• che71

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Hej!
    Vi är på samma dag Aria!!!Glad

Jag har tagit Pergotime 3 gånger, nu är det 4:e gången.

1:a i höstas blev jag överstimulerad- 3 äggblåsor- förbud att försöka!
    2.a kuren i Januari likadant Skrikandes men då trotsade vi läkaren eftersom jag är 40 år (inga barn)
    o vi hade försökt i 1½ år då...tänkte att alla ägg inte är så bra, varför skulle alla 3 bli befruktade liksom
    (dessutom går ju inte ens alla som får Pergo på VUL!!)
    o det gick - jag blev gravid !!!
    På VUL i  v 8 såg vi hjärtat slå (på EN liten!!!) o allt verkade bra, men det blev missfall i v 11 Gråter
    Vårt andra misfall.

Sen hade jag ett paket kvar att hämta ut, men fick köpa 3 paket av misstag på apoteketSkrattande
    Första försöket med Pergo efter missfallet misslyckades o vi tar det varannan månad nu så det inte blir ännu mer överstimulering
    Så nu har vi denna chansen o ett till paket till efter det.
    Vi kör på eget bevåg nu, sista chansen innan IVF !

Jag har inte haft några problem med Pergotime, inga biverkningar direkt,
    fick ÄL runt dag 17 (min "egna" ÄL är runt dag 12-13 annars)
    så det borde bli ÄL månd eller tisdag nästa vecka

Hoppas så att vi ska lyckas snart!!!
    Har snart försökt i 2 år.

• che71
    Aria skrev 2012-06-13 21:33:17 följande:
    okey kära vänner det blev mycket pergo och TSH snack etc så jag ska redogöra för min situation lite gällande allting,

För flera år sedan började jag tappa hår, gå upp i vikt speciellt runt magen, sov massor men trött ändå plus många andra symptom. Gick till läkare men de kunde inte hitta något alls förutom någoit lä'tt förhöjda sköldkörtelvärden och ibland nedsänkta men de ska inte ge alla symptom som jag hade så jag sökte privat och fick då veta om hypotyreos typ 2 som egentligen innebär att det inte är något fel på sköldkörteln utan snarare cellernas förmåga att uppta sköldkörtelhormonet, detta kan inte upptäckas via vanligt blod eller urinprover

vi som har hypotyreos typ 2 har sköldkörtelhormoner men det kan inte upptas av cellerna så vi behöver en tablett för att öppna upp cellerna samt naturlig sköldkörtelhormon, dessvärre är det 1 på tusen i sverige som får detta och anledningen är att det inte går att tillverka syntetiskt och då vill inget läkemedelsföretag satsa på det varpå man i Sverige väljer att förneka sjukdomens existens istället för att försöka lösa utbudsfrågan, i andra lä'nder skriver läkare ut det och folk blir friska...

några va symptomen på sjukdomen är identiska med pco varpå många människor får pco diagnos fast många andra symptom inte kan förklaras. med den diagnosen......

sjukdomen tros komma ifrån stress eller en tragedi etc som utsatt personen för mycket stress....

jag själv är 28 år fyllda,  denna pergotime kur tar jag på egen hand eftersom läkaren vägrar skriva ut den och jag blev lovad tid inom loppet av en månad men det har gått fyra månader snart sedan sist och de skyller på personalbrist men då ska jag stå och trampa vatten...

de skyller hela denna kontroll på riskerna det medför att få flerbörd, men det köper jag inte utan saken är den att visst finns det en risk för det men varför skulle det vara värre än de kvinnor som får tvillingar oavsett? Det handlar om en ekonomisk fråga för kommunen för tvillinggraviditeter innebär fler insatser, kontroller, längre föräldraledighet, rätt till bidrag etc etc

nåväl inte för att låta paranoid men i mitt jobb tar jag del av många handlingar på högre nivå och jag vet att barnlöshet kommer vara ett utav europas största problem inom kort. Det finns tex nu rätt att söka hjälp utomlands och få ersättning för det men vanligt folk vet inte om EU direktivet från 19 januari 2011.

Oj va långt det blev :) jag har lite ont i ryggen och magen som att jag ska få mens snart :)
    Jag kolla på livmorderssekretet idag också och det ser ut som rå äggvita som inte lossnar man kan alltså dra det mellan fingrarna, på ägglossningstestet står det dock att det inte är ägglossning så jag är lite förvirrad....

jag är jätte glad att ha hittat så många som faktiskt befinner sig i samma läge (inte samma situation missförstå inte men att vi börja tabletterna samma dag etc och kan jämföra)

Imorgon har jag tid för ultraljud så jag hoppas på det bästa :)
    Lycka till imorgon på VUL!
    (men du tog ju Pergo på egen hand skrev du först???)
    Du är på dag 12 imorgon va (precis som jag) ?
  • che71
    Aria skrev 2012-06-13 23:46:26 följande:
    babybel precis, men de sa först att de hade svårt med sjuk personal när jag ringde i början av maj så hette det att de inte fanns vikarier heller och nu är det för att folk som har akuta besvär ska gå före (?) när jag kollar deras hemsida så är alla arbetande läkare på plats så jag fattar inte heller, jag blev ju lovad pergo redan för flera år sedan "bara höra av dig när du vill skaffa barn" ja det gjorde jag och ett år senare fortfarande utan en tid......

nåväl, jag ska på VUL ändå måste som ni sa kolla så att allt utvecklas som det ska och undvika femlingar :)

che71 a jag är på dag tolv idag, jag tar kuren på egen hand men bokat VUL ändå för klagat på lite ont i buken :) tänkte då lär man ju fråga hur ser de ut, som jag alltid gör när jag är där, :)

några symptom någon ännu?

Verkar som ägglossningen kommer olika för alla, någon som vet vad som är normalast? Dag 14?
    runt dag 16-18 för mig i alla fall
    (alltså 4-6 dagar senare än min normala ÄL)
  • che71
    Babybel skrev 2012-06-16 12:31:04 följande:
    ÖÖÖÖH, jag fick en blödning idag???? Fattar inget, inte fan ska jag blöda nu under egentligen några omständigheter alls?! Det var en liten tunn ljusröd blödning. Så det stämmer ju om det är mensvärk jag har och också illamåendet kanske. Sen har jag haft vidrig huvudvärk idag och igår. Men ändå?
    Jag fick en blödning efter min första Pergokur i höstas, den kom efter ÄL ca 4-5 dagar så det var jätteskumt!
    Gyn ssk tyckte att det skulle räknas som mens, men jag var på VUL innan ÄL så jag vet när det skulle ha varit ÄL
    Men det kunde tydligen vara en ÄL blödning sa de sen.
    Jag väntade o sen kom en konstig mens om varade bara 1 dag, exakt 14 dagar efter ÄL.
    (den gången försökte vi inte ens pga att gyn läkaren gav sexförbud pga 3 äggblåsor!!).
    Annars har jag aldrig haft mellan eller ÄL blödning!
  • che71
    Babybel skrev 2012-06-16 21:53:11 följande:
    Skumt hur det funkar det där. Verkar inte finnas några direkta svar eller "regler" man kan lita på ;) Det jag har haft idag kan verkligen inte kallas mens. typ max 2 kryddmått, hehe. Får väl se hur det blir imorgon. 

Hur går det för dig? Var du på VUL i torsdags också som vi 3 andra?
    Nej vi kör på själva nu!
    I höstas/vintras blev jag ju överstimulerad (3 äggblåsor)  2 ggr, så gyn läkaren ville inte att vi skulle försöka.
    Men jag blev ju gravid  o det var ett foster (vi gick på VUL hos annan läkare) men sen missfall i v 11.
    Så hade jag paket kvar att hämta ut , så vi ser det som extra chanser innan vi vänder oss till IVF.
    Vi tänker som så att jag är 40 år, vi hade försökt 1 år efter första missfallet på egen hand o inte lyckats,
    'att det är väldigt liten risk att alla skulle befrukas.
    Sen går tydligen inte alla som får Pergotime  på  VUL heller så det känns konstigt att vi fick förbud då,
    när vissa bara får receptet o inget mer liksom.
    Så idag är det dag 15 för mig, ÄL stickan visade svagt streck  imorse (igår var det inget) så kanske ÄL på gång här snart....får se om det blir starkare imorgon.
  • che71

ÄL stickan gav 2 starka streck imorse
    (igår var teststrecket bara svagt)
    Så det borde vara ÄL imorgon!!!!Glad

Nu ska jag inte dricka vin mer o bara max 2 koppar kaffe om dagen...för säkerhets skull.
    Hur gör ni med sånt mellan ÄL o BIM ?

usch att man ska behöva jobba när man har viktigare saker för sig hemma med sambonFlört

BIM blir 2/7 på första semesterdagen

• che71
    Tjotta skrev 2012-06-20 23:47:24 följande:
    Kom nyss på att ÄD är inte det äggdonation??
    Jo visst är det Ö-vik=) Jag bor 5 mil utanför. Åhhh tack för msn men jag använder inte msn längre =(
    Det är lättare att prata med nån som sitter mitt emot irl =)
    Min gyn sa så här: Stressa inte utan har ni sex 2-3 ggr i veckan för att det är kul så ska detta gå vägen ska ni se. Men visst tänker man på det. Speciellt jag.
    Det där med att det kommit ut saker har hänt mig nyligen fast bara en gång. Så det kan ju ha varit vad som helst.

Har aldrig hört nåt om att få sexförbud. Varför får man det?? Är det när de tror att det finns risk för att få t.ex tvillingar?? Eller kan det bli nåt fel med barnet??
    Vill inte ha sexförbud. Tyckte det räckte med de 3 dagarna som man hade för att gubben skulle lämna spermaprov.

En konstig fråga bara, och vill ni inte svara på det så är det helt okej eftersom att det är privat. Men jag undrar: under de dagarna man ska ha ÄL (fast man kanske inte har nån) ska man ha sex hela tiden då?? Ingen dag med uppehåll?? För är ÄL försenad kan man ju typ få skavsår tills dess, eller hur har ni andra gjort ?? =)       
    ÄD = äggdonation

sexförbud fick jag på mina två läkarövervakade Pergotimekurer (nu kör vi ju på eget bevåg)
    pga 3 äggblåsor dvs risk för trillingar!...(det är ju en riskgraviditet då, för tidigt födda osv)
    om det varit 2 hade vi fått försöka
    men vi försökte ju ändå på andra kuren (jag är 40 o vi tänkte att risken att alla 3 skulle bli befruktade var så extremt liten) o det blev "bara" en liten...men sen missfall i v 11

Det ska räcka med varannan dag sex, spermierna lever flera dygn!
  • che71
    Babybel skrev 2012-06-21 17:40:27 följande:
    OK tjejer, jag hoppas ni ÄL-testar, för jag fick en chock idag. Även om jag liksom haft så jäkla gott hopp och trott (nästan varit övertygadd) att jag ska ägglossa så grinade jag 10 minuters lyckogrin idag på eftermiddagen när jag fick en glad gubbe på Clearblues äl-test. Inom 48 timmar har jag alltså ägglossning och störst chans att blir gravid.
    Inte nog med mig, jag är liksom övertygad om att det kommer vara samma för er. Vi är för lika i omständigheterna. Så kära medsystrar (hihi) gör ett ÄL-test idag (även om det är lite sent, har fattat att det ska göras vid 14-15, fast jag gjorde mitt 16.00 typ), fy FAN va kul om vi ägglossar och håller på samtidigt. Våra symptom har varit så vansinnigt lika ju. Det var väl lite det som fick mig att tänka att det bara inte kunde vara så att inget hände i kroppen (precis som ni kände). Och när man läst om det så tyder allt  (alla våra gemensamma symptom på begynnande äl).

Che71: Är så nyfiken på hur det går för dig, antar att ni fått till det men hur känns det?  
    Känner inget speciellt. Hade ju ont i måndags em/kväll så då var nog själva ÄL.(på dag 16)
    Stickan visade ju svagt utslag redan sönd morgon o starkt på månd morgon.
    Vi "fick till det" lörd o sönd  (månd+ tisd försökte vi men sambon kände nog av pressen tyvärr!)
    Hoppas simmarna överlevde ifrån i söndags!!!!
  • che71

Tänk på att ett plus inte behöver leda hela vägen till ett barn!
    Tyvärr!!!
    Inte för att vara pessimistisk, men missfall är vanliga.
    Jag menar inte att man inte ska glädjas o hoppas, för det gjorde jag ...det ska gudarna veta...ingen förväntar sig ett missfall...ännu mindre två...
    så spar på pergotime man vet aldrig när man behöver de igen i framtiden

• che71
    langtar efter min babis skrev 2012-06-24 21:57:12 följande:
    Hej tjejer, jag har just läst alla era trådar, och ni verkar ha koll på det mesta som rör sig om pco jag tänkte bara kolla med er, jag har ätit 2 kurer med pergotime + otreville sprutor och nu sista månaden också metformin. Saken är den att jag gjorde en Scan nu dag 12 och då hade jag 3 ägg. 16 mm 18 mm och 23 mm trots det sa läkaren att vi skulle ta otreville sprutan och sedan ha 6... Men är det inte för stor risk med tripplingar???? Jag bor i eng och vet inte riktigt vad en svensk läkare skulle sagt.... Vd tror ni?
    Min läkare sa FÖRBUD på 3 äggblåsor !!!!
    Jag blev överstimulerad sa hon, o det hände igen på andra kuren.
    Då är jag ändå snart 41 o vi hade försökt 1½ år, 1 år sen första missfallet.
    Men vi fick inte.Obestämd
    Andra kuren trotsade vi henne o jag blev gravid.Glad i v 8 gjorde vi VUL hos annan läkare,
    det var nervöst, men det fanns "bara" en liten och vi såg hjärtat som slog!!
    Men så blev det missfall i v 11 ändå.Gråter

Så vissa läkare kollar med VUL, andra aldrig o man kan ju då inte få sexförbud...det är så olika.
    Jag hade satsat allt igen!!!

Varför äter man Metformin egentlgen (vet att det är medicin mot diabetes) ?
  • che71
    Aria skrev 2012-06-25 18:34:03 följande:
    angående förstoppningskänsla och ökad aktivitet vid nr 2 så sa barnmorskan på gyn att det var ett tecken på kommande ägglossning eftersom det trycker på, förstår inte riktigt varför för så stora är väl inte äggen..men hon sa så :)

jag tror tydligaste tecknet är värken i äggstockarna, svanken och sekretet som ändras.......tydligen kan man ta graviditetstest efter sju dagar på de känsliga testerna....

vad tycker ni? eller ska man vänta? För er som vill ha billiga ÄL och graviditetstester så finns de på tradera där man kan köpa typ 40 stycken för under 100 lappen inklusive frakt och de är väldigt känsliga

gällande gyn som sexförbudar så tror jag också att det är olika från läkare till läkare vissa läkare säger kör på ändå eftersom sannolikheten för att samtliga ska befruktas är liten medan andra höjer varningsflaggan och ger patienten ångest redan vid tre ägg
    Vänta till typ 10-11 dagar efter ÄL...annars slösar man för många tester.
    Tro mig, jag har testat så många ggr i onödan, men varje månad är jag lika förhoppningsfull o säker på att NU ska jag vara gravid- när jag var gravid senast visade det på ÄL+11 eller ÄL+12 svagt streck.
    billigatester o testlagret har också billiga stickor
  • che71
    Babybel skrev 2012-06-25 19:59:50 följande:
    Hm, men man vet väl inte vilken exakt dag man hade ägglossning?! Jag menar, mitt ÄL-test var positivt i torsdags, men det innebär väl inte att det var då jag hade ÄL?? Den indikerar väl bara att ÄL-processen satt igång!? Så hur ska man veta vilken dag man ska räkna ifrån?

Sen är jag lite fundersam över hur jag ska göra med nästa kur. Min gyn trodde ju inte att jag skulle få ägglossning och skrev ut en dubbelkur till nästa omgång. Eftersom jag trots allt fick ägglossning så undrar jag om jag då blir överstimulerad om jag tar dubbelkur? Eller om det liksom bara förbättrar mina chanser.

Jag har dock för mig att jag har hört att äggkvalitén blir bättre vid en långsam stimulering, men är osäker på om detta stämmer. 
    Jag räknar med ÄL (om det nu faktiskt "lossade" ägg för det behöver det tydligen inte göra varje månad trots att det visar så på stickan!!) dagen efter positivt utslag på ÄL stickan.
    Så svagt streck 17/6 o starkt streck 18/6 på morgonen- dvs ÄL 19/6
    (MEN så hade jag ju så ont på månd. em/kväll så hoppas att det var ÄL redan 18/6)
    då räknar jag ÄL+7 idag
    Jag tänker inte testa förrän på sönd. 1/7 -  ÄL+13 (BIM-1 eller -2)
    Det är alltid lika spännande!!!Drömmer
    Känner dock ingenting speciellt....
  • che71
    Babybel skrev 2012-06-25 22:41:16 följande:
    VA???? Är det sant??? skit också, jag var ju så övertygad om att fick man positivt äl-test så var man "garanterad" ägglossning.

Jag känner ingenting alls heller faktiskt. Molandet  och resten av symptomen har försvunnit och jag känner mig normal igen. Men enligt din metod att räkna så bör jag testa typ 5:e juli.

Kändes det annorlunda de gånger när du blev gravid? Jag tänker att det är ju väldigt tidigt för att få symptom, men å andra sidan har jag aldrig varit gravid så jag vet inte alls hur det ska eller kan kännas.
    inte varje månad i alla fall inte i min ålder
    jag kände mig som om jag höll på att bli sjuk, som frossa precis innan
    annars inget så tidigt, sen som lätt mensvärk efter det
    o efter några veckor kom ett lätt illamående
    men sen blev det ändå missfall
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd