• Anonym (ont)

Ont i käken

Jag har nu under ca 1 månads tid haft väldigt ont i käken från och till. Inte varje dag men 2 gånger i vecka ungefär. Gör grymt ont, känns som det spänner. Men känns inget om jag trycker på tänderna eller i tandköttet.

Någon som vet vad det kan vara? Behöver hjälp 

• Svar på tråden Ont i käken
  • Fia 28
    Anonym (ont) skrev 2012-06-12 13:21:55 följande:
    Jag mår bra i övrigt. Inte hängig eller någonting. När slutar visdomständerna att växa? Det är väldigt tätt mellan mina tänder får inte ens emellan tandtråd överallt så tänkte om det kanske är att dom tryccker mot mina andra tänder?
    Det är omöjligt att svara när de slutar växa. Vanligtvis ska man väl få dem innan man är 20, men jag fyller snart 29 och håller först nu på och får min första.
  • Voluptuous Shalimar

Ifall visdomständerna är på plats tycker jag att du skyndar dig till tandläkaren för att kolla att det inte är någon inflammation i pulpan i någon/några tänder.

Sen vet jag inte varför du tror att det alltid hörs när man "gnisslar" - ibland biter man ihop väldigt väldigt hårt när man sover och det hörs förstås inte. Avhjälps med bettskena. Och ja, man kan få såna smärtor av de spänningar som uppstår av nattligt bitande, det handlar om hundratals kilos belastning! Död

• Fia 28
    Anonym (ont) skrev 2012-06-12 13:25:47 följande:
    Inte vad jag vet, gör du något för att förhindra det?
    Inget annat än att jag masserar nacken innan om jag känner jag e spänd. Finns ju bettskenor att sova med men det är inget jag vill ha.
  • Voluptuous Shalimar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-06-12 13:26:38 följande:
    Ifall visdomständerna är på plats tycker jag att du skyndar dig till tandläkaren för att kolla att det inte är någon inflammation i pulpan i någon/några tänder.

Sen vet jag inte varför du tror att det alltid hörs när man "gnisslar" - ibland biter man ihop väldigt väldigt hårt när man sover och det hörs förstås inte. Avhjälps med bettskena. Och ja, man kan få såna smärtor av de spänningar som uppstår av nattligt bitande, det handlar om hundratals kilos belastning! Död
    Ju förr tandis får ta sig en titt, desto bättre. Du kan utveckla reversibel pulpainflammation av att ligga och bita ihop hårt i sömnen - och det är ingen semester!
  • Fia 28
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-06-12 13:26:38 följande:

Precis. Bit lite lätt i eget finger så får du se hur lite kraft det behövs från käkarna innan det börjar ta rejält sjukt!
  • Voluptuous Shalimar
    Fia 28 skrev 2012-06-12 13:27:13 följande:
    Inget annat än att jag masserar nacken innan om jag känner jag e spänd. Finns ju bettskenor att sova med men det är inget jag vill ha.
    Bettskena är världens åttonde underverk! Kan inte leva utan min!
  • Anonym (ont)
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-06-12 13:29:01 följande:

Nej det är inte säkert det hörs, utan menade att det är inget jag vet att jag gör.

Har du fått någon speciell av tandläkaren? Såg att dom sålde på apoteket, tänkte om dom är bra.  
  • Fia 28
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-06-12 13:29:01 följande:
    Jag har funderat på det, men tror inte jag skulle kunna sova med den. Sen är den rätt dyr och jag fasar för att åka till tandläkaren och bita i såndär rosa gegga för att göra en mall, har kräkts varje gång jag gjort det.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (ont) skrev 2012-06-12 13:30:53 följande:
    Nej det är inte säkert det hörs, utan menade att det är inget jag vet att jag gör.

Har du fått någon speciell av tandläkaren? Såg att dom sålde på apoteket, tänkte om dom är bra.  
    Tandläkaren gjuter en i mjukplast som känns som gummi. Det kostar en del, men hellre det än att bita sönder tänderna och ha ständig värk!

Jag visste inte heller om att jag gnisslade (jag både biter och gnisslar) och min man hör det ju inte när han sover. Men när hon kom till tandläkaren stirrade hon bara förvånat och sa "herregud, de här fasetterna hade du inte sist du var här!" (och då gick jag rätt tätt en period).
  • Voluptuous Shalimar
    Fia 28 skrev 2012-06-12 13:31:44 följande:
    Jag har funderat på det, men tror inte jag skulle kunna sova med den. Sen är den rätt dyr och jag fasar för att åka till tandläkaren och bita i såndär rosa gegga för att göra en mall, har kräkts varje gång jag gjort det.
    Så värt det. Berätta för tandis om din rosa-gegga-fobi så kan du få hjälp att ta dig igenom det. Jag gillar det inte heller, men det är ju knappast det värsta hos tandläkaren. Död Sova med den är inga problem, nu känns det snarare knasigt att inte ha den där, hårt och vasst och "bit-riskfyllt"
Svar på tråden Ont i käken