Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

När är det dags att lära sig simma?

Så fort barnet har rätt ålder för simklubbens "lek och plask".. I den simklubben jag är tränare är det från höstterminen de år dom fyller fyra. Då börjar vi med flytövningar och att bli kompis med vattnet, sen fortsätter utvecklingen framåt efter barnets egen förmåga. Vissa stannar längre i vissa grupper medans andra bara flyger fram.

Men ställ barnet i kö så fort som möjligt för de flesta klubbar har lång kö! Undvik så länge som möjligt kommunal simskola eller Aktiv Ungdoms simkurser!

• Sweet life
    Lärka skrev 2012-06-12 10:50:41 följande:
    Varför det? Gället det alla kommuner eller någon speciell? Vilka företag är rätt att vända sig till och finns dessa företag i alla kommuner?
    Kommunens simlärare lär ut det svåraste simsättet av dom alla först, bröstsimmet då dom är utbildade för att följa skolverkets regelverk om vad simkunnighet är. Min sambos dotter som är tävlingsimmare fick inte godkänt på simningen i 6:an för att hon inte simmade ryggsim med bröstben och såna där muppiga armrörelser utan simmade ryggcrawl vilket tävlingsimmare gör. Hon fick inte heller godkänt för att hon inte kan simma bröstsim då hon har en felställning på sin högerfot. Att hon simmade 2km på den tiden hennes övriga klasskamrater simmade 500m hjälpte inte. Skolans regler var tydliga och hon vart underkänd och ansågs inte som simkunnig!

Simklubbarna går efter svenska simförbundets simlinje som innebär flytläge-->rygg/bröst crawl-->Fjäril/bröstsim...
    Kolla med simklubben i din kommun.
  • Sweet life

Att vänja barn med vatten så tidigt som möjligt ger alltid en vinst när det gäller vattenvana och att lära sig simma!

Jag väntar första barnet nu i juni och är redan inbokade på en kursstart i babysim lagom till h*n blir tre månader!

I mina ögon så är barn vattendjur, dom har ju skvalpat runt i vatten i 9 månader och det är vi föräldrar som gör barnen osäkra ju äldre dom blir. Barn med föräldrar som själva har mycket vattenvana, båt osv har en tendens att ge barnen ett intryck av att vatten inte är farligt.

• Sweet life
    sextiotalist skrev 2012-06-12 11:36:11 följande:
    Jotack jag vet hur de resonerar, men min tonåring blev godkänd trots felaktiga bentag
    Jo, men vår tonåring kan inte simma bröstsim. för hon kan inte göra bentagen öht... Jag vart fly förbannad och anser ju inte att simkunnigheten ligger i vilket simsätt man simmar. Huvudsaken är att man KAN simma..
Svar på tråden När är det dags att lära sig simma?