• mammastegeby

Doppler test hemma, säkert, farligt???

Min kompis har en doppler apparat där man kan lyssna på bebisens hjärtslag hemma. Jag väntar 3:e barnet och har endast varit på inskrivning och är nu i v 13 och nästa besök är inte förrän i september och jag vill verkligen lyssna innan det.

Någon som provat och vet att det inte skadar barnet på något sätt?? 

• Svar på tråden Doppler test hemma, säkert, farligt???
  • katalysator

Det skadar inte barnet, men risken är väldigt stor att du inte hittar några hjärtslag och att det stressat upp dig ännu mer än om du inte hade provat.

• StarStruck

Läser man runt på nätet så finns det inget som säger att det varken är farligt eller o farligt. Jag hade också en och jag lyssnade varannan vecka ungefär.

• katalysator

Gör det och lycka till! Men bli inte orolig om du inte hittar ljuden ännu. Det finns en anledning till att man inte gör fler kontroller hos BM förrän i vecka 20, och det är att även de har svårt att höra/se någonting så tidigt Glad

• SofiFrid

Har också en och testade innan det var dax för BM men hörde inget. Så länge man är beredd på att man kanske inte lyckas höra är det väl ingen fara. Värre om man stressar upp sig på det :) är nu i v 27 och mycket lättare att lyssna själv :)

• stikkem
    mammastegeby skrev 2012-06-12 10:27:17 följande:
    Min kompis har en doppler apparat där man kan lyssna på bebisens hjärtslag hemma. Jag väntar 3:e barnet och har endast varit på inskrivning och är nu i v 13 och nästa besök är inte förrän i september och jag vill verkligen lyssna innan det.

Någon som provat och vet att det inte skadar barnet på något sätt?? 
    Bara en undran alla ni som sager det ar helt ofarligt, vet ni vad Doppler baseras pa? Vad Doppler ar, vilka risker och formaningar saljs dom med? Och varfor Doppler inte gors i forsta trimestern pa UL/VUL?
  • Sweet life
    stikkem skrev 2012-06-13 10:21:32 följande:
    Bara en undran alla ni som sager det ar helt ofarligt, vet ni vad Doppler baseras pa? Vad Doppler ar, vilka risker och formaningar saljs dom med? Och varfor Doppler inte gors i forsta trimestern pa UL/VUL?
    Visa mig gärna vetenskapliga fakta att ultraljud är skadligt för fostret...  Att barnet KAN bli vänsterhänt vet jag. Men någon annan risk finns inte redovisad. Så om du nu påstår att det finns risker får du gärna ta fram fakta för det!
  • stikkem
    Sweet life skrev 2012-06-13 10:23:54 följande:
    Visa mig gärna vetenskapliga fakta att ultraljud är skadligt för fostret...  Att barnet KAN bli vänsterhänt vet jag. Men någon annan risk finns inte redovisad. Så om du nu påstår att det finns risker får du gärna ta fram fakta för det!
    Inga studier eller forskning har kunnat pavisa negativa effekter av ul pa foster och det ar den sammanfattningen som bruket av UL baseras pa idag. Daremot, nagot som papekas i en del av meta-analyserna och systematiska reviews sa ar all forskning gjorda pa maskiner med lagre output power och kapacitet an vad som anvands idag.

Torloni et. al 2009, hittas pa http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19291813 har gjort en av dom mest omfattande reviews med sammanfattningen "According to the available evidence, exposure to diagnostic ultrasonography during pregnancy appears to be safe". I artikeln hittar du ocksa papekan att all information ar fran tiden innan hem-Dopplande och high capacity maskiner.

Det finns en ytters svag lank mellan vansterhanthet och UL.

Har du koll pa exakt vad ar det som skulle kunna orsaka negativ effekt pa foster?
  • mammastegeby

Nu har jag testat. Är nu i v 14 men hörde ingenting. Kom upp en puls på 89-90 men det borde vara min?? eller?? borde jag inte kunna höra nu eller gör jag fel...

• Leighsan

Jag har själv en Angel sound hemma som är baserat på samma sak som dopplern och jag har lyssnat på vår bebis ca 5 ggr (16+4) och där helt magiskt! Rekommenderar verkligen alla att köpa en sådan, kan även spela in ljudet och spara för framtiden!

• iSawas
    Leighsan skrev 2013-05-13 23:30:18 följande:
    Jag har själv en Angel sound hemma som är baserat på samma sak som dopplern och jag har lyssnat på vår bebis ca 5 ggr (16+4) och där helt magiskt! Rekommenderar verkligen alla att köpa en sådan, kan även spela in ljudet och spara för framtiden!
    Vart har ni köpt era dopplers och vad kostar de?
  • turkos77

Jag köpte en lite dyrare doppler, sonoline. Hörde från vecka 9+3 med den. Hade först en från teknikmagasinet men hörde ingenting med den.
    Köpte min från bäst på test.

• turkos77

Och ni som har svårt att hitta. Finns bra instruktionsvideor på youtube.

• Plopps80

Har hört att det inte är alls bra. Man vet inte hur dessa radiovågor påverkar barnet. Skulle aldrig i livet köpa en sån. Man lyssnar ju hos barnmorskan. Snart kan man väl köpa ultraljudsmaskiner också....

Svar på tråden Doppler test hemma, säkert, farligt???