• L i n n

När har jag feber om jag i vanliga fall har en kroppstemperatur på 36,5 grader?

Har i alla år, ja så länge jag tagit hand om mig själv, hävdat vid läkarbesök och liknande att jag inte har feber och aldrig haft.
    För varje gång jag haft den där "feberkänslan" i mig så har tempen alltid visat på 37,1-37,5 och jag har då trott att det är normalt och ingen feber.

Men så har jag haft den där feberkänslan rätt många gånger nu på det senaste halvåret och bestämde mig för att kolla vad jag ligger på normalt en dag då jag kände mig frisk, och hade då 36,5 grader.

Och nu slog det mig, att jag kanske haft feber massor av gånger utan att veta om det?

• Svar på tråden När har jag feber om jag i vanliga fall har en kroppstemperatur på 36,5 grader?
  • Backintown

Jag tror de flesta ligger runt omkring där i normaltemp, och man ligger inte på precis samma temp hela tiden. Det gör ingen skillnad vid vilken temperatur man har feber.

• Severus

När jag har 37,7 ca så är jag risig!!
    Även fast sjukvården hävdar att det är normal temperatur
    Jag ligger runt 36,5-36,6 i vanliga fall.
    En grads tempökning borde ju vara feber?

• Mälaröbo

Min sons normaltemp är ca 36,2. Kryper han upp över 37 har han definitivt feber. Själv har jag en normaltemp på 37,2 och när jag passerar 38 är jag hängig. 

• Som snö

Barbabok: Men den sidan säger emot sig själv! Först är det feber om man är varmare än vanligt. Och att vanligt kan variera nån grad. Sen att det är från 38. Otydligt så fet förslår.

• Tygtiiger

Feber är från 38 grader. Subfebril kallas det ibland mellan 37,5 och 38. Oavsett om din vanliga temp är 35,5 eller 37,5. Riktigt gamla människor har ett så kasst immunförsvar att deras kroppar inte riktigt orkar reagera med feber vid allvarliga infektioner, men vi andra gör faktiskt det.

En del har lätt att få feber, andra mindre lätt. Men om man får en allvarlig bakterieinfektion - som en hög urinvägsinfektion tex, eller en lunginflammation med septikemi (bakterier i blodet) så går även de sk "lågtemparna" uppemot fyrtio grader.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Barbabok

Jag har alltid hört att 38 och över är feber oavsett grundtemp., men läste inte helt noga på sidan innan jag postade.

• Som snö

Kasst av vårdguiden att hålla på att tramsa med massa temperaturer som anses normala och hänvisa till "varmare än normalt", mat alla vet att det är 38 blankt som gäller!
    Nån borde prata med vårdguiden!
    m.vardguiden.se/c.jsp

Svar på tråden När har jag feber om jag i vanliga fall har en kroppstemperatur på 36,5 grader?