• Anonym (?)

Varför "måste" man gå på en begravning?

En släkting som jag inte hade jättenära relation till, har gått bort. Alla förväntar sig att jag ska gå på begravningen. Men jag vill inte. För egen del känner jag inte att det ger mig något, det är bara för att släkten "förväntar sig" det. Måste man gå på en begravning? Rent moraliskt, alltså...

• Svar på tråden Varför "måste" man gå på en begravning?
  • Scream2

Nej.
    Om du känner dig hett säker på din sak och vet att du även kommer göra det om 10 år så är det ju absolut ditt val!
    Hur tror du din släktning hade resonerat i samma situation? Hade den kommit på din begravning?  

• Jeff

Den avlidne i sig bryr sig nog inte nämnvärt men när man är den anhöriga som världen stannat för kan det betyda mycket att se att folk tar sig tid att komma till begravningen.

• Anonym

Nej då, du måste alls ej gå på begravning. Jag själv bestämde mig redan i tonåren för att jag icke skulle gå på begravningar, och det har jag hållit.

Min egen begravning är redan beställd. Jag har liksom frugan bestämt att vi ska bli s.k direktare, dvs att vi efter döden direktsändes till närmsta krematorium, och detta utan någon begravningsakt. Askan ska droppas i närmsta asklund.

• Kya

Nej, du måste inte, men det hör till god ton att gå på begravningen när en släkting har avlidit. Släkten kan bli upprörd på dig om du inte har en vettig anledning till att inte gå.

The road to hell is paved with good intentions.
  • Anonym

finns det någon i släkten du kan fråga hur de ser på det? För vissa är det väldigt viktigt att alla kommer ,medan andra är förstående om man inte kommer.

när min farfar dog kom inte min ena bror tex. Han klarar inte begravningar så bra. Min pappa sa inget om det utan tyckte han fick bestämma själv.

Min faster dog för inte längesen, då var ingen av oss syskonbarn där. Det var en liten begravning och fasterns barn hade mer eller mindre meddelat att de inte förväntade sig en stor anstormning på begravningen. Mina föräldrar gick förstås. Kändes ganska skönt att veta att de inte tyckte illa vara om man inte kom. Vi stod inte varann så nära ska väl tilläggas

• Anonym

Man behöver inte göra något alls som man inte vill. Inte tänka på sina släktingar i deras svåra stund eller visa att man bryr sig. Stanna hemma du om det ger dig mer. För det är väl det det handlar om? Vad som ger dig mest?

• Anonym (?)

Grejen är att jag inte har haft kontakt med dessa släktingar de senaste 15 åren. Så för deras skulle känner jag inte att jag VILL ställa upp. Jag har gått igenom svårigheter under dessa år och till och med bett om hjälp men inte fått någon. Varför ska jag då åka massor av mil för en begravning?

• Jeff

Nej, har du själv bett om stöd och inte fått det förstår jag att du inte känner dig manad.

• RocketQueen
    Anonym (?) skrev 2012-06-11 09:52:33 följande:
    Grejen är att jag inte har haft kontakt med dessa släktingar de senaste 15 åren. Så för deras skulle känner jag inte att jag VILL ställa upp. Jag har gått igenom svårigheter under dessa år och till och med bett om hjälp men inte fått någon. Varför ska jag då åka massor av mil för en begravning?
    Om jag hade känt så som du hade jag antagligen inte heller gått, möjligtvis skickat en blomma eller nåt.
  • Husis
    Anonym (?) skrev 2012-06-11 09:52:33 följande:
    Om man inte har kontakt med folk när de är i livet, behöver man absolut inte gå på begravning, för att visa upp någon slags släktskapsband och fin fasad.

Min åsikt. 
  • Anonym

Förväntar sig alla att du ska gå på begravningen då eller är det du som tror att de förväntar sig det? det är ganska stor skillnad på uttalad förväntan och en förväntan som man tror att folk har:)

Själv reste jag 120 mil enkel väg (240mil alltså ToR) för att gå på begravning, föräldrarna avrådde mig eftersom det var så lång resa och att jag skulle missa mycket i skolan (studerar på universitet) men jag åkte på begravningen i alla fall eftersom jag skulle få för dåligt samvete om jag inte gjorde det.

Så om du inte tror att du kommer få dåligt samvete eller känner något som helst behov av att hedra den släkting som gått bort så kan du väl göra som du vill, det är inte obligatoriskt att gå på begravning vad än dina släktingar säger för att pressa dig till att gå på den. 

Svar på tråden Varför "måste" man gå på en begravning?