• Anonym

Oro och ångestattack

Hej Jag har en dotter på 4 år och en liten som är imorgon 7 veckor. Vi har haft och fortfarande har problem med vår 4 åriga dotter. Det är så att sen hon var 5 månader har hon inte velat äta. Hon ratade min bröst (jag helammade), flaska gick väldigt trögt att introducera och mängden ersättning var inte ens i närheten av vad hon skulle ha fått i dig. Maten gick inget vidare heller, som att hon inte har hungerkänsla. Jag har hört henne två gånger under dessa fyra år att hon är hungrig. På dagis är hon likadan. 95 procent av falken äter hon inte på dagis. Detta har skapat en jätte stor oro och även ångestattack. Hon följer sin kurva bra men detektiv gör att vi trugar och håller på. Vi har testat att bara låta henne vara men det resulterade i att hon inte åt å tre dagar. Nu är det så att jag har en liten på 7 veckor och jag känner att jag har denna oro kvar i kroppen. På grund av magknip äter inte denna heller så bra och jag får lirka och hålla på. Jag undrar om min lilla känner av min oro och därför inte vill äta? Kan jag förstöra för mitt barn genom att känna så här? Jag vill bara vara lycklig och njuta sv denna tiden men kan inte slå ifrån mig dessa känslor. Speciellt nu när lillan oxå har börjat krångla med flaskan. Mun största oro är att jag förvärrar situationen med hur jag känner! Vissa tillfällen under dagen när hon ska matas måste jag truga, min fråga är här ifall jag förvärrar matningen genom att truga? Hälsningar en orolig mamma

• Svar på tråden Oro och ångestattack
  • Anonym

Glömde skriva att oro och ångestattack har skapats hos mig. Ingen annan i vår familj lider av detta än jag :(

• barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tror att ditt sista tillägg, att ingen annan i familjen lider av detta utom du, är viktigt att ta fasta på.
    Både din 4-åring och förmodar jag din 7-veckors flicka utvecklas normalt och går upp efter sina kurvor.
    Då är grundförutsättningen att detta faktiskt inte är något problem.
    Men för dig har det blivit ett problem som du nu oroar dig för att du vidarebefordrar till din lilla dotter.
    Det låter som om du skulle behöva få stöd av någon auktoritet i din omgivning. Det kan vara BVC-sjuksköterskan, din mamma, en psykolog på BVC eller liknande som kan hjälpa dig att sluta oroa dig.
    Det är så att alla barn äter när de behöver. Om man inte som förälder försöker få dem att äta mer än de vill. Då finns det risk att de går in i en kamp om vem som bestämmer. Lite så kan det vara med 4-åringen.
    Försök att inte truga. Erbjud de måltider ni har i familjen och äter hon inte då så låt henne vänta till nästa måltid.
    Det du kan göra för att känna dig lugn är att gå till BVC och väga henne med jämna mellanrum.
    Försök att stå ut med att inte göra det till en kamp. Barn visar när de vill och inte vill äta.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Oro och ångestattack