• Hibiskusen

Graviditetspenning för sjuksköterska på Sjukhem?

Arbetar som sjuksköterska på ett sjukhem och har börjat fundera på det här med graviditetspenning. Någon sjuksköterska med liknande jobb som fått det beviljat? Jag arbetar dag, kväll och var tredje helg. Under kvälls- och helgpass ensamarbete med närmare hundra pensionärer att ansvara över. Mycket spring blir det och möjlighet till rast och vila är ingen självklarhet.

• Svar på tråden Graviditetspenning för sjuksköterska på Sjukhem?
  • LillaLivetIMagen

Jag jobbar som timvikarie och fick beviljad heltids gravpenning i april, var inga problem. Skickade in alla papper plus en arbetsberättelse där jag beskrev hur en arbetsdag går till, om alla tunga arbetsuppgifter mm.

• Hibiskusen

Hur fungerar det egentligen? Skall först arbetsgivaren se om det går att göra något så att arbetet blir lättare för en? Och om inte så skickar man in en sån där berättelse till FK?

• Rani

Jag är inte själv sjuksköterska men umgås med flera stycken som fått graviditetspenning 2 mån innan BF. De som jobbar med vård i livets slutskede har trycks på det (tufft både fysiskt och psykiskt för den gravida) och andra har trycks på att ensamarbete kräver mycker fysiskt arbete och ingen möjlighet till avlastning (vilket det låter som på dig). Sedan kan man också vad jag förstår komma i kontakt med en del bakterier som inte är så bra sent i graviditeten (men det vet du säkert bättre än mig). Så jag tror det finns goda chanser!

Svar på tråden Graviditetspenning för sjuksköterska på Sjukhem?