• Challen

Stödstrumpor på flyg?

Hej,
    ska på en avkopplande vecka till Gran Kanaria på onsdag, och undrar om jag måste ha stödstrumpor på flyget? Jag kommer att vara i v 23 då.

Någon som vet eller har ngt bra tips? Det är ju ingen jätteflygning direkt, men det är ju endå 40 % större chans att få blodpropp när man är gravid. Dumt att riskera...

Kram i snöovädret

• Svar på tråden Stödstrumpor på flyg?
  • Stina75

Du borde ha stödstrumpor både på och utanför flyget för att inte få åderbråck...

• Lisabettan

Det är ju bra å ha även om man inte är gravid. När jag flög i v.16 och v28 hade jag stödstrumpor, men iofs så flög jag längre.

• Crown

Stödstrumpor är jättebra!
    Jag använder det även när jag inte är gravid. Speciellt under flygningar. Man blir inte lika trött i benen och som tidigare nämnt minskar de risken för åderbråck.
    Det skadar ju absolut inte att använda...

• nr3

ska oxå flyga. till teneriffa, i v 28. var köper man stödstrumpor??

• Hildis

Jag lånar tråden lite.

Ska på en timmes flygning i v 35, behövs stödstrumpor även för så korta flygningar?

• Pallas

Finns på Apoteket. Bra investering, men behåll dem på ett antal timmar efter flygningen.

• Igby

Mina ser ut som vanliga bomullsstrumpor som går nästan upp till knäet. De kostade mig 109 kronor paret, men det var sannerligen en bra investering!

• misun

Jag använder stödstrumpor på jobbet. Mycket bra.
    finns på apoteket.
    Blir inte lika trött i benen. super bra.

• Losam

Precis hemkommen från stan efter att ha köpt ett par, just för att jag ska ut och flyga.

Enligt min mamma (sjuksköterska) Så ökar risken för blodproppar när man flyger och e så pass hörgt upp i luften och risken är störe vid graviditet. Pga ökad blodmängd i kroppen.
    Så hon rekomenderar varmt ett par stödstrumpr kostar 109:- på apoteket. En jättebra investering även om man inte ska flyga men är GRAVID!

Svar på tråden Stödstrumpor på flyg?