Inlägg från: Rufsi 406 |Visa alla inlägg
  • Rufsi 406

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Babybel skrev 2012-11-09 12:18:06 följande:
    Mjae, svårt att säga. Jag hade ju jätteont i bröstvårtorna kring ägglossning men det försvann sen. Men för 2 dagar sen så började brösten liksom kännas igen, fast på ett lite annat sätt. När jag tog av mig bh:n så kändes det i hela brösten och de har känts tunga. Men det är väl alldeles för tidigt för riktiga symptom i så fall tror jag, så det är ju svårt att veta vad som är symptom eller bara tillfälligheter. Jag har varit extremt kall på kvällarna i 2-3 dagar och legat under 2-3 tjocka filtar och ändå frusit, som när man håller på att bli sjuk. Men sen vaknat och varit varm på morgonen. Men det kan ju lika gärna bara vara att just det, att jag håller på att bli sjuk, hahaha. Det skulle dock förvåna mig massvis om strecket är ett spökstreck känner jag nu när jag kollat runt lite. Mitt streck syndes ju i alla vinklar och man behövde inte anstränga sig alls för att se det. Det var bara svagt. Men man vet ju aldrig.

Jag började också känna av symptom därikring, lätt illamående, ont i brösten (och inte bröstvårtorna) samt andfådd väldigt lätt så jag tror inte att det är för tidigt (är i v 11 nu tack vare pergotime) Grattis till plusset!
  • Rufsi 406
    manam skrev 2012-11-14 13:40:21 följande:
    Nej, mig blir du inte av med så lätt . Ja, först går tempen ned innan precis innan äl, för att sedan gå upp. Men jag har fått för mig att den även ofta går ned precis innan mens...är dock lite osäker på detta och kan inte skryta med egen erfarenhet.Tempning kräver lite disciplin... Men jag brukar skippa det på helgerna. Har ingen lust att vakna halv sju för att ta tempen. Dessutom påverkas ju temperaturen om man druckit t ex vin kvällen innan...vilket är lätt hänt särskilt på helgen :). Tycker dock inte att det går något att jag inte tempar på helgerna. Ser ändå ett tydligt mönster. Och vilken skillnad det blev i kurvan nu med pergo (och troligen ÄL). Eller rättare sagt, nu är det en kurva. Annars är det bara ett konstigt sicksack mönster för mig.

Ibland sjönk min temp samma dag som mensen eller dagen efter så det kan vara lite olika.
  • Rufsi 406

@Babybel: Jag mådde lite illa i början, tänkte att det inte var så farligt. Men tji fick jag. Det blev värre för varje vecka. Det är först nu i v 13 som jag tycker att det lättat lite. Nu har jag grymt ont i ryggen istället. Det släpper tidigare på dagen och vissa dagar mår jag bara lite illa. Så vänta du bara ;) Ang det här med missfalsrisk så har iaf inte jag haft några komplikationer än så länge och nu är ju de första 12 veckorna över så jag tror inte du behöver oroa dig. Fast jag vet att det är lättare sagt än gjort.

• Rufsi 406

Att det är bättre bara för att man mår mer illa tror jag inte. Däremot beror det nog snarare på hur kroppen tål de ökade hormonnivåerna. Vet flera som inte märkt av graviditeten förrän förlossnimgen satt igång.

Illamåendet började några dagar innan plusset och var hanterbart några veckor men tror det var just v 8 det började öka. Sedan dess har jag spytt vissa mornar/fm och har svårt att äta ordentligt. Tyckte också att det var segt i början men helt plötsligt var v 13 här, v 14 på onsdag!

• Rufsi 406

Ursäkta, var inte helt vaken igår när jag skrev detta så det blev nog lite luddigt :) Jag menade att det behöver inte betyda någon fara för graviditeten om man inte mår illa.

• Rufsi 406
    Babybel skrev 2012-11-27 11:06:37 följande:
    Haha, det de brukar säga om oss PCO:are är kanske exakt samma sak, en slags tröst. Jag har fått höra från 2 experter att kvinnor med PCO är en utveckling på kvinnligheten och alltså en mer utvecklad kvinna. En sa till och med en superkvinna och refererade till att så många kvinnliga idrottare hade PCO, samt att vi var rustade för ett längre liv eftersom vår fertilitet kommer igång senare. Idag är ju den allmänna fertiliteten väldigt tidig med tanke på hur lång livslängd vi har. När vi bara blev 40 kanske det var mer rimligt att man var superfertil mellan 15-20 år.

Har jag oxå hört. Vet en som förmodligen har pco som fick barn spontant vid 47 års ålder! Och eftersom mångasällan har äl så tar ägganlagen inte slut lika fort.
  • Rufsi 406

Det är samma här, är i v 14 (13+2) och funderar också på hur och när nästa bebis kommer. Kommer det gå lättare eller behöver vi ta hjälp? Jag reagerade ju perfekt på pergo, det och provera var allt som behövdes men kommer vi få den hjälpen med barn nr 2?

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd