• Aleksia

Hjälp med recept på färskpotatissallad

Jag åt en så himla god kall potatissallad i somras, gjord på färskpotatis.

Nu hade jag tänkt göra den själv men det enda jag vet är i är gräslök och persilja... ja och potatis förstås

Den är väldigt "fräsch" i smaken och inte krämig....så jag tror inte det är någon gräddfil eller så i.

Någon som har något liknande recept att dela med sig?

• Svar på tråden Hjälp med recept på färskpotatissallad
  • supersemlan

Släng i grejer som är goda bara, och se till att potatisen är tillräckligt salt, så blir det gott! Pinjenötter, strimlad rödlök och soltorkade tomater tycker jag är gott i. Kalamataoliver borde också funka. Jag har gjort dressing på dijonsenap, olivolja och balsamvinäger till. Gott! 

• supersemlan

Tror att jag brukar ha dragon i dressingen... dressingen bygger på ett recept som finns i Annas mat (tror jag, någon av Anna Bergenströms kokböcker i alla fall).

• She is Me

Jag brukar göra en vanlig och hälla över och låta det stå några timmar, och hackad purjo, el rödlök, kapris. Man kan koka potatisen i grönsaksbuljong för lite mer smak.

• She is Me

Brukar använda vitvinsvinäger el äppelcidervinäger. En del vinäger och två delar olja. Pressad citron kan oxå vara gott. Salt peppar,
    Sen kan man ha i vad man känner för, gott med ruccola, körsbärstomater el torkade tomater i med

• Flowers and Bees

Du ville inte ha gräddfil men här kommer en ändå, vet inte exakt men denna är mumsig!

Potatis (kokt och sval), creme fraiche, äpple, rödlök, dill, lite senap har jag för mig, lite salt peppar ev. ägg, men minns inte hur ägget ska vara tyvärr!  

Äntligen ett +
  • bumse2
    Potatissallad

1 kg färskpotatis
    1 dl riven parmesanost
    1 kruka färsk basilika
    1 dl persilja
    1 vitlöksklyfta
    1 1/4 dl olivolja
    1 1/2 -2 msk vinäger
    Ruccola
    Coctailtomater
    1 tsk salt
    1 krm peppar

Koka potatisen
    Mixa basilika, persilja, vitlök, salt, peppar, olja och vinäger. Häll över potatisen och blanda runt tillsammans med parmesanosten. Smaka av och tillsätt ev mer salt, peppar och ost.
    Blanda i ruccola och tomater när potatisen kallnat.   

Emma 020123, Linus 080917
  • eembla

Jag brukar ha i potatis, turkisk yoghurt eller gräddfil, purjolök, ibland kapris, salt, svartpeppar och lite persilade.

• Ely

Brukar ha potatis, dill, körsbärstomater, lök, fetaost och gurka

• colanappen

dill, senap, rödvinsvinäger, rödlök och gröna ärtor och potatis så klart... jättegott.... jag vill gärna ha med lite klet på

• Ely
    colanappen skrev 2012-06-12 15:20:32 följande:
    .. jag vill gärna ha med lite klet på
    Tyst
  • tro  hopp  kärlek

Kopierar recept ifrån en annan tråd med en god sallad, den kan du även tillsätta örter och vitlök i dressingen recept ala snavve kommer här.

kokta små nypotatis 
    soltorkad tomat strimlad 
    delade oliver 
    knaprig strimlad bacon 
    mangold babyspenat och ruccola
    avocado i små bitar+häll limejuice över avokadon så blir den inte ful i färgen
    en kruka färsk basilika
    rödlök 
    baby kvisttomater delade i halvor
    balsamico vinäger + olivolja och salt (örter vitlök)

(fetaost samt den lagen som den ligger i )
    sen är det väldigt gott att rosta solroskärnor och slänga i Flört

Svar på tråden Hjälp med recept på färskpotatissallad