• Jojo77

Önskat tips på magra rätter....gärna från viktväktarna.

Min sambo är överviktig och vill börja med pointsräknande, jag har lovat at hjälpa honom för han känner att kan har inte karaktär nog att klara det själv. Nu behöver vi lite tips. (Han gillar inte fisk och skaldjur, svamp, rotfrukter, broccoli, blomkål).

• Svar på tråden Önskat tips på magra rätter....gärna från viktväktarna.
  • Ankmor

Här har du en MSNWebbgrupp som tar upp/diskuterar och bollar vikt och smalmat mm
    Det finns även en hel del recept även ViktVäktar recept.

groups.msn.com/VIKTigt

Jag är själv medlem i gruppen!!

• E l l a

Jag har en del som jag tagit från div sidor bla FL, VV osv... En del av dem;

SNABBA KINANUDLAR ? 4 portioner 4 points
    85 gr äggnudlar
    2 tsk olja
    1 tsk ingefära
    3 msk soja
    400 gr majs
    250 g frysta wokgrönsaker
    Koka nudlarna. Värm oljan i panna, lägg i ingefäran, sedan sojan. Woka grönsakerna och blanda sedan ner nudlarna.

TINAS GULASCHSOPPA MED FÄRS - 4 portion 2,5 points/portion
    2 st gula lökar
    2 klyfta(or) vitlök
    2 st röda paprikor
    1/4 st rotselleri
    3 st potatisar, råa
    200 g nötfärs
    2 tsk paprikapulver
    1 1/2 tsk mejram
    1 1/2 tsk kummin
    2 msk tomatpuré
    1 burk(ar) krossade tomater
    1 l vatten
    2 st kycklingbuljongtärningar
    Skala och finhacka lökarna och vitlöken. Skär paprikorna, sellerin och potatisarna i tärningar. Bryn köttfärsen tillsammans med löken, vitlöken, paprikan, sellerin och potatisen. Krydda med paprikapulvret, mejramen och kumminen. Tillsätt tomatpurén och rör om. Häll sedan på de krossade tomaterna, vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt soppan koka i ca 20-25 minuter och smaka av med salt och peppar.

VITLÖKSSOPPA ? 4 portioner 2,5 points/portion
    4 morötter
    1 purjolök
    1 liter vatten
    2 buljongtärningar
    200 gram philadelphia light vitlök/örter
    svartpeppar
    Riv morötter och skiva purjolöken. Koka ca fem minuter, lägg sedan i buljongtärningar och philadelphia. Låt osten smälta. Servera gärna med bröd (men glöm inte räkna points för det!).

TOMATSOPPA MED BÖNOR OCH PASTA - 4 portioner 4 points
    2 morötter
    1 gul lök
    1 vitlöksklyfta
    6 dl vatten + 1 grönsaksbuljongstärning
    6 dl tomatjuice
    50 gr pasta av liten storlek
    1 burk bönor cirka 420 gr
    salt och peppar
    parmesan
    Hacka lök och morötter, fräs dem i en kastrull. Häll på buljong och tomatjuice, låt det puttra på svag värme under 10 min. Koka pastan i en annan kastrull. Lägg de avrunna bönorna och pastan i soppan och koka upp. Krydda och servera med osten.

SPARRISSOPPA - 4 portioner 1 points
    1 burk sparris
    3 dl höns- eller grönsaksbuljong av tärning
    4 msk lättyogurt
    4 skivor fullkornsbröd att servera till
    Finfördela, typ mal, sparrisen i sitt spad. Blanda detta med buljongen i en kastrull. Sjud upp, lägg i sopptallrikar, servera en klick yoghurt i och servera med lättrostat bröd.

MOROTS OCH CITRONSOPPA ? 2 portioner 3,5 points
    2 tsk olja
    1 tärnad morot
    1 tärnad potatis
    1 hackad lök
    4 dl buljong eller vatten
    ½ tsk torkad dragon
    1½ dl lättmjölk
    saften av ½ citron
    TILL SERVERING:
    2 msk lättyogurt
    gräslök eller persilja
    Hetta upp oljan, rör ner morot, och potatis, låt fräsa i några minuter