• L i n n

När har jag feber om jag i vanliga fall har en kroppstemperatur på 36,5 grader?

Har i alla år, ja så länge jag tagit hand om mig själv, hävdat vid läkarbesök och liknande att jag inte har feber och aldrig haft.
    För varje gång jag haft den där "feberkänslan" i mig så har tempen alltid visat på 37,1-37,5 och jag har då trott att det är normalt och ingen feber.

Men så har jag haft den där feberkänslan rätt många gånger nu på det senaste halvåret och bestämde mig för att kolla vad jag ligger på normalt en dag då jag kände mig frisk, och hade då 36,5 grader.

Och nu slog det mig, att jag kanske haft feber massor av gånger utan att veta om det?

• Svar på tråden När har jag feber om jag i vanliga fall har en kroppstemperatur på 36,5 grader?
  • Houdini

För ett antal år sedan var det en sjuksköterska som doktorerade på det här med feber.

Jag hörde ett program med henne på P! tror det var antingen deras program om hälsa eller vetenskapsradion.

Och genom sin forskning hade hon kommit fram till att det är fel att säga att man har inte feber förrens man har 38 grader eller mer. För de människor som ligger på wn normaltemp på 35-36.5 har ju feber när de har en temp på 37.5 och mer. Det är ju för fasiken logiskt också för den delen.

Varför skulle lågtempade människor tåla temperaturstegringar om en sk normaltempad människa blir jättesjuk av.

Så om man vet med sig att man är lågtempad och har över 37,5 se då till att de kollar sänkan.

Jag har flera gånger haft infektioner som de inte trott på förens de har tagit sänkan som då har varit skyhög            

• elinville

Man kan ha temperaturstegring under pågående infektion utan för den sakens skull ha feber.

Maja 0707, Malte 1002
  • lollisen
    elinville skrev 2012-06-09 22:55:49 följande:
    Jobbar på infektion och nej, vi bryr oss inte om vad folk har för grundtemp. Feber är vid 38 grader, subfebril mellan 37,5 och 38. MEN däremot kan man vara allmänt risig och har sjukdomskänsla även om man inte har feber eller är subfebril.

till TS 36,5: är en vanlig normaltemp. Om du känner att du inte får hjälp för att du inte har temp, säg då till dem att 1) Du inte brukar få feber och
     2) be dem ta ett kapillärt CRP. För jag antar att du tror du har en infektion om du har feber och det är den du vill ha hjälp för?) Har du CRP så behöver du kanske antibiotika, har du ingen CRP men känner dig risisg så kanske du ska stanna hemma oavsett och vila upp dig.
    Då kan jag konstatera att alla inte tänker såsom ni gör på just er avdelning.
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Houdini

skickade för snabbt.
    Om man googler hennes namn hitter man flera artiklar om henne. De som jobbar inom sjukvården kanske skulle ta och läda in sig på hennes slutsatser. Hennes avhandling kom redan 2004 dkrämmande att så lite har hänt sedan dess.

Och att sjukvårdspersonal envist håller fast vid 38 grader.   

• Houdini

Och samma miss en gång till ;) men jag lovar jag är klar efter detta

Ett litet utdrag av hennes slutsatser:

Vad räknas som feber?

Traditionellt definieras feber som 38,0 grader eller mer. Vid en närmare granskning visar det sig att det inte finns någon saklig grund för den definitionen. En äldre kvinna med en normaltemp på 34 grader har hög feber om termometern stannar på 37, medan en ung grabb med en normaltemp på 37,5 grader kan behöva klättra upp till 39 innan han överhuvud taget känner sig påverkad.

- Det man kan säga är att normaltemperaturen generellt sett är lägre hos äldre jämfört med yngre personer och att unga fertila kvinnor har högre temp än vad både kvinnor efter klimakteriet och män  har.

Medelvärden är fel

Att använda sig av medelvärden anser Märtha Sund-Levander leder fel. Därtill är de individuella variationerna för stora. Mätningar på friska vuxna personer visar exempelvis att normaltemperaturen kan variera mellan 35,6 och 38 grader.

- Det egentliga problemet är inte om en person har hög temperatur. Problemet uppstår om temperaturen är så låg att personalen inte uppfattar det som feber. Därför bör vi vara speciellt uppmärksamma på äldre människor som har oklara symtom och som inte alltid verbalt kan uttrycka hur de känner sig, säger Märtha Sund-Levander.

Hämtat här:      https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2004/11/Olika-temp-hos-olika-individer/

• Sixxty

Feber har man när man har 38 grader eller mer. Men man kan vara sjuk och må dåligt ändå. Varför ett sådant fokus på några tiondels grader? Mår du dåligt är du sjuk ändå v

• Som snö

Sixxty: Uppenbarligen finns det delade meningar i den frågan. Huruvida när feber är feber alltså. Att man är sjuk när man är sjuk är nog de flesta överens om!

• Mandel
    Houdini skrev 2012-06-10 01:53:40 följande:
    skickade för snabbt.
    Om man googler hennes namn hitter man flera artiklar om henne. De som jobbar inom sjukvården kanske skulle ta och läda in sig på hennes slutsatser. Hennes avhandling kom redan 2004 dkrämmande att så lite har hänt sedan dess.

Och att sjukvårdspersonal envist håller fast vid 38 grader.   
    Det är mycket som är skrämmande med dagens råd inom sjukvården med tanke på allt nytt som kommit fram. Att det ska ta minst 10 år för dem att hänga med är sorgligt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Sixxty
    Som snö skrev 2012-06-10 07:45:04 följande:
    Sixxty: Uppenbarligen finns det delade meningar i den frågan. Huruvida när feber är feber alltså. Att man är sjuk när man är sjuk är nog de flesta överens om!
    Den medicinska definitionen av feber ÄR 38 grader. Varför är det så viktigt att man har "feber" vid 37,2 eller 37,5?
Svar på tråden När har jag feber om jag i vanliga fall har en kroppstemperatur på 36,5 grader?