• Alivia

Startade pergotime 7/6 2012...råd

manam skrev 2012-10-30 08:43:49 följande:
    Var på vul imorse för att kolla äggblåsorna på cd 15. Hade inga förväntningar med tanke på att senast jag tog pergo, i somras, var inget på gång alls när jag gjorde vul:et. Så döm om min förvåning, och frustration, när jag nu gick hem med ett sexförbud. Suck! Alldeles för många och för stora äggblåsor. Och för tunn slemhinna...bara 4 mm.

Jahapp.

Så nu är det bara att invänta mens, antar jag. Vill nog inte riskera typ fyrlingar trots allt. Lite skönt ändå att pergo verkligen funkar...förutom att slemhinnan är för tunn då. Blir nästa sak att ta tag i. Men enligt min gyn så är det väldigt troligt att jag får ÄL av mig själv nästa månad. Han grundade det på hur mina äggstockar såg ut just nu. Det vågar jag dock knappast hoppas på.
    Hej!

Härom dagen tog jag sista tabletten i första kuren pergo. Jag har haft problem med tunn slemhinna tidigare och även läst mig till att pergo ofta tunnar ut den ytterligare.

Gav gyn dig några tips på hur du kan få tjockare slemhinna?  
  • Alivia
    manam skrev 2012-10-30 09:04:15 följande:
    Nej, han gjorde inte det. Han sa att tunn slemhinna kan vara en effekt av pergo, och verkade så himla övertygad om att jag kommer ägglossa själv nästa månad, och då med bättre slemhinna. Om så inte blir fallet kommer jag dock kräva att någon form av östrogenbehandling i samband med nästa pergokur. Känns ju meningslöst med ägglossning om man ändå har för tunn slemhinna.

Håller tummarna för att din slemhinna är fin när det är dags för ditt vul. Och att pergo får fart på ägglossningen förstås.
    Tack detsamma! Gyn var bortrest hela den här veckan och jag borde få (om jag får) ÄL framåt helgen. Men hon tyckte inte att det gjorde något att jag kom efter ÄL, hon bedömde chansen att bli överstimulerad som minimal. 

Det verkar sannerligen råda olika uppfattning bland gynekologerna hur viktigt det är att göra UL före ÄL :)
  • Alivia

Hej allihop. 

Jag gjorde UL idag, på dag 16 sedan senaste mens, när jag fick tiden trodde gyn att jag redan skulle ha haft ÄL när jag kom dit. Jag har haft sjuuukt mkt molvärk i ett par dagar men VUL visade endast ett myller av ägg men inget som var på väg att släppa. Känns lite deppigt, särskilt eftersom jag fortfarande har så pass ont i magen. Mina PCO-äggstockar har dessutom sett bra ut sedan jag slutade med p-piller, jag har dessutom ägglossat spontant flera gånger sedan dess. Kan pergo motarbeta kroppens  egna funktioner? Öka på äggblåsorna och stänga av den naturliga ÄL-en? Någon som vet?

• Alivia
    manam skrev 2012-11-07 15:27:58 följande:
    Tycker att det låter precis som jag hade det med min första omgång Pergo. Kände av äggstockarna men vid VUL så hade inget hänt. Cykeldag 12 iofs så det var lite tidigare. MEN, sedan fick jag ägglossning i alla fall runt cd 20-21. Det är inte ovanligt att Pergo gör att man ägglossar sent fick jag reda på då. Så ge inte upp hoppet än, även om jag förstår att det är frustrerande som tusan eftersom din äl funkade hyfsat utan Pergo.
    Tack för ditt hoppingivande svar. Jag håller tummarna för att det kommer en ÄL till slut trots allt :)
  • Alivia
    Aria skrev 2012-11-07 20:05:39 följande:
    tror nog bara din Äl blivit förskjuten som det kan bli med pergo håll ut bara :)
    Jag hoppas också det. Men det som kändes jobbigt var att jag tidigare (under de senaste månadernas UL) haft äggstockar som inte varit "överbelamrade" av äggblåsor, utan sett helt normala ut. Skillnaden den här gången var att de var hur många som helst, så som det var när det var som värst innan jag började med p-piller för att vila äggstockarna. Det var därför jag blev rätt att pergon kanske förvärrat mina symtom och pajat mina chanser att ägglossa själv.

