• Anonym (ont)

Ont i käken

Jag har nu under ca 1 månads tid haft väldigt ont i käken från och till. Inte varje dag men 2 gånger i vecka ungefär. Gör grymt ont, känns som det spänner. Men känns inget om jag trycker på tänderna eller i tandköttet.

Någon som vet vad det kan vara? Behöver hjälp 

• Svar på tråden Ont i käken
  • Anonym (ont)

Kanske ska tillägga att jag inte över anstränger käken på något sätt. Jag pratar inte överdrivet mycket, jag gnisslar inte tänder enligt min sambo när jag sover. Tuggar aldrig tuggummi.

Det är överkäken som gör ont, och strålar ut mot öronen.   

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (ont) skrev 2012-06-12 13:08:37 följande:
    Kanske ska tillägga att jag inte över anstränger käken på något sätt. Jag pratar inte överdrivet mycket, jag gnisslar inte tänder enligt min sambo när jag sover. Tuggar aldrig tuggummi.

I hela överkäken eller en del av den?

Kan vara en inflammerad tand, kan vara att du håller på att få visdomständer som "trycker på" från sidorna och det därför bildas spänningar.

Och du, man ska kunna hålla låda oavbrutet utan att få ont i munnen
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (ont) skrev 2012-06-12 13:08:37 följande:
    Ah, ja, det låter onekligen som visdomständer! Kan du se eller känna att de håller på att växa upp?
  • Fia 28
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-06-12 13:14:09 följande:
    Ah, ja, det låter onekligen som visdomständer! Kan du se eller känna att de håller på att växa upp?
    Jag har en visdomstand på gång och precis sådär har jag det. Den har varit på kommande i flera månader nu och ibland känner jag inget och ibland trycker det på och ilar lite.
  • Anonym (ont)

Det är hela överkäken förutom framtänderna. Fick mina visdomständer för några år sen.

• Anonym (ont)

Jag mår bra i övrigt. Inte hängig eller någonting. När slutar visdomständerna att växa? Det är väldigt tätt mellan mina tänder får inte ens emellan tandtråd överallt så tänkte om det kanske är att dom tryccker mot mina andra tänder?

• Anonym (ont)

Men det 'är konstigt så fall att jag inte känner av det varje dag?

• Fia 28
    Anonym (ont) skrev 2012-06-12 13:22:28 följande:
    Men det 'är konstigt så fall att jag inte känner av det varje dag?
    Du biter heller inte ihop tänderna hårt när du sover? Det gör jag ibland om jag har ont i nacken eller huvudvärk.
    Det påverkar ju inte framtänderna då tuggytan inte tar emot varandra.
  • Anonym (ont)
    Fia 28 skrev 2012-06-12 13:24:42 följande:
    Du biter heller inte ihop tänderna hårt när du sover? Det gör jag ibland om jag har ont i nacken eller huvudvärk.
    Det påverkar ju inte framtänderna då tuggytan inte tar emot varandra.
    Inte vad jag vet, gör du något för att förhindra det?
Svar på tråden Ont i käken