• Anonym (Elsa)

Kollas barnens konton vid ansökan om bostadsbidrag?

När jag pratade lite som hastigast med en anställd som hade hand om bostadsbidrag gällandes boendes i bostadsrätter så sa hon att även de barns konton som är skrivna på adressen som bostadsbidraget gäller också kollas. Stämmer det?
    Jag antar att hon menade att om barnen har sparande så ska det användas innan man får bostadsbidrag?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Kollas barnens konton vid ansökan om bostadsbidrag?
  • Anonym (Mee)

Jag tror att det är så när det gäller socialbidrag, för det kan väl inte vara riktigt att barnen kan ha flera hundra tusen på sina konton och mamman får bidrag?

Läs på Fks hemsida så får du säker svar där. 

• Anonym (Elsa)

Jag har fått dubbla budskap gällandes det här, ska ringa dom en tredje gång. Tänkte att jag kanske hade turen att någon som jobbar där läser och vet :)

• Anonym (låsta pengar)

Men barnens konton kan vara låsta och vid fler vårdnadshavare kan inte en plocka ut pengarna på eget bevåg..?

• Anonym (Elsa)

Det ÄR alltså så.. jag trodde nog ändå att det bara var vid ansökan om socialbidrag dom gick in och kollade och att när det gällde bostadsbidrag bara gick på inkomsten..

• Alby

Man får inte ha mer än 100 000 kr sammanlagt om man ska ansöka om bostadsbidrag. Sen spelar det ingen roll om det är låsta pengar eller sina barns pengar. Min syster var jätteledsen i höstas när hon var tvungen att använda sina barns födelsedagspengar och sånt för att kunna få bostadsbidrag.. Lycka till

• Anonym (Elsa)
    Alby skrev 2012-06-13 08:27:23 följande:
    Man får inte ha mer än 100 000 kr sammanlagt om man ska ansöka om bostadsbidrag. Sen spelar det ingen roll om det är låsta pengar eller sina barns pengar. Min syster var jätteledsen i höstas när hon var tvungen att använda sina barns födelsedagspengar och sånt för att kunna få bostadsbidrag.. Lycka till
    Aha ok - tack för tydligt svar.
  • Anonym (låsta pengar)

Det måste spela någon roll! Om föräldrarna är skilda och bägges underskrift krävs så kan inte den ena plocka ut dessa pengar.

Däremot vet jag att restskatt ska betalas där barnet är bokfört. I vårt fall var det pappan som satte in rätt mycket pengar/drog in mycket pengar till vårt gemensamma barn. Jag fick förstås betala restskatten som ett par år blev ganska hög (för mig var det mycket pengar). 

( Naturligtvis kunde jag INTE använda barnets pengar på eget bevåg då vi var två vårdnadshavare.)

• Anonym (Elsa)
    Anonym (låsta pengar) skrev 2012-06-13 17:12:42 följande:
    Det måste spela någon roll! Om föräldrarna är skilda och bägges underskrift krävs så kan inte den ena plocka ut dessa pengar.

Däremot vet jag att restskatt ska betalas där barnet är bokfört. I vårt fall var det pappan som satte in rätt mycket pengar/drog in mycket pengar till vårt gemensamma barn. Jag fick förstås betala restskatten som ett par år blev ganska hög (för mig var det mycket pengar). 

( Naturligtvis kunde jag INTE använda barnets pengar på eget bevåg då vi var två vårdnadshavare.)
    Nu hänger jag inte med? Restskatt?
  • Anonym (låsta pengar)

(Ja alltså barnet kan få restskatt på sitt sparande. Har inget med saken att göra, jag vet. Bidde lite tjorvigt )

Det jag ville ha fram är att det är barnets pengar och att om två stycken står som anvariga för kontot (eller om barnet har två vårdnadshavare) kan inte EN allena plocka ut pengarna..

Svar på tråden Kollas barnens konton vid ansökan om bostadsbidrag?