• Anonym (Saknar henne)

Jag vill stoppa upp min hund!

Hejsan min livskamrat har dött 13 år gammal och jag har bestämt mig för att konservera henne! Har inte råd att "lämna in" henne i nuläget vilket hade varit enklast! Skulle gärna vilja lära mig stoppa upp djur. Någon som vet hur man gör? Är det svårt? Själva stoppandet kan ju inte va så svårt. Det värsta måste ju va att bibehålla ett vettigt utseende samtidigt som min tjej inte ska börja stinka efter några dagar.
    Finns det någon insatt om detta? Med vänliga hälsningar.

• Svar på tråden Jag vill stoppa upp min hund!
  • Wimlan

Min son kollade upp det där för nåt år sen och jag blev väldigt förvånad över att det var så billigt! Kommer inte ihåg exakt nu, men om din hund inte är en Leonberger eller liknande storlek, kan du nog få det gjort för ett par tusenlappar, 2-3000 eller något. Det är svårt att lära sig och bara konserveringsvätskor och annat är jättedyrt och vissa saker tror jag är olagliga och omöjliga för vanligt folk att införskaffa. Bara att kunna sätta fina ögon på ett konserverat djur är en konst i sig. Jag är ganska morbid av mig i vissa sammanhang, men inte ens jag skulle kunna karva ut inälvorna på ett älskat husdjur, så jag tror det är en trolltråd

• RS89

du kan ev göra en helikopter av henne också

• Bibbidi

Om du inte vet hur man gör så tycker jag inte att du ska göra det. Det är svårare än du tror och om du inte har en aning om hur man gör, eller aldrig ens har gjort det förut, så kommer inte resultatet att bli bra. Är inte insatt själv men så mycket vet jag i alla fall. Första gången blir ju oftast mer ett försök än ett bra resultat.

En annan sak, kommer du ens klara av att skära i henne? Jag menar, kommer du verkligen att klara av att sätta kniven i henne? Ta ut allt innehåll och skära loss ytan/pälsen från det andra? 

Jag är ledsen att du förlorat din älskade hund, men jag tror inte (utifrån det jag läser) att det här är en så bra ide. Minns henne istället som hon var i livet, inte som någonting konstigt uppstoppat som inte ser ut som när den levde (eftersom du aldrig gjort det förut, och dessutom är jag lite tveksam till att du kommer klara av att gå "hela vägen" eftersom det gäller din egen hund).

--------------------------------

MEN om du verkligen är säker så tipsade de om den här boken på flashback, den ska tydligen vara bra, "Troféer för jägare och fiskare" av förlaget Settern. Finns bland annat här; http://www.bokia.se/trofeer-for-jagare-och-fiskare-4313545 

Annars finns den här sidan http://www.szk.se/ där du, om du vill, kan försöka få tag på någon konservator i din närhet [Dock är det inte säkert att de tar emot husdjur].

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Rakad Apa

Creepy...

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • NKmamma

Har inget svar på din fråga.
    Jag undrar bara om inte saknaden kommer att bli värre om du konserverar henne.
    Det kanske skulle vara bättre för din sinnesfrid att ha hennes aska i en urna åtminstone.

Jag antar också att du kan ta folks reaktioner ang detta. Det kommer garanterat att störa ditt sorgearbete (på ett inte helt positivt sätt) efter hunden.

• NKmamma
    Rakad Apa skrev 2012-06-09 23:45:43 följande:
    Creepy...

Jaa, lite små-makabert sådär.
  • Anchorage
    Rakad Apa skrev 2012-06-09 23:45:43 följande:
    Creepy...
  • Rakad Apa

Creepy...

• Rakad Apa
    Rakad Apa skrev 2012-06-10 12:01:53 följande:
    Creepy...

Hmm, min telefon lever sitt eget liv tydligen...
  • MoaElis

Säg att du skojar? Inte kan man vilja stoppa upp sin hund? Gud, vad hemskt!

• Anonym

Tycker jag verkligen du ska göra om de e så du känner, man älskar juh sin vovve som ett barn å förstår om du vill stoppa upp henne, tror du kan lämna in henne å få de gjort, sök på google, uppstoppning i din stad :)

• fallenangel11

Jag själv skulle aldrig klara av och bevara i konserverat och uppstoppat skick men klart alla är vi olika och om du tror du kommer klara av det hela. Tänker det borde vara mer smärtsamt och se...när de inte finns längre.
    Bara du tar dig förbi sorgen och inte kastar dig i att försöka behålla något som inte finns längre.
    Beklagar verkligen sorgen

• Lavish

Jag tror INTE att det är en bra idé att stoppa upp henne själv om hon alltså är död redan och du skulle börja läsa in dig nu.

