• Anonym (Mami)

Tingsrättens dom ang umgänge men i annan stad?!?!

Hejsan ,
    ska försöka dra detta så kortfattat som möjligt med så mycket information som behövs för att jag ska kunna få svar.
    Jag har två barn med samma man ,flickorna är nu 4 och 6år gamla.
    Vi bodde i Skåne tillsammans som en familj fram till december 2008 då vi separerade och jag flyttade till småland med barnen.
    År 2010 gjordes det ett beslut ang umgänget i tingsrätten i den kommun vi var skrivna i ,det fungerade bra.
    I februari i år (2012) flyttade jag och barnen tillbaka till skåne med förhoppning att barnens umgänge med deras far skulle förbättras och kanske bli mer intensivt än 1 helg varje månad som det var när vi bodde i småland.
    MEN ,det som har hänt nu är att vi försökt med varannan helg sedan vi flyttade ner hit igen...med något byte av helger så har det fungerat hyfsat.
    Det har dock blivit så att barnens far beter sig som ett litet barn mot mig så fort jag kontaktar honom ang umgänge ,semester osv ,han kallar mig fula saker ,ger inga svar och vid ett tillfälle fick jag höra att jag skulle gjort samhället en tjänst och gå och hänga mig.
    (enligt domen från tinget i småland skulle jag bli informerad om vilka semester veckor han skulle ha umgänge senast den 1:a April) ,jag blir inte informerad om någonting ,när barnen ska hämtas för umgänge så är det deras farmor som hämtar dem plus att dom spenderar mer tid hos farföräldrarna än med fadern.
    Det finns inga specifika tider för hämtning eller lämning utan det sker lite hur som helst när det passar dem....jag har fortfarande inte fått besked på vilka semester veckor som ska gälla heller.
    Min fråga är ,gäller domen ang umgänge som vi fått från tinget i småland fram tills det skrivs ett nytt som signeras av båda vårdnadshavare även fast att vi nu bor 10min ifrån varandra?
    Han vägrar nämligen familjerätten ,samarbetssamtal eller liknande och jag vet inte vad jag ska göra riktigt....jag ångrar kraftigt att jag gav upp livet vi hade i småland ,barnen trivdes både på dagis och med våra rutiner,vänner och livsstil vi hade där trots att deras umgänge med fadern bara var torsdag-söndag en helg i månaden...jag gav upp mina vänner ,min pojkvän och vår invanda vardag för att jag hoppades på att det skulle bli bättre för barnen att ha nära till sin pappa....nu får jag bara skit och ännu mer ovisshet än innan.
    Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Tingsrättens dom ang umgänge men i annan stad?!?!
  • Barbamamah

Frågade du ens pappan om han var intresserad av mer umgänge innan du flyttade tillbaka?

• Anonym (Mami)

givetvis gjorde jag det ,det lovades gräs å gröna skogar och allt skulle bli så jääävla bra enligt honom...
    Dom skulle kunna umgås mitt i veckorna osv bla bla bla...det lät så jävla bra när det började planeras flytt.

• Anonym (Mami)

guld och gröna skogar heter det visst :P

• Chianti

Domen gäller tills ni får ny dom alternativt kommer överens om nåt annat. Överens i lika som att bägge är med på att ändringen gäller.

• Anonym (Mami)

så med andra ord kan jag hänvisa till umgängesschemat vi fått från tinget fram tills han går med på att sätta sig ner tillsammans med familjerätten för att sammanställa ett nytt?

• Adela

Ja det kan du

Anonym (Mami) skrev 2012-06-12 20:47:07 följande:
    så med andra ord kan jag hänvisa till umgängesschemat vi fått från tinget fram tills han går med på att sätta sig ner tillsammans med familjerätten för att sammanställa ett nytt?

• h8him

Domen gäller tills ni har en ny eller tills ni avtalar om annat. Om pappan inte lämnat besked om sommaren kan du ändå planera din semester med barnen och sen meddela honom vilka veckor/dagar som blev över (följ antalet dagar/veckor enligt dom).

Svar på tråden Tingsrättens dom ang umgänge men i annan stad?!?!