Men men,  det fanns åtminstone en blåsa som var lite större än de övriga, så jag får satsa på att den slår sig fri från de andra :)

• Alivia
    Aria skrev 2012-11-07 22:23:57 följande:
    Jag tror inte du behöver oroa dig så att pergo skulle paja jag kan ta mig själv som exempel när jag påbörjade sprutbehandlingen så tog det en och en halv månad för att få en blåsa på 20 och en på 16 med 125mg/ml, andra omgången körde jag 75mg i sju dagar och fick tre gigantiska blåsor en på 31mm och en på 28 mm och en på 17 mm plus en massa på 13-14 så jag tror inte du behöver oroa dig man har sina perioder och stressa inte pergo fölrstör inga äggstockar för då hade man nu inte fått använda alls men förstår självklart att det far runt många jobbiga tankar i en jobbig situation :)

håll ut bara och vi finns här för stöd och allt va det kan tänkas vara :)
    Tack! Det känns väldigt skönt att hänga här och skaka av mig oron. Min sambo är väldigt cool med alltihop och jag är det ofta också, men det är skönt att inte behöva ösa för mycket över honom när jag har mina svackor. 

• Alivia

Hej tjejer! 

Har hållit lite låg profil ett tag. Fick slutligen ÄL i förrgår, dag 28 efter senaste mens. Med tanke på hur ont jag haft i äggstockarna känns det skönt att något hände till slut. Nu är det bara att vänta och se....

• Alivia
    manam skrev 2012-11-20 11:55:47 följande:
    Spännande Alivia! Då håller jag tummarna för dig nu.

Aria! Är nyfiken? Hur går det?
    Tack! Håller tummarna för att du får ÄL på egen hand. 
  • Alivia
    Aria skrev 2013-01-24 22:36:58 följande:
    Grattis vännen va underbart :) våga tro på det och njut av det underbara resultatet :)

nu tror jag att det bara är jag kvar :)
    Närå, jag är också kvar, fast skriver inte så ofta :)

Grattis manam och heja 2013!

• Alivia
    Aria skrev 2013-01-30 16:57:55 följande:
    men åhh jag är ju helt vimsig glömde skriva in att jag också gått ned i vikt, den lilla "bäbis" magen är i princip helt borta, kan ju påverka det med eller?
    Jag har en lite liknande fråga. Jag var hos gyn förra måndagen. Då sa hon att jag hade en jättestor äggblåsa som skulle lossna när som helst. Det kändes lite i kroppen som att jag skulle ha ägglossning, men inte lika starkt som vanligt, jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte ätit pergotime den här månaden. Jag gjorde ett test hemma som gav utslag men jag fick aldrig de stickande bröstvårtorna som jag brukar få. Gyn sa också att min slemhinna var väldigt tunn. 

Tidigare idag fick jag molande värk, ungefär som när jag har ägglossning och gjorde ett ÄL-test, som gav utslag. Är det någon av er som har varit med om att en äggblåsa "hängt kvar" så länge utan att släppa? Jag gjorde ju ett test ett par  dagar efter förra och då fanns inte en tillstymmelse till streck.

• Alivia
    Aria skrev 2013-01-31 17:30:33 följande:
    hej ja det kan hänga kvar och den tid man får av gyn är ungefärlig när det brukar släppa de kan aldrig veta 100% så du har nog ÄL grattis :)

själv ska jag dit nästa tisdag för att ta blodprov och kolla om jag hade ÄL
    Åh lycka till. Min ÄL verkar ha kommit ungefär när gyn sa, för alldeles nyss tog jag ett positivt graviditetstest.... är i chock.
  • Alivia
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-02-02 16:05:59 följande:
    Vad roligt Alivia! Molvärken var alltså graviditet! Men du fick ÄL-utslag fast du var gravid dvs felaktigt?
    Ja precis! Min förra graviditet fick jag oxå utslag på ÄL-test innan jag plusade och eftersom jag hade ungefär samma symtom som sist så testade jag i morse :)
  • Alivia
    Aria skrev 2013-02-02 14:56:20 följande:
    Grattis vännen va roligt nu passar du på och myser utan stress dock :)
    Tack!
  • Alivia
    manam skrev 2013-02-02 19:02:48 följande:
    Vad härligt! Stort grattis!
    Tack så mycket! Jag var inne och lurkade i en gravidtråd igår och såg dig där. Nu går det vägen det här! :)

Kram 
  • Alivia
    Tjotta skrev 2013-02-05 11:04:30 följande:
    GRATTIS Alivia!!!!! Jag kom nyss hem från gyn och är inte i vecka 8 som jag och FL kalendern räkna ut utan jag är i vecka 6. 5.1mm är fostret och har hjärtslag =) Fick en liten bild med mig hem. Skulle nu detta inte gå hela vägen så är det ju ett bevis på att att det funkar. Aria: Detta året ÄR ditt år med!!!! Det har jag bestämt =)
    Åh, jag har funderat på om jag ska försöka snylta till mig ett UL. Jag tog en dubbelkur pergo som gav ÄL men inget plus, det var på en egen ÄL i en paus som det gick vägen. Men det behöver jag kanske inte säga till MVC? :) Eller hur har ni andra gjort?

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd