Inlägg från: Lärka |Visa alla inlägg
  • Lärka

När är det dags att lära sig simma?

Har barnet någon egentlig kunskap kvar från babysim, eller är det enbart vattenvana? När kan man tidigast lära barnet simma/flyta runt själv i vattnet? När är det normalt att lära sig simtag och simning?

• Svar på tråden När är det dags att lära sig simma?
  • Lärka

Vi bor också nära vatten, därför tänker jag att det är bra att vara ute i god tid och själv har jag blivit en sån badanka att det nog får bli badhuset och då måste man tänka mer än om man bara plaskar tillsammans från att man är liten.

• Lärka

Swinfin verkar fräck!

Någon som upplevt att babysim upp till 2 år gett några grundläggande kunskaper i hur man håller sig flytande? Antar att det ger visst skydd eftersom barnet kanske inte reagerar med samma rädsla, men till det duger ju fritt plaskande i sjön också.

Förresten, hur tidigt låter ni barn bada i sjö respektive hav? Vilka temperaturer?

• Lärka
    Sweet life skrev 2012-06-12 10:46:08 följande:
    Men ställ barnet i kö så fort som möjligt för de flesta klubbar har lång kö! Undvik så länge som möjligt kommunal simskola eller Aktiv Ungdoms simkurser!
    Varför det? Gället det alla kommuner eller någon speciell? Vilka företag är rätt att vända sig till och finns dessa företag i alla kommuner?
  • Lärka
    Mamma till Doris skrev 2012-06-12 10:53:18 följande:
    Vi har fortsatt med minisim efter babysimmet. Doris blir tre år i vinter och hon kan ta några simtag under vattnet och ta sig framåt, samt hålla fast sig i en sån där flytbräda och sparka sig fram en liten bit. Men det är ju inga långa sträckor. Hon kan typ hoppa i och "simma" kanske 2-3 meter. Flyta på rygg fixar hon inte alls.
    Superbra info, tack!
  • Lärka
    Lumo skrev 2012-06-12 18:16:12 följande:
    Lärka - vattentemp kvittar väl om barnet är säg över 2 år?! Man får bara ha koll på tiden de är i. När de börjar bli röda/bleka/blåa är det ju hög tid att gå upp. Minns du inte när du själv var liten, då badade man gladeligen i "iskallt" vatten tills läpparna blev blåa o hävdade till morsan att man inte alls frös. Hehe... Upptvingad blev man... Och det är ju knappast skadligt om man inte låter dem bli för nedkylda om de är i för länge.

Vi badade ofta i älven som små. Då var det en varm dag 10-15 grader. Men då blev det inte mer än lite plask o 2-3 korta dopp, sedan var man nöjd. Nu som vuxen badar jag ogärna under 20 grader i havet. :) badkruka...
    Det var väl det där med 2 år jag funderade kring, sånt minns jag inte. Solig
Svar på tråden När är det dags att lära sig simma?