Hur mycket fickpengar behövs?
Jag och min dotter (5 år) ska i sommar åka till Kreta en vecka. Det här e första gången jag reser utomlands, så jag tänkte om någon kunde tipsa mig om hur mycket pengar vi behöver ta med oss...
Jag och min dotter (5 år) ska i sommar åka till Kreta en vecka. Det här e första gången jag reser utomlands, så jag tänkte om någon kunde tipsa mig om hur mycket pengar vi behöver ta med oss...
Inga alls, bara kort Nej, men allvarligt, varför ska man ta ut och växla pengar och gå omkring med kontanter när kort idag fungerar i princip överallt? Ni ska ju inte till ödemarken i något U-land precis. Ta bara med ett par hundringar, tycker jag.
Ta med det mesta i kontanter då de har problem med ekonomin i nuläget. De är inte bra att använda kort i nuläget. Ta med hälften euro och hälften dollar då de inte är så förtjusta i euro sa hon på resebyrån idag.
Läste nånstans att det skulle vara svårt att ta ut pengar i Grekland pga ekonomiska krisen, så jag hade nog haft med kontanter. Men hur mycket vet jag tyvärr inte.
Beror väl på vad ni vill göra.
Tänk dig vad ni skulle göra på en dag , räkna ut summan och multiplicera det med antal dagar
Jo jag har också fått intrycket av att dom rekomenderar att man tar med sig kontanter, så det kommer vi göra främst...
Undrade lite mer hur man ska beräkna kostnaden för oss, eftersom jag då inte är van vid att resa...
Jag hade räknat med samma priser som i Sverige. Hur mycket som behövs beror ju vad som ingår i resan. Jag brukar räkna 50-100 för frukost och fikor, 100-200 för lunch och middagar. Sen kanske 200 för shopping, glass, solstol, taxiresor/transfer eller vad man nu kan tänkas behöva betala för. Har aldrig känt att jag snålat på en semester och har aldrig lagt ut mer än 700:-/dag när det varit "nothing included" (i Tokyo, kan nämnas, som ju brukar anses vara dyrt). Fast det är ju långt mycket mer än vad en dag kostar hemma...
Har man lägenhet, eller iaf kyl på rummet, så kan man ju sänka kostnaderna rejält om man kan tänka sig att äta något mål hemma. Kan vara ganska skönt att slippa hänga på fik och restauranger flera gånger om dagen också.
Ett tips är förresten att undvika restauranger med bilder på maten. Min erfarenhet är att maten är sämre där, men har å andra sidan aldrig varit i Grekland, bara grekiska sidan av Cypern. Kom också att tänka på när mannen och jag var i Rom. Då kom vi på att dukarna på borden verkade indikera restaurangens ambition för både matens smak och den allmänna hygienen:
Färgad underduk och färgad överduk: Dålig.
Färgad underst och vit överst: Helt OK.
Vit underst och vit överst: Suverän.
Vet inte om det går att applicera någon annanstans, men kommer att gå på det om vi åker dit igen När jag var i Portugal var tvärtom de bästa restaurangerna de som hade charm och miljö i nivå med ett medelsvenskt garage. Några bord och stolar, inga dukar (isf papper), lysrör i taket (ingen mysbelysning och tända ljus), service = man fick maten lagad och framställd på bordet.
Lite OT, men hoppas det hjälper i någon ände av semestern