• Anonym (mamma)

6-månaders som skriker varje kväll

Vår dotter blir snart 6 månader och har sedan hon var ungefär en månad haft jättesvårt för att komma till ro och somna både dag och kväll. I nuläget tar det mellan 1-2 timmar att lägga henne varje kväll och en stor del av den tiden gallskriker hon och det spelar ingen roll vad vi gör. Vi har samma rutin varje kväll, hon blir trött runt 17.30-18 och då byter vi till pyjamas, matning, saga och sedan sova. Ibland somnar hon när hon ammar men oftast inte och om hon somnar vaknar hon så fort jag lägger ned henne i sängen. Sedan skriker hon i evigheter och det spelar ingen roll om vi håller henne eller om hon ligger i sin säng, hon skriker lika mycket.

Jag skulle tro att hon är övertrött, hon sover ca 1,5-3 timmar på dagen, oftast blir det totalt 2 timmar utspritt på 2-3 sovtillfällen och på natten sover hon runt 8 timmar om man räknar bort tiden hon är vaken och äter. Frågan är vad vi kan göra för att hon ska somna lättare och sova mer, tycker så synd om henne när hon skriker tills hon är helt slut. Har pratat med BVC om detta varje gång vi varit där i princip men det enda svaret jag får är rutiner och det har vi ju. De tyckte även att vi inte skulle ta upp henne ur sängen när hon skriker utan låta henne ligga (sittande bredvid med en hand på henne) men det klarar jag inte någon längre stund. Har du några tips på hur vi kan hjälpa henne?

Svar på tråden 6-månaders som skriker varje kväll