Det kommer inte att bli värdigt för hunden, för huden etc kommer att börja ruttna och det kommer att bli riktigt äckligt.

• taquine

Men fyRynkar på näsan Bättre du kremerar och har henne i en vacker urna. Min älskade katt stod i min bokhylla flera år innan jag strödde honom på en väns djurkyrkogård.

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Rakad Apa
    Anonym skrev 2012-06-10 12:10:10 följande:
    Tycker jag verkligen du ska göra om de e så du känner, man älskar juh sin vovve som ett barn å förstår om du vill stoppa upp henne, tror du kan lämna in henne å få de gjort, sök på google, uppstoppning i din stad :)

Skulle du stoppa upp ditt barn om hen dog?
  • Anonym (VAR?)

Jag förstår inte....stoppa upp sin hund och ha den stående hemma i en hörna, eller vad??!! 

• Anonym (Saknar henne)
    Bibbidi skrev 2012-06-09 23:45:00 följande:
    Om du inte vet hur man gör så tycker jag inte att du ska göra det. Det är svårare än du tror och om du inte har en aning om hur man gör, eller aldrig ens har gjort det förut, så kommer inte resultatet att bli bra. Är inte insatt själv men så mycket vet jag i alla fall. Första gången blir ju oftast mer ett försök än ett bra resultat.

En annan sak, kommer du ens klara av att skära i henne? Jag menar, kommer du verkligen att klara av att sätta kniven i henne? Ta ut allt innehåll och skära loss ytan/pälsen från det andra? 

Jag är ledsen att du förlorat din älskade hund, men jag tror inte (utifrån det jag läser) att det här är en så bra ide. Minns henne istället som hon var i livet, inte som någonting konstigt uppstoppat som inte ser ut som när den levde (eftersom du aldrig gjort det förut, och dessutom är jag lite tveksam till att du kommer klara av att gå "hela vägen" eftersom det gäller din egen hund).

--------------------------------

MEN om du verkligen är säker så tipsade de om den här boken på flashback, den ska tydligen vara bra, "Troféer för jägare och fiskare" av förlaget Settern. Finns bland annat här; www.bokia.se/trofeer-for-jagare-och-fiskare-4313545 

Annars finns den här sidan www.szk.se/ där du, om du vill, kan försöka få tag på någon konservator i din närhet [Dock är det inte säkert att de tar emot husdjur].

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag förstår dig men jag vill verkligen ha henne här, om än bara skalet av henne
  • soetnoet
    Anonym (Saknar henne) skrev 2012-06-09 23:24:52 följande:
    Hejsan min livskamrat har dött 13 år gammal och jag har bestämt mig för att konservera henne! Har inte råd att "lämna in" henne i nuläget vilket hade varit enklast! Skulle gärna vilja lära mig stoppa upp djur. Någon som vet hur man gör? Är det svårt? Själva stoppandet kan ju inte va så svårt. Det värsta måste ju va att bibehålla ett vettigt utseende samtidigt som min tjej inte ska börja stinka efter några dagar.

Finns det någon insatt om detta? Med vänliga hälsningar.

Dafuq did i just read?
  • NKmamma
    Anonym (Saknar henne) skrev 2012-06-10 23:08:43 följande:

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag förstår dig men jag vill verkligen ha henne här, om än bara skalet av henne

Men ett fint inramat foto och en urna?
    Lite konstigt det med men ett lite mer smakfullt sätt att minnas henne. Mer värdigt för hunden.
  • Anonym (Håller med...)
    NKmamma skrev 2012-06-11 12:13:01 följande:
    Men ett fint inramat foto och en urna?
    Lite konstigt det med men ett lite mer smakfullt sätt att minnas henne. Mer värdigt för hunden.
    Kan verkligen inte förstå hur man ens kan tänka tanken att stoppa upp sin hund. Mår illa bara av tanken att se min hund uppstoppad...
Svar på tråden Jag vill stoppa upp min hund!