Juristarvode vid separation
Hej, Jag har lämnat min sambo pga hans oförmåga att hantera känslor och konflikter. Det har varit väldigt jobbigt och jag fick lämna vårt boende och ta med mig min dotter hux flux för att vi inte skulle bli utsatta för våld eller hot. Detta var drygt två månaer sedan. Min ex-sambo har anlitat en jurist för bodelningen. Jag har inte varit med och kontaktat denne, utan det är helt och hållet på hans initiativ. Jag blev ombedd att medverka vid ett möte med juristen och vi skrev då under bodelningspapper. Nu hävdar exsambon att jag skall betala halva juristarvodet. Jag har försökt att ha en nyanserad diskussion kring detta då jag tycker det är orimligt att jag skall betala för en jurist som exsambon nu använder för bla. hjälp med lagfart och lånehandlingar mm. Jag kan absolut tänka mig att betala för den delen av arvodet som rör bodelningen. Iofs var det inte jag som ville ha jurist, och jag vet också nu att man inte måste göra en officiell bodelning, men ok, jag var där, träffade juristen, etc, så det kan jag ju betala. Men min exsambo är vansinnig över att jag tycker det övriga är orimligt. Jag vill få lite perspektiv. Är det jag som är oresonlig, eller har jag en poäng? Hur är det rent juridiskt, jag har inte överenskommit något med juristen, vare sig muntligt eller skriftligt. Jag har heller aldrig sett något uppdragsavtal eller liknanade. Jag borde väl, rent juridiskt, kunna avvisa alla anspråkskrav min exsambo gör? Tacksam för svar!