• octopuz

    Nöjesparker?

    Finns de nått mer man kan åka  o "kolla på " med barn än astrid lindgrens värld, kolmården , borås djurpark? =)

  • Svar på tråden Nöjesparker?
  • Havsjungfrun

    Skara sommarland är toppen! Liseberg också förståss men fördelen med Skara är att allt ingår i priset och att det finns en stor variation.

  • Indiansommar

    High chaparall
    Liseberg
    Fun city, Varberg
    Gröna Lund
    Skansen
    Nordens Ark, Bohuslän
    Slottskogen, Göteborg

    Nordens Ark kan jag mycket varmt rekomendera men som i de flesta djurparker så är det bäst att gå dit när det inte är så mycket löv på träden. Då ser man djuren bättre! 

    Hur gamla är barnen?

    Fästningar som Carlstens fästning Marstrand, Varbergs fästning mfl är också jättespännande för barn. På sommaren har de ibland spel där de klär ut sig till fångar på Marstrand och spelar teater mm. 

  • Geelda

    I Stockholm finns ju mycket, Gröna Lund, Skansen och Junibacken bl a.
    I Leksand finns ju sommarland där man lätt kan tillbringa en hel dag med bad och annat, och det är även därifrån nära till Tomteland som på sommaren bebos av älvor tror jag? Och Orsa Björnpark är ju också ganska nära där. Finns väl även något vattenland där i närheten tror jag.
    Furuviksparken i Gävle är min favorit bland djurparker jag varit i, fint och känns som om man kommer närmare djuren där. Där finns ju även platsen där man spelar in Wild kids.
    I närheten av Västerås finns ett fint friluftsmuseum, Vallby, som är gratis att gå in på där man kan titta på lite djur och gamla hus. Det har också öppnat en ny djurpark i närheten av Västerås som heter Kungsbyn tror jag. Astrid Lindgrens värld och High Chaparall i Småland, där finns även Bullerbyn där man spelade in filmerna.
    Så finns ju förstås som nämnts ovan Skara sommarland, Liseberg, Borås djurpark, Kolmården, Eskilstuna djurpark. Och en ny djurpark i närheten av Stockholm "Wildlife park". Frösö zoo, Skånes djurpark.
    I Malmköping finns "sagostigen" med små hus med olika sagoteman att titta in i och en lekpark där man kan leka en hel dag
    Bodaborg är kul att tillbringa regniga dagar på, passar dock lite större barn bäst. Finns på olika håll i landet.
    Sala silvergruva kan vara ett äventyr?
    Karlsborgs fästning där man deltar i äventyr för lite större barn, de små kan bli lite rädda.
    Medeltidsveckan i Arboga som heller inte är långt från Örebro, Nora m m. I Nora i Bergslagen finns Alntorps ö med trollstig och man åker med en båt dit, finns café och badplats. Nora är en fin gammal stad. Nära ligger även Örebro med vackra Wadköping och Gustavsvik, ett stort äventyrsbad. Finns också Örebro slott och någon park med djur och lite barnkaruseller och ett minitåg, minns inte vad den heter.
    Där i trakterna ligger även Nostalgibyn utanför Fellingsbro, en 50-tals miniby med café, googla för att veta mer. Men det kanske är roligare för vuxna än för barn.
    Uppåt finns ju Junsele djurpark, Mannaminne, Rövarbyn vid Skuleberget, sagostigar och annat.
    Eller åka och titta vid något fint slott, som Stjernsund?

  • melicia

    Astrid lindgrens värld suger. De har inte ens några åkattraktioner. Det borde va mer likt disney world

  • melicia

    Alla svenska nöjesparker suger. USA har de bästa nöjesparkerna som six flags magic mountain. Grönan kan slänga sig i väggen. 17 berg och dalbanor. Alla parker i usa har med vattenparker. Cedar point har med 17 rollercoasters men ligger på ett kallare ställe och har bara öppet maj till slutet av oktober!

Svar på tråden Nöjesparker?