• manam

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Här är en till som tar sin sista Pergotime ikväll. Och samma här, har verkligen inte känt av någonting. Eller, inte mer än vanligt i alla fall... Men det verkar ju som om det inte behöver betyda så mycket. Hoppas på att vi alla får finfina ägglossningar om någon vecka .

• manam

Här är det heller inga känningar... Men precis som ni har jag nu läst mig till att det inte behöver innebära något alls. Kanske borde vara glad över det istället . Mindre kul är dock att jag fått svar på prover som visar på förhöjt TSH. Inte konstigt att jag inte ägglossar av mig själv då i och för sig. Men så typiskt! Gissar nämligen att det innebär no no att bli gravid just nu och att jag istället får ta levaxin för att få ner det värdet. Får se vad gyn säger på torsdag...

• manam

Ja, TSH i kombination med några fler prover visar om sköldkörteln producerar lagom mycket sköldkörtelhormon. 

Det luriga med normalvärdena där är att de är lite olika om man vill bli gravid eller ej. Jag har tidigare haft TSH 3.2, vilket ligger inom normalvärdena ända tills man vill bli/är gravid. Då är det under 2,0 som gäller.

Exakt vilket värde jag hade just nu skrev inte gyn i mailet, men det var för högt alltså – vilket tyder på underproduktion av sköldkörtelhormon. 

Bara att vänta och se tills på torsdag... 

• manam

Ja, man blir ju lite trött . Hur såg dina värden ut? Fick du medicinering? Och hur definieras Hypoteros typ 2? Om det inte hänt något drastiskt med mina sköldkörtelnivåer så har jag nog inte heller jätteförhöjt värde. Men vill man bli gravid är det ju rätt noga med det där. En sak jag läste någonstans är att pco-liknande äggstockar kan bero på sköldkörteln...kanske hänger allt ihop ändå.... Jag bor i Stockholm. Har nog dock missat var ni bor.

Aria skrev 2012-06-12 23:17:00 följande:
    manam hoppas verkligen det ordnar sig för dig, jobbigt när det strular så, i mitt fall pendlade jag mellan över och under produktion men det var små marginaler, däremot har jag vad som kallas hypotyreos typ 2 som många läkare inte ens vill erkänna existerar, uppdatera oss gärna om hur det går för dig, bor du i krokarna eller långt bort ifrån oss?

• manam

Yes, imorgon ska jag till gyn. Babybel, du med alltså? Just nu känns det mest som om fokus kommer bli på TSH och inte så mycket hur Pergotime har funkat bara...men det återstår ju att se imorgon.

Aria, tack för infon om hypo typ 2. Medicinerar du mot det på något sätt? Läste att Levaxin kanske inte hjälper...men hur gör man då liksom? Eller har du okej "gravidvärden" ändå kanske? Det har ju inte jag, om jag har kvar mina 3.2 i TSH.

• manam

Jag går på Mamamia på Karlavägen. Ja, kollar äggblåsorna gör han säkert. Ska bli spännande att se om det hänt något, trots mina sköldkörtelvärden. 33 har jag hunnit bli. Hur gammal är du?

Babybel skrev 2012-06-13 17:55:19 följande:
    Japp, jag ska också till gyn. Går i stan på Cityakuten. Din gyn lär ju kolla om Pergotime haft effekt och hur mycket dina äggblåsor växt till, kan inte tänka mig annat. Annars har det ju varit heeelt bortkastat att du ätit pergo. Sen vet jag att de är hemskt noga med att kolla för har du mer än 2 mogna ägg så får du ett absolut sexförbud på grund av riskerna med flerbörd. Hur gammal är du? 

• manam

Nej, inga barn sedan tidigare. Så känner som du. Har inte heller känt att det varit så bråttom, men nu när kroppen uppenbarligen inte funkar helt optimalt så blir man ju aningen stressad...

Babybel skrev 2012-06-13 18:12:56 följande:
    32, så det är väl på tiden att man blir seriös med babyfabriken eftersom jag inte har barn sedan tidigare. Har du det?

• manam

Hej alla!

Aria, tack för att du delade med dig där av din erfarenhet och om hypo typ 2.

Nu har jag varit på mitt VUL. Pergotime hade inte verkat något vidare på mig. Förmodligen beror det på en kombination av att mitt TSH är förhöjt (4.1) och att det kryllar av äggblåsor i mina äggstockar. Det finns liksom inte plats för någon av dem att växa till sig.

Däremot sa läkaren, precis som ni nämner här ovan, att vissa ägglossar på CD 22-24 efter Pergotime. Har dock inte mycket hopp om det.

Nu har jag i alla fall fått Levaxin utskrivet, så det ska bli spännande att se hur det påverkar mitt TSH. Om inte det händer grejer så tänker jag ta upp frågan om Hypo typ 2, om det kan vara det. Jag är åtminstone nöjd med min gyn, han verkar insatt både i PCO-problematik och sköldkörteln. Har förstått att det är långt ifrån alla som är det.

Bästa beskeden idag var nog i alla fall att mitt FSH och äggreserv visar att jag i allra högsta grad kommer producera ägg ett bra tag till i alla fall. Kanske är jag en sådan som lättare blir spontangravid senare i livet...

Nu håller jag tummarna för er andra som ska göra VUL i dagarna.

• manam

Ja, dags för resumé av allas våra VUL. Kul att kunna följas åt såhär på exakt dag ändå.

Nej, jag fick inga mått. Men jag såg själv att det inte var någon äggblåsa som växt till sig... Det finns ett helt gäng äggblåsor, men alla i samma storlek. Kanske att ett par var pyttelite större,

Men gyn pratade ju också om att ÄL kan komma sent efter Pergotime. Vet i sjutton om jag tror på det i mitt fall dock...men vi får väl se. 

Jag blir lite glad bara jag får mens . Det har jag inte lyckats få utan Primolut Nor sedan jag slutade med p-piller.

Babybel, jag tror på din 9 mm äggblåsa. Får den någon vecka på sig så kanske den släpper sedan.

Aria, trist att kuren inte verkar ha funkat. Har du fler kurer du kan ta på egen hand ?

• manam
    Aria skrev 2012-06-15 00:19:03 följande:
    Snobbs det tycker jag absolut att du ska göra och vi är också fortfarande under "utveckling" första VUL gav inget på någon av oss men vi fortsätter kämpa på och ju fler vi är desto roligare :)

manam.......en kvar :( sedan vet jag inte hur jag gör...hur ska du göra
    Har ju inte fått nya Pergo utskrivna eftersom jag måste få ner TSH först. Så nu kör jag Levaxin i 5 veckor, därefter är det dags att kolla om mina hormoner har förändrats.

Önsketänket är ju att jag ägglossar bättre med ett lagom TSH-värde .

Jobbigt för dig att få så dålig respons från vården. Man vill ju ha en ordentlig plan liksom. Jag är väldigt tacksam över att jag träffat en gyn som känns himla handlingskraftig och bra.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd