• Lottis77

Vad är en bra tid på 5 och 10 km, egentligen?

Började löpträna på löpband i höstas och tycker att jag kommit igång ganska bra.

Nu springer jag milen minst 2 ggr per vecka och ibland 5 km däremellan. Mina bekanta tycker jag springer snabbt som en gasell (deras ord - inte mina!), men när jag läser på olika bloggar/hemsidor verkar jag vara slö som en sköldpadda. Jag vill gärna bli snabbare, men är det rimligt utan att träna häcken av sig?

Så vad är en bra tid på de sträckor jag springer? Jag är för övrigt 35 år gammal om det har någon betydelse. Springer 5 km på 25-25.30 minuter och 10 km på 53-54 minuter. Bra eller dåligt? Hur ska jag göra för att bli snabbare?

• Svar på tråden Vad är en bra tid på 5 och 10 km, egentligen?
  • maximum

Jag tycker du har bra tider.
    Nu som höggravid går jag 5km på 40min men i vanliga fall så är våra tider likvärdiga. 

• Fannypack
    Lottis77 skrev 2012-06-11 14:52:54 följande:
    Började löpträna på löpband i höstas och tycker att jag kommit igång ganska bra.

Nu springer jag milen minst 2 ggr per vecka och ibland 5 km däremellan. Mina bekanta tycker jag springer snabbt som en gasell (deras ord - inte mina!), men när jag läser på olika bloggar/hemsidor verkar jag vara slö som en sköldpadda. Jag vill gärna bli snabbare, men är det rimligt utan att träna häcken av sig?

Så vad är en bra tid på de sträckor jag springer? Jag är för övrigt 35 år gammal om det har någon betydelse. Springer 5 km på 25-25.30 minuter och 10 km på 53-54 minuter. Bra eller dåligt? Hur ska jag göra för att bli snabbare?

Allt är ju relativt, men för en motionär är det snabbt, tycker jag. Själv var jag tokstolt när jag kom under en timma på milen. För att bli snabbare bygger man starkare muskler och kör intervallträning.
  • Lottis77
    Fannypack skrev 2012-06-11 15:07:37 följande:
    Allt är ju relativt, men för en motionär är det snabbt, tycker jag. Själv var jag tokstolt när jag kom under en timma på milen. För att bli snabbare bygger man starkare muskler och kör intervallträning.
    Funderar på backträning. Kan det ge något?
    Tips på vilka intervaller jag ska köra? Jag är sån att kommer jag in i en lunk kan jag springa typ hur långt som helst, men börjar jag ändra tempo så tappar jag allt fokus, så intervaller behöver jag verkligen tips på hur jag ska börja med.
  • Fannypack
    Lottis77 skrev 2012-06-11 15:27:57 följande:
    Funderar på backträning. Kan det ge något?
    Tips på vilka intervaller jag ska köra? Jag är sån att kommer jag in i en lunk kan jag springa typ hur långt som helst, men börjar jag ändra tempo så tappar jag allt fokus, så intervaller behöver jag verkligen tips på hur jag ska börja med.
    Känner igen det där med lunket, haha...

Backträning bygger muskler och fungerar som intervallträning samtidigt så det är säkert bra.

Många smartphones har appar med färdiga intervallprogram man kan testa. Själv brukar jag köra med fartlek, dela in en bra plattsträcka på rundan efter lyktstolpar och sedan springa fortare i 2 "lyktstolpar" och sedan lite lugnare i en.

Jag är verkligen ingen expert, utan bara en vanlig motionär så ta mina tips med en nypa salt.
  • Vinterankan

Beror ju på vad man menar med bra. Ner mot 20 minuter på 5 km och under 45 är vad som krävdes för MVG på de sträckorna när jag gick i skolan så i mitt huvud så har väl det alltid varit gränsen för att kunna säga att man är bra inte bara jämfört med en själv och ens egna förutsättningar utan att man rent generellt är bra. Men ett tempo på runt 5 minuter per km kan väl räknas som bra skulle jag tro. Sedan så får man ju ta hänsyn till personen i fråga. Om man aldrig har tränat och tagit tag i det så kan det ju vara jättebra för den personen när den springer milen på mindre än en timme.

• Lottis77
    Vinterankan skrev 2012-06-11 15:37:23 följande:
    Beror ju på vad man menar med bra. Ner mot 20 minuter på 5 km och under 45 är vad som krävdes för MVG på de sträckorna när jag gick i skolan så i mitt huvud så har väl det alltid varit gränsen för att kunna säga att man är bra inte bara jämfört med en själv och ens egna förutsättningar utan att man rent generellt är bra. Men ett tempo på runt 5 minuter per km kan väl räknas som bra skulle jag tro. Sedan så får man ju ta hänsyn till personen i fråga. Om man aldrig har tränat och tagit tag i det så kan det ju vara jättebra för den personen när den springer milen på mindre än en timme.
    Ja, det är där någonstans jag känner att jag kan kalla mig bra också. Dock har jag ofta höga krav på mina egna prestationer, haha! Men jag kanske borde kunna förbättra något i alla fall.
    Jag har löptränat av och till sedan tonåren (mest av sedan jag fick barn 2005, för att vara ärlig), men jag har aldrig varit snabbare än nu.
  • Gladskit

Jag tycker du gör bra tider!
    Så snabbt springer jag om jag bestämmer mig för att koncentrera mig när jag springer ett pass.
    Men vanligtvis när jag löptränar (vilket blir 2-3ggr/v) så är jag lite lat och kör milen på timmen ungefär.
    Jag ser det mest som underhåll av konditionen just nu, har inga krav på att bli snabbare.
    Men jag kör lite intervaller också ibland som omväxling. Att bara ligga och nöta en timme rakt upp och ner är inte jätteskoj alltid utan då kan det vara kul att hålla lite koll på klockan som omväxling.

Jag brukar köra intervaller enligt BFL (Body for life) och det upplägget ser ut ungefär så här:
    2 min uppvärmning
    1 min nivå 6
    1 min nivå 7
    1 min nivå 8
    1 min nivå 9
    1 min nivå 6
    1 min nivå 7
    1 min nivå 8
    1 min nivå 9
    1 min nivå 6
    1 min nivå 7
    1 min nivå 8
    1 min nivå 9
    1 min nivå 6
    1 min nivå 7
    1 min nivå 8
    1 min nivå 9
    1 min nivå 10
    1 min nivå 6

Man kör alltså fyra varv och sista varvet lägger man på en nivå innan man går ner på nivå 6 igen.
    Vad exakt varje nivå motsvarar bestämmer man själv, det är det jag tycker är så fiffigt. Kör jag crosstrainer en dag så funkar det precis lika bra som på löpbandet.
    Det här programmet kör jag framför allt de morgnar då jag inte får tid att springa en timme utan då jag har kanske max 30 min att lägga på träningen.

Finns massa andra upplägg när det gäller intervaller också, bara att googla

Svar på tråden Vad är en bra tid på 5 och 10 km, egentligen?