• Snuttan 01

Gravid och jätte jätte trött. Vill bli sjukskriven!

Hej! Jag är gravid i v 8+2 och jag är sååååå himla trött och illamående mellanåt. Är tom hemma från jobbet pga att jag knappt kommer ur sängen. Jag bara sover och sover men blir aldrig piggare. Jag vet att det kan vara så och att det håller i sig ett tag. Men det jag undrar nu är om man kan bli sjukskriven för detta problem och hur lätt det är att bli det? Sen hur går man tillväga? Jennie

• Svar på tråden Gravid och jätte jätte trött. Vill bli sjukskriven!
  • annae1986

Hej! Jag är lika trött som du beskriver, det spelar ingen roll hur mycket jag sover. Är i vecka 5 nu. Men resonerar som så att jag vill jobba så länge det går. Vet inte om man kan bli sjukskriven för det.....

Kolla med FK.

Jag sover på lunchen på jobbet! Men det beror ju på vad du har för jobb!

• Snuttan 01

Jag jobbar i hemtjänsten. Vi har endast 30min rast och då måste jag äta. Vi har stressigt och pressande. Jag vill med jobba så länge det går men jag vet bara inte hur jag ska orka. ? :/

• Snuttan 01

Får bli försäkringskassan eller min BM. Min chef vill jag inget ska veta fören jag är i säker v.

• Vendelsö

Kan du inte sjukskriva dig själv en vecka utan läkarintyg och vila ut ordentligt? Så kanske det känns lite bättre. Värsta tröttheten brukar ju ge med sig kring vecka 12.

• Vendelsö

Är du anställd är sjukpenning inte aktuellt förrän tredje sjukveckan. Arbetsgivaren betalat sjuklön första två veckorna.

• Snuttan 01

Jag har varit hemma en v redan. Det är ingen förbättring. Nu har jag börjat må illa med vilket inte är någon hit. Ja jag längtar till v 12. :)

• Furstinna

Tror knappast du blir sjukskriven. Tyvärr är det ofta så att man är fruktansvärt trött, kräker 15 ggr om dagen, har ständig huvudvärk med avbrott för riktig migrän, yrsel och ett hb på typ 80. Men antingen får du sjuka dig från jobb under en vecka eller så är det bara att bita ihop. För vissa går det över ganska tidigt för andra som för mig håller det i sig graviditeten ut.

• Vendelsö

Jag har under två tidigare graviditeter varit sjukskrive på grund av illamående och kräkningar - hyperemesis gravidarum. Jag orkade bara jobba förmiddagar och var sjukskriven 50 % under stora delar av graviditeterna. Detta trots medicinering. Denna gång har jag fått annan kompletterande medicin och mår bättre. Kräks mycket sällan och är inte alls lika trött så nu kan jag jobba.

Jag tycker du ska be din BM boka en tid hos mödravårdens läkare. Enbart för tröttheten tvivlar jag på att du kan bli sjuskriven, men  det kanske är något annat också. Illamående och kräkningar kan ge rätt till sjukskrivning eller så kanske du kan få hjälp med medicin om du behöver det. Kanske har du också lågt HB eftersom du är trött och behöver järntillskott.  

Förstår att det tar emot att berätta, men det kanske ändå är vettigt att berätta för närmaste chefen för att få lite förståelse för din situation. Du kan väl be honom/henne att inte föra det vidare.

Hoppas du snart mår bättre!    

• Pippilångstrump

Efter en vecka så har arbetsgivaren rätt att veta. Så ska du vara sjukskriven så lär de få veta. Dock kan du ju säga det till chefen och begära att det ej är allmän vetskap.

• Snuttan 01

Jo om det ändå vore så enkelt. Jag får nog hitta små lösningar fram till v 12. Jag jobbar gärna. Men det är lite lättare att komma till jobbet om man lyckas komma ur sängen. Vilket i dagsläget knappt går.

• Snuttan 01

Någon mer än jag som varje gång jag vaknar och till ca 18 på eftermiddagen mår som om jag dragit i mig en hel flaska sprit dagen innan..? Tung i huvudet och bakis illamående liksom..

• Pärlans2

Bakis är nog rätta ordet!!! Ja det är nog tyvärr ganska vanligt att man mår så, jag har gjort det båda mina graviditeter, men det har gått över kring v 10-14.... Det blir bättre sen!!!
    Det finns hjälp att få mot illamånendet fråga på apotek eller din BM. Det är ju bra att kolla HB med så du vet om det är det tröttheten beror på!! Fast jag tror inte du kan bli sjukskriven för det, det är nog mer om man spyr hela tiden så att kroppen och bebisen inte får nog med näring. Men jag hade pratat med min BM först!!

• Vendelsö

Eftersom du är så trött skulle jag undvika Postafen i alla fall, som är det som man brukar rekommendera på Apoteket. Det är receptfria åksjuketabletter som kan hjälpa mot illamåendet. Av dem blir man nämligen hysteriskt trött, tycker jag.

• Snuttan 01
    Pärlans2 skrev 2012-06-12 12:26:28 följande:
    Bakis är nog rätta ordet!!! Ja det är nog tyvärr ganska vanligt att man mår så, jag har gjort det båda mina graviditeter, men det har gått över kring v 10-14.... Det blir bättre sen!!!
    Det finns hjälp att få mot illamånendet fråga på apotek eller din BM. Det är ju bra att kolla HB med så du vet om det är det tröttheten beror på!! Fast jag tror inte du kan bli sjukskriven för det, det är nog mer om man spyr hela tiden så att kroppen och bebisen inte får nog med näring. Men jag hade pratat med min BM först!!
    ja tack jag får nog göra det.:) får stå ut i ca 2-6v till.. Bita ihop. det kommer ju ändå något positivt av det hela.:)
  • Snuttan 01
    Vendelsö skrev 2012-06-12 12:34:33 följande:
    Eftersom du är så trött skulle jag undvika Postafen i alla fall, som är det som man brukar rekommendera på Apoteket. Det är receptfria åksjuketabletter som kan hjälpa mot illamåendet. Av dem blir man nämligen hysteriskt trött, tycker jag.
    ok.. tack.. får fråga BM..
  • Pärlans2
    jennie01 skrev 2012-06-12 12:52:40 följande:
    ja tack jag får nog göra det.:) får stå ut i ca 2-6v till.. Bita ihop. det kommer ju ändå något positivt av det hela.:)
    Ja det gör det ju verkligen!! Lycka till, hoppas du piggnar till snart!!
  • Pärlans2
    Vendelsö skrev 2012-06-12 12:34:33 följande:
    Jag har använt postafen, det hjälper bra mot illamåendet, men visst man blir ännu tröttare.... och det är ju nästan värre!!!
  • Snultan

För vissa funkar det bättre att vara igång och göra något än att bara vara hemma. Tycker inte du ska ge upp. Risken är ju att du blir ÄNNU tröttare just för att du är hemma och sover mer. Prova att gå till jobbet istället och jobba på, kanske tröttheten försvinner, kanske du faktiskt orkar med arbetsdagen ändå? Prova! 

• Pippilångstrump

Fast man blir trotts allt tröttare av att inte äta tillräckligt. Postafrn vänjer man sig av också. Äter lergigan och det är trötthet! Men. Om man mår illa så måste man ju.

Åkajukeband brukar ta bort det värsta. Finns på Apoteket.

Svar på tråden Gravid och jätte jätte trött. Vill bli sjukskriven!