• Anonym

Hjälp mig hitta på ett fint efternamn!

Vi ska få barn och är inte gifta. Dessutom har jag ett barn sen innan. Tre olika efternamn florerar alltså i familjen... 

Jag skulle gärna vilja att vi åtminstone heter samma sak som vårat nu kommande gemensamma barn. Han vill inte gifta sig, jag vill ändå inte ha hans efternamn, och han vill inte ha mitt... 

Så jag ser bara utvägen att vi skulle kunna hitta på ett namn som vi gillar, och som ingen heter.

Tycker bara att det är vansinnigt svårt, så därför ber jag om hjälp! Spåna loss på fina efternamn!
    Det får gärna vara ett påhittat fint ord, som inte betyder något.

• Svar på tråden Hjälp mig hitta på ett fint efternamn!
  • Tutilure

Det är också något som jag funderar över, vad sjutton ska man heta?
    Har inga bra förslag, tyvärr. Mer än att man kan gå in på PRV:s hemsida och hitta olika kombinationer.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym

Som jag förstått det så kan ni inte båda byta till samma påhittade efternamn utan att gifta er. Endast en av er kan ta det namnet och den andre kommer få namnet när ni är gifta.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-12 16:30:43 följande:
    Som jag förstått det så kan ni inte båda byta till samma påhittade efternamn utan att gifta er. Endast en av er kan ta det namnet och den andre kommer få namnet när ni är gifta.
    Oj, är det sant!? Det var tråkigt.
  • Vissla

Jag och min äldsta dotter heter en sak, min mellan dotter en annan o sambon en tredje, vårat gemensamma heter båda våra efternamn, eller hans är mellannamn.. Så jag ska byta till ett gammalt släktnamn, eller ett som jag kommit på själv. Har inte bestämt mig än. Sen EFTER att vi gift oss så får min sambo ta det namnet han också, då ska även så många barn som möjligt byta med oss

• Anonym
    Tutilure skrev 2012-06-12 16:25:36 följande:
    Det är också något som jag funderar över, vad sjutton ska man heta?
    Har inga bra förslag, tyvärr. Mer än att man kan gå in på PRV:s hemsida och hitta olika kombinationer.
    Tack för tipset! Ska kolla in sidan.

• Anonym
    Vissla skrev 2012-06-12 16:41:07 följande:
    Jag och min äldsta dotter heter en sak, min mellan dotter en annan o sambon en tredje, vårat gemensamma heter båda våra efternamn, eller hans är mellannamn.. Så jag ska byta till ett gammalt släktnamn, eller ett som jag kommit på själv. Har inte bestämt mig än. Sen EFTER att vi gift oss så får min sambo ta det namnet han också, då ska även så många barn som möjligt byta med oss
    Ja, det är så man får göra. Att dela efternamn (om man inte båda råkar heta samma sak redan) är lite lyx för dem som är gifta.
  • Anonym (Snobbig)

Det är inte "fint" att ha påhittade efternamn....

• Anonym
    Anonym (Snobbig) skrev 2012-06-12 16:46:04 följande:
    Nähä, då är det väl bara att inte ha det för dig?
  • Altezza
    Anonym (Snobbig) skrev 2012-06-12 16:46:04 följande:
    Det där va lite lustigt sagt...vad är ett påhittat efternamn då? För alla namn har ju någon någongång hittat på...även Johan och således Johansson...bara för att dra ett exempel.
  • Anonym
    Vissla skrev 2012-06-12 16:41:07 följande:
    Ja, jag hade redan hunnit tänka ut så också. Det borde ju funka!
Svar på tråden Hjälp mig hitta på ett fint efternamn!