-14. 
    Det behover absolut inte ha nagot att gora med vikten- eller vilken vecka man ar i-  det har att gora med hur svullen man blir och det finns absolut ingen anledning att ga runt och vara obekvam i onodan.

Det blir sa mycket mer obekvamt nar bebisen vaxer i slutet anda ;)

Svar på tråden Gravidbyxor - när började ni?