• Analoga

Vad har man mp3-spelare till?

Jag är hopplöst lost vad gäller teknik   men nu har jag börjat promenera regelbundet och tycker det är sjukt tråkigt utan något att lyssna på, så jag funderade på en mp3.

Om jag köper, låt oss säga en sony walkman mp3 som jag ser att de har till bra pris på tex elgiganten; kan jag då:

Ladda ner/köpa ljudböcker   och musik via nätet?

Har jag fattat rätt? Skäms   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 22:58
    Är mp3 av märket Sony walkman bra? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Vad har man mp3-spelare till?
  • finezz

Alldeles rätt. Vet inte om det är ett bra märke dock, har inte haft nån själv.

Men vad har du för telefon, kan funnits lägga in musik/ljudböcker i den?

• Analoga
    finezz skrev 2012-06-09 23:03:29 följande:
    Alldeles rätt. Vet inte om det är ett bra märke dock, har inte haft nån själv.

Men vad har du för telefon, kan funnits lägga in musik/ljudböcker i den?
    Jag är så pass ovanlig att jag är utrustad med en vanlig, enkel Nokia som man "bara" kan ringa på! Skrattande
  • Lemio

Jag har en iPhone men har ändå en mp3 vid sidan av. Batteriet är ju så kasst i telefonen! :p märket spelar nog inte så stor roll idag. Tekniken är bra idag och inte dyr längre :) Sony har alltid varit ett bra märke gällande musik. Se till så du har bra hörlurar bara, sånt brukar vara bättre att köpa lösa till, dom man får med brukar kunna vara obekväma :) smaksak såklart//

• Agnescecila

Om du ska lyssna på ljudböcker är det bra om du skaffar en mp3 spelare som det finns minne på. Med minnet så startar mp3 spelaren där du stängde av den. På vissa mp3 spelare börjar spelaren om från början när man stängt av den.

• mrsStatham

Märket spelar ingen som helst roll.
    Teknik är precis som bilar nu för tiden, de använder delar av varandra.
    Till exempel Seat, Skoda, Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Porsche, Lamborghini och till och med Scania är egentligen samma samma.

Bara två saker är oändliga
  • Djerkaf

Det stämmer dock inte riktigt att märket inte skulle spela någon roll. Det har alltid funnits enorm skillnad mellan olika mp3-spelare, och man har aldrig tjänat på att snåla. En spelare av okänt märke köpt för 200 kr på Clas Ohlson står sig inte det minsta mot en "riktig" spelare för några hundringar mer från t.ex. Creative, Apple eller iRiver. Menyer kan vara väldigt mycket bättre utformade, högsta ljudnivån kan vara högre, ljudkvaliteten kan vara bättre, man kanske kan ställa in bas/mellanregister/diskant som man vill, och så vidare, och så vidare.

En annan faktor som kan spela roll, är vilka program man behöver använda för att föra över ljudspåren från datorn till spelaren. Vissa kräver särskilda program som kan vara jättesega, medan andra dyker upp direkt i Windows så man bara kan dra över låtar på ett par sekunder var. 

• LakLak

Nu är ju tråden kanske lite gammal men har du inte köpt en spelare än kan jag rekomendera sony walkman telefonerna. Har en sådan, dock lite äldre som inte riktigt klassas som en smartphone men just mp3-spelaren är bra. Sköna hörlurar med bra ljud fick man med också. Men jag har sett senare telefoner av samma märke med vädelösa hörlurar så man får prova sig fram.

Ett tips är att skaffa hörlurar där ena sladden är lite längre än den andra. Då har man sladden runt nacken istället för att båda sladdarna går upp vid halsen. Skulle man tappa ena hörluren tynger den inte ner den andra så den också åker ur. Bra när man är ute och rör på sig, eller bara vill ha ena hörluren av någon anledning.

Svar på tråden Vad har man mp3-spelare till?