• Tjotta

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Hej!!!
    Är ny i denna tråd och börjar min första pergokur på fredag. Är 34 år snart och snart gått ner 40 kg sen i sept. 2011 tack vare en gastric bypass op. Var hos gyn idag med min sambo och han sa att jag har väldigt lite pco tack vare att jag gått ner i vikt.
    Började på 108kg och snart nere på 68kg =) Jag fick veta att jag ska börja med folsyre tabletter då det är bra om man vill bli gravid och lyckas man ska man ta dem under hela graviditeten. Den 9/7 ska jag tillbaka för att lämna prover för att se om jag har nån ÄL, men då kommer mina frågor till er som har försökt ett tag:
    Finns det mer som jag bör tänka på?? Alltså i vitamin form och så?? Jag äter redan Mitt val kvinna på grund av operationen, men vad har ni för tips??
    Sen kan detta låta jätte konstigt men brukar man få äta fler kurer innan det ens är tal om ÄL?? Jag kan ingenting om det här eftersom det är första gången jag provar så sorry om det kommer knäppa frågor.
    Jag vet att man kan kolla på ÄL-stickor. Men garanterar pergo verkligen att man får en ÄL?? Jag menar hur kan en sticka visa när man ska ha ägglossning om man inte kanske inte får ägglossning??
    Ja snurrigt va?? Men jag hoppas ni förstod endå =)
    Lycka till allihopa som håller på =) Ni är verkliga kämpar!!!! =)

Kram      

• Tjotta

Åhhhh tack tack Babybel!! Jo det känns faktiskt att jag är lite lättare nu he he. ÅÅh vad bra att jag vet så jag inte får panik efter 1 kur och tror att det är bara jag i hela detta avlånga land som det inte gick för. =)

• Tjotta

Åhhhhh tack tjejer för välkomnandet!!!!

Jag är så ny så jag bara undrar: Vad betyder ÄD,VULoch BIM??
    ÄL,UL vet jag men resten??

min gyn sa när jag var där igår att jag den 9/7 ska komma tillbaka för att ta prover men inte vad för prover. Är de då de kollar om man haft eller snart ska ha ÄL om det funkar??

Nu är ju detta min första kur jag ska börja äta på fredag och jag undrar: hur många enkel kurer äter man innan man får börja med dubbel/trippel osv???

Finns det nån av er som bor i Väster Norrland?? Vore skönt att kanske träffa nån som bor i närheten och kunna prata IRL. Min sambo förstår inte alltid hur det är att leva med pco. Han tror ibland att bara man "kör" på regelbundet så löser det sig av sig själv..... Konstigt att han fortfarande tror det ibland han har ju varit ihop med mig snart i 4 år........         

• Tjotta

Kom nyss på att ÄD är inte det äggdonation??
    Jo visst är det Ö-vik=) Jag bor 5 mil utanför. Åhhh tack för msn men jag använder inte msn längre =(
    Det är lättare att prata med nån som sitter mitt emot irl =)
    Min gyn sa så här: Stressa inte utan har ni sex 2-3 ggr i veckan för att det är kul så ska detta gå vägen ska ni se. Men visst tänker man på det. Speciellt jag.
    Det där med att det kommit ut saker har hänt mig nyligen fast bara en gång. Så det kan ju ha varit vad som helst.

Har aldrig hört nåt om att få sexförbud. Varför får man det?? Är det när de tror att det finns risk för att få t.ex tvillingar?? Eller kan det bli nåt fel med barnet??
    Vill inte ha sexförbud. Tyckte det räckte med de 3 dagarna som man hade för att gubben skulle lämna spermaprov.

En konstig fråga bara, och vill ni inte svara på det så är det helt okej eftersom att det är privat. Men jag undrar: under de dagarna man ska ha ÄL (fast man kanske inte har nån) ska man ha sex hela tiden då?? Ingen dag med uppehåll?? För är ÄL försenad kan man ju typ få skavsår tills dess, eller hur har ni andra gjort ?? =)       

• Tjotta

Åhhhh Babybel!!!! Skit i felstavningar!!!! Åhhhhh vad roligt!!!!! Håller alla tummar och tår för dig!!!!!!!

• Tjotta

Oki det där med annat =) Jag är 34 år. Lever med sambo 5 mil utanför örnsköldsvik och vi har varit ihop i 4 år i september. Har vetat i kanske 13 år att jag har pco och aldrig lyckats bli gravid av något slag. Jobbar i grannbyn här på ett sjukhem för äldre. Vet inte vad jag ska skriva mer. Fråga gärna om det är nåt ni vill veta =)

• Tjotta

Grattis till alla som lyckas få ÄL!!!!! Sj äter jag 4:e pillret på första kuren så det blir nog ett par kurer till för min del. Ha ha läste nyss att jag skrev att jag var 34 år. He he he nästa torsdag blir jag det he he he så än så länge är jag bara barnet =P
    Trots min ålder och uska utbildning och lite erfarenhet så måste jag ändå fråga. OBS!!! Känsliga läsare varnas!!!
    Eftersom jag aldrig ätit dessa förut så vet jag inte hur kroppen ska reagera, men är det fler än jag som känner sig uppblåsta och vill göra nr 2 oftare än vanligt??
    Jo jag vet en skit äcklig fråga bokstavligt talat, men jag måste bara få fråga.
    Jag har ju skrivit att jag gjort en gastric bypass i slutet av september och då kommer en annan fråga kring det. När jag vägde 108kg svettades jag mycket. Både sommar som vinter. Nu när jag snart är 40kg lättare svettas jag inget tills NU!!! Nu när jag äter dessa piller kan man tro att jag hamnat i klimakteriet. Ska det va så eller är det nåt fel på mig??

• Tjotta

Åhhhh tack för svaren. Jag hoppas det är det med ägglossning som en barnmorska sa =) Har man aldrig haft någon så är det ju kul om det skulle bli så =)
    Ja men då ska jag svettas lite mer och hoppas på att det slutar från och med imorgon då sista pillret tas =) 

• Tjotta

Hej tjejer!!! Ursäkta att jag frågar saker hela tiden, men jag vet bara ni som genom går detta nu ingen i min omgivning liksom vet hur det är. Min fråga är: Det verkar som att pergon måste användas länge och kurerna dubbleras och tripplas eller vad det nu heter?? Funkar inte dessa tabl. på oss som har pco eller är det så att om en enkelkur inte hjälper ska man be läkaren skriva ut så man får prova sprutor. Missförstå mig rätt jag klagar INTE men ju mer jag läser så verkar pergon bara fungera på ett fåtal personer..... Eller det kanske bara är jag som har fått en knäpp =P

• Tjotta

Babybel =) Det var därför jag fråga om pergon, du vet man läser bara om de det inte lyckats för.... Blev lite nojjig där ett tag men tack för ett super bra svar =) Nu slipper jag vara nojig =)

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd