• maaammaaa

Råmjölksrecept

Hej alla ni som ännu använder råmjölk, om ni har något gott recept ( tex en romrussinsemifreddo på råmjölk )att dela med er så tas det tacksamt emot.

Just nu har jag bara vanlig råmjölkspannkaka med glass och agavesirap samt min musclebooster på råmjölk proteinpulver och frysta bär, körs i mixern riktigt gott. Syrran vill göra ost av råmjölk och  mormor har recept men jag har ingen löpe så det får vänta.

• Svar på tråden Råmjölksrecept
  • tuzzla

Kalvdans är ju en klassiker
    Åh, va sugen jag blev på det nu då! Har inte ätit det sen jag var barn.
    Måste jaga råmjölk!!!

• maaammaaa
    Hoppfull84 skrev 2012-06-12 17:33:32 följande:
    men råmjölken är väl till för kalvarna? varför ta den från dom?
    Håller med men nu frågade makens moster om vi ville ha ett ämbar fullt eller om hon skulle ge det åt någon annan människa.
    Kokade här om dagen 7 dl kolasås på en halvliter råmjölk, socker och smör. Ohälsosamt och gott på frysta tranbär.
  • erper

Råmjölken är väll för kalven?

Jo visst är den det.
    Men Kon mjölkar ca 20 liter råmöjlk per dag i 4 - 7 dagar.
    Av detta dricker kalven 5 liter råmjölk per dag.

Du har alltså ca 15 liter råmjölk som slängs då mejerierna inte tar emot råmjölk.
    Det räcker och blir över till alla som vill ha.

Tro mig jag jobbar med det dagligen.

• erper
    maaammaaa skrev 2012-07-02 12:08:26 följande:
    Håller med men nu frågade makens moster om vi ville ha ett ämbar fullt eller om hon skulle ge det åt någon annan människa.
    Kokade här om dagen 7 dl kolasås på en halvliter råmjölk, socker och smör. Ohälsosamt och gott på frysta tranbär.
    Kan du ge mig ett reccept?
    På den såsen?
    Blir riktigt sugen på att testa...
  • tuzzla

En dum fråga kanske, men jag har verkligen ingen aning:
    När på året finns det råmjölk att få tag på?
    Vår är ju en rimlig gissning, men är det för sent nu??
    Vad är ett rimligt literpris om jag går direkt till bonden och ber att få köpa?

• maaammaaa

Recept, bra fråga. Jag la till mer socker och smör i receptet men ska försöka förklara.

5 dl råmjölk
    3 dl socker. +  2 dl senare
    (Jag ökade mängden socker efter att jag kokat det i 10 minuter och det ännu inte fått rätt konsistens
    1 dl farinsocker
    1,5 dl Agavesirap
    150 gr smör
    1 tsk mald ingefära
    1 matsked vaniljsocker

Jag kokade upp allt och rörde om ganska ofta så att det inte brändes i bottnen, lät det koka på 3-4 an.
    När jag hade rätt konsistens lät jag allt svalna. När jag tänker efter borde det nog ha blivit kring 8,5 dl och inte 7 dl färdig sås. Det gick åt 1,5 liter tranbär och 3 dl svartvinbär ur frysen. Man kan lägga kall sås på glass också men det blir rätt kletigt. Förvara såsen i kylen.

Utgångsrecept
    1/2 dl socker
    1/2 dl sirap
    1 dl grädde
    50 gr smör
    3/4 krm mald ingefära
    1/2 tsk vanillinsocker

• erper
    tuzzla: Korna kalvar hela året om.
    Om man har mjölkkor i alla fall, och oftast brukar man vilja ha ett relative jämt flöde. tex 1 kalv per vecka.
    Hos oss har vi 400 kor och vill ha ca 1 kalv om dagen altst 7 st per vecka.

Så här kan man få tag på råmjölk alla veckor om året.
    Tyvärr säljer vi inte mjölk.
  • LakLak

Haha jag såg rubriken och tänkte "vafan varför ska du göra tillaga din bröstmjölk till ditt barn" är visst som nybliven pappa lite väl insnöad på människobäbisar och amningCool

• maaammaaa

Håhåjaja jag frös in min egen råmjölk för varje barn, det kom enorma mängder. Jag gav det åt barnenMaken tyckte det var sött och gott och fick suga av mig ibland. Nu har råmjölkspannkakan gjort succe igen åt min proteintörstande lillasyster. Vi åt den till frukost i morse. UgnsPannkaka på råmjölk smakar godare än vanlig ugnspannkaka. Nu är jag på jakt efter mer råmjölk för lagret i frysen har minskat dramatiskt.

• maaammaaa

Glass på råmjölk??? Jag har en halv liter råmjölk, kanske jag borde lägga i vispad grädde dadlar fikon och honung också, ev kvark eller turkisk joughurt. Russin ok. Men riktig rom smakar förskräckligt i glass. Äh det här blev för mycket för svensson men ni som fattar hjärnexplotioner...hur fixar man till romrussinsmak i en lite mustigare glass?

Svar på tråden Råmjölksrecept