• Anonym

Platta håret på treåring?

Min flicka har varken lockigt eller rakt hår. Det är vågigt och blir tjorvigt direkt. Det är tunnt och "fjunigt". Hon ser ut som ett yrväder fastän hon är ordentligt kammad... Dessutom trasslar håret hela tiden ihop sig i stora tovor. Jag har alltid satt ihop håret i svans/pippilotter men hon vill verkligen inte och det är inte många minuter den där snodden får sitta kvar.
    Igår provade jag att försiktigt platta håret lite, hon har ju inte så långt hår, strax ovanför axlarna. Jag hade plattat mitt eget och stängt av plattången så den var inte supervarm. Hade på balsamspray och plattade försiktigt och OJ vilken skillnad!!!
    Hennes hår höll sig fint hela dagen! Inte ens imorse när hon vaknade fanns det tovor!!!
    Jag har aldrig funderat över att platta håret hennes tidigare men det blev ju så bra!
    Alltså, törs man göra såhär nån gång då och då? Hon ble vså fantastiskt glad, var så nöjd över sitt utsläppta och icke-tjorviga hår! Men gissa om jag mår dåligt över det, har jag förstört hennes hår??

• Svar på tråden Platta håret på treåring?
  • Anonym

Varför skulle du ha förstört det menar du?

• Anonym

Hår växer ut om man råkar förstöra det...

Frågan är väl om man vill ha en plattnings-rutin och uppmuntra att man lägger så mycket vikt vid utseendet med en treåring? Men det borde du kunna avgöra själv, det är ju du som känner barnet bäst.

• Philippa

Använder du värmeskydd i håret så har du inte förstört hennes hår....

• Tjohalia

Jag har använt plattång då och då på min tjej i flera års tid, mest för att locka håret med. jag skulle dock passa mig för att göra det ofta, för plattång är ju något som sliter massor på håret. Vi gör det till speciella tillfällen, julafton och kalas och sånt.
    Däremot började jag föna håret torrt på min tjej när hon var 4-5 år. Hon har fått rätt så tjockt hår så det tar en evinnerlig tid för det att torka och då hon alltid duschar kvällstid så innebär det att hon annars får lägga sig med blött och kallt hår som dessutom står åt alla håll dagen efter... Håret får självtorka tills det är dax att gå isäng och sen torkar vi det sista med fönen. Och bara att föna håret gör ganska stor skillnad tycker jag, håret känns glansigare och mjukare. Det kan du ju testa, fönen är inte alls lika elak mot håret som en plattång.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • MysMamman87

När jag står och plattar håret brukar min dotter som har rakt hår komma och vilja att jag ska platta hennes hår och då plattar jag bara lite längst ner och då känner hon sig finare i håret för att hon gjort samma sak som mamma.. hehe :)
    Hon brukar ta platttången också och leka med den, platta själv men då har den inte varit igång på hela natten/dagen.

• Tittij

Jag hade övervägt att klippa en mer praktiskt frisyr.

Men om du vill platta håret så är det väl inte hela världen. Se till att ha i ett värmsekydd först så att håret skyddas och använd sen en BRA plattång! GHD har nya, fantastiska tänger. De har en ny sorts beläggning (ej keramik) som inte sliter lika mycket på håret. På grund av den nya ytan klarar de att platta håret på mycket lägre värme än de keramiska.

Min frisör sa att värmeskydd + GHD tång gör att håret inte slits alls! Nackdelen är att de är väldigt dyra...

• Anonym

Har en plattång som är inköpt på frisörsalong nyligen (eller strax efter jul, kostade kring 2000 så jag tror det är en bra en, kommer inte ihåg vad det är för märke men den skulle vara skonsam mot håret enligt frisören).
    Håret hennes är ju inte så långt och det är faktiskt MER hantereligt när det är denna längd än då det var kortare eftersom det är så tunnt och fjunigt. Det tjorvade mer när hon hade kortare hår... Hon vill ju inte klippa heller.
    Kankse kan jag platta med gott samvete några gånger då och då? Håret blev ju så mjukt och det tjorvar ju inte. Jag är inte alls orolig att det ska bli en utseenderutin, det är inte av den anledningen.  Vi fönar alltid håret efter hon duschat/badat, om vi inte gör det är det omöjligt att kamma på morgonen. Det var helt otroligt imorse, hennes hår gick att kamma superenkelt och hon var så glad då vi slapp bråka om kammningen vilket annars kan framkalla en hel del tårar och bråk då hon är håröm osv.

• Lufsan

Varför? Det är ett barn. Klipp håret i en kort frisyr. Och frågan är ju, hade du plattat håret om det varit en pojke? 
    Skulle aldrig göra det själv. Och har ingen förståelse för varför du vill göra detta.  

En dag i sänder.
  • lnflrmn

Orkar och vill du så tycker jag att du ska fortsätta! Alla 3åringar jag känner bestämmer själva sin frisyr, och är du villig att platta det så gör det. Rätt som det är så vill hon inte ha det platt mer utan ex uppsatt.

Svar på tråden Platta håret på treåring?