• idylie

Unionen för egenföretagare lurar sina medlemmar med Förenade liv

Jag vet inte hur mycket pengar Förenade liv har betalat till Unionen Egenföretagare för att få alla medlemmar kontaktuppgifter och kunna abonnera automatiskt dem till deras försäkring, men jag fick nyss en faktura av Förenade liv för ett avtal som jag aldrig har givit min samtycke för, och måste nu betala 320 kronor (och samma belopp varje månad) för deras jävla försäkring som jag inte vill ha, annars får jag en anmärkning. Det går inte att ringa dem, de har öppet bara när alla jobbar.
    Man ska inte vara medlem i Unionen, de har inget "etik" sinne, för att låta skitförsäkringsföretag abonnera automatiskt deras medlemmar.

• Svar på tråden Unionen för egenföretagare lurar sina medlemmar med Förenade liv
  • katalysator

Här låter det som att någon har gjort ett misstag. Det är inte tillåtet att ansluta folk till ett avtal utan deras samtycke, oavsett om man är medlem i Unionen eller inte. Har du varit i kontakt med Unionens kundtjänst?

• katalysator

Man brukar förövrigt inte få någon anmärkning om man låter bli att betala en försäkring, det som brukar hända är att försäkringen upphör. Står det uttryckligen något annat på den här fakturan?

• idylie

Ja, jag har ringt Unionens kundtjänst, men jag måste själv kontakta Förenade liv under min arbetstid (som egenföretagare: tid = pengar) och klara mig själv för att fixa problemet Unionen skapade genom att skapa ett sådant automatiskt avtal med ett dåligt oetiskt företag.

• idylie

Det står på fakturan att jag måste betala senaste den 7 juli

• Jaijja

Unionen bjuder på en försäkring när man går med. Du kan själva välja att inte betala denna när "gratisperioden" är över.
    Du får ingen prick

• idylie

Så är det inte, jag fick en faktura att betala senaste den 7 juli, jag skulle inte få en faktura annars

• Jaijja
    idylie skrev 2012-06-12 19:33:02 följande:
    Så är det inte, jag fick en faktura att betala senaste den 7 juli, jag skulle inte få en faktura annars
    Försäkringen förfaller om du inte betalar fakturan.
    Du får ingen prick.... Jag vet detta med 1000% säkerhet
  • Jaijja

Från Unionens hemsida

"Försäkringar

Du blir automatiskt försäkrad hos Förenade Liv som ny Unionen-medlem i tre månader. Du omfattas då av Olycksfallsförsäkring, Sjuk- och diagnosförsäkring och Livförsäkring. Efter tre månader kan du själv välja att köpa fortsatt försäkring om du vill. Den är inte obligatorisk. Vi har också förhandlat fram bra rabatter på hemförsäkring och villaförsäkring och bilförsäkring hos If."

www.unionen.se/Templates/Article____56473.aspx

• ForReal
    idylie skrev 2012-06-12 19:33:02 följande:
    Och varför skulle man inte kunna få en faktura för att det finns ett förfallodatum på den? Det gör det på alla fakturor. Du ser ju här ovanför, vill du inte ha den så behöver du inte.
Svar på tråden Unionen för egenföretagare lurar sina medlemmar med Förenade liv