• Anonym (gravid)

Skydda Sgi? Förstår ej

Jag väntar mitt andra barn nu i dagarna. Funderar på att de, om att skydda sgi efter barnets 1 års dag. Alltså måste jag ta ut 5 fp dagar för behålla min sgi, men vad händer om jag inte tar ut nåt. Blir den då 0? Med mitt första barn jobbade jag bara helger och tog inte ut fp efter mitt barns ett års dag. Men min sgi vart inte 0 när jag började jobba igen. Har läst detta flera gånger på eran hemsida men förstår verkligen inte.

När blir den 0? Om jag tex jobbar varje helg behöver jag inte ta ut lika mycket i fp. Då spar jag hellre dagarna men om min sgi blir 0 när jag väl börjar jobba igen går de ju inte. Då borde min sgi blivit 0 för första barnet, elr`? Jag jobbade då halvtid från mitt barn var 1 år och tog inte ut någon fp. Började jobba heltid när mitt barn var ca 1 och ett halvt år. De jag funderar på om jag kan göra på samma sätt med mitt andra barn.

• Svar på tråden Skydda Sgi? Förstår ej
  • Försäkringskassan

Hej!

Så länge ditt barn inte har fyllt 1 år är den tidigare sjukpenninggrundande inkomsten skyddad.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks från ditt barns 1-årsdag. Den ligger på samma nivå som tidigare om du:

- inte arbetar alls och tar ut hel föräldrapenning minst 5 dagar per vecka.
    - arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid.
    - studerar med studiestöd.
    - är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Om du inte gör detta kan din sjukpenninggrundande inkomst sänkas till den faktiska inkomsten.
    Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel blir sjuk eller vårdar sjukt barn.

För att åter få en ny sjukpenninggrundande inkomst ska man ha arbetat eller ha ett arbete som beräknas pågå i minst 6 månader.

Här kan du läsa mer om detta:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

Med vänliga hälsningar

Gabriella, handläggare

Svar på tråden Skydda Sgi? Förstår ej