• Fiffig

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Hej alla! Hoppar in här med, fast jag är lite senare med min pergostart än er, hoppas det är ok! Jag tog första tabletten 18:e och var på vul igår (dag 12). Senaste dagarna har jag haft lite känningar i sidan som jag först trodde var magknip, men som jag nu har förstått var äggstockarna. Vul visade fem äggblåsor på g, varav tre var större och redo inom ett par dagar! På gränsen till överstimulerad sa läkaren, inte konstigt att jag har haft ont! Vi fick inget sexförbud, läkaren mumlade bara att vi ska känna till riskerna, så vi har bestämt oss för att köra! Verkar som alla får så olika besked vid vul? Vi tänker att eftersom vi har försökt länge utan att något är fel (enligt vår utredning) och ändå inte lyckats, så är chansen för graviditet ändå inte så stor som risken för trillingar. Så nu kör vi på! Blir nervös väntan på mensen sen!

• Fiffig

Tack, kul att få hänga med här! Jo babybel jag har troligtvis haft egen äl innan också. Jag har fått plus på äl-stickor sen i höstas i alla fall. Nu med pergon verkar ägglossningen dröja, normalt har jag på dag 11 cirka. Jag och sambon har semester nu, vilket läkaren tyckte passade väldigt bra Känns lite konstigt att bli ordinerad av en främmande människa att gå hem och ha sex som bara den! Men, men! Oron för att det blir fler än en bebis väntar jag med tills vi blir gravida. Får vi två direkt behöver vi ju inte bekymra oss för syskon, nu när vi inte har så lätt att bli med barn. Hade ni andra också fler äggblåsor?

• Fiffig

Absolut tjotta! När jag är som mest positiv inreder jag i huvudet vårt barnrum och planerar kläder, filtar mm som jag ska sy åt vår bebis! Ibland måste man låta sig ha såna positiva tankar ( fast ibland är det svårt) så man inte glömmer bort varför man visar upp hela sitt underrede för alltifrån barnmorskor till läkarstudenter, proppar sig full av hormoner eller planerar bjudningar och semestrar så dom inte krockar med ägglossning! Dröm på bara!

• Fiffig

Spännande väntan för er! Själv hade jag nog ägglossning igår så nu får jag väl vänta på symptom i två veckor! Jag har aldrig ens behövt testa för mina spottings och min mens brukar vara punktligare än punktligast. Annars blir det ny kur direkt om inget händer. Måste bara fråga er erfarna pergoknaprare, har ni också blivit knasiga i magen efter tabletterna? Jag har världens magknip, är gasig och känner mig hungrig fast jag just ätit! Skumt! Igår kväll fick jag också värsta prestationsångesten och började grina när det inte riktigt gick att göra ni vet... Vi har haft sex fyra dagar på raken och nu orkar jag snart inte längre. Men nu har jag nog haft äl så nu fortsätter vi med varannan dag. Ursäkta de lite privata ämnena, men vem sjutton ska man annars prata med om sånt här? Ha det bäst!

• Fiffig

Babybel: sen jag slutade med mina p-piller har min mens alltid föregåtts av två dagar med mini lite blod som kommer när jag är på toa. Två dagar senare kommer det mer rejält och mensen är igång. Har aldrig haft det innan, bara någon gång när jag missade ett p-piller, men läkaren har sagt att det inte ska påverka min fertilitet. När det gäller ångesten för att inte lyckas önskar jag att jag kunde vara mer avslappnad, men det är svårt. I ca ett år har kalendern avgjort när vi ska ha sex, istället för lusten. För det mesta gör det inte så mycket men ibland när sambon jobbar kväll och natt har det fått till följd att det har känts väldigt stressigt att hinna få till det på rätt dag.

• Fiffig

Jag tycker det verkar finnas lika många olika svar som det finns gynekologer! Alla på fl som äter pergo verkar ju fått höra olika om vad som gäller. Några får sexförbud, andra inte. En del får börja med nästa kur direkt, medan andra får vänta en cykel. Och så håller det på! Jag måste nog välja att lita på min läkare, och kan jag inte det hade jag försökt att byta.

• Fiffig

Låter lite virrigt med din gyn. Jag hade nog definitivt börjat se mig om efter en annan. Det här är ju lite för viktigt för att strulas bort liksom! Men hon har rätt i att man inte bör äta pergo för länge. Tre kurer i rad är nog rätt normalt. Har läst någonstans att majoriteten av de som lyckas bli gravida med pergotime blir de inom tre kurer, sen gör hormonerna tydligen att det finns en liten förhöjd cancerrisk, vilket gör att man helst inte bör ta tabletterna för länge. Fast detta sa inte min gynekolog utan det har jag läst mig till själv.

• Fiffig

I vår undersökning fick sambon enbart lämna ett spermatest plus fylla i en vanlig hälsoblankett med div frågor om sjukdomshistoria och livsstil. Han kom lindrigt undan tycker jag i jämförelse med alla blodprov och undersökningar som jag fått och kommer få göra!

• Fiffig

Vi utreddes båda samtidigt så då blev det mer naturligt att även han gick till gyn, men det verkar ju vara olika på olika sjukhus. I vårt fall är alla prover som tagits perfekta. Trots det är vi inne på andra dosen med pergotime nu. Hoppas, hoppas att det gått vägen den här gången men jag är rätt pessimistisk...

• Fiffig

Tack för peppen! Har tappat modet lite grann. Jag trodde först att bara vi fick pergotime skulle allt gå vägen. Inför vår fösta omgång hade vi fem äggblåsor på gång att släppa! Ändå blev det inget, men precis som du sa så har vi ju ändå chans att lyckas nästa gång. Det är så många här i tråden så jag har inte så bra koll på alla, hur ser er historia ut manam?

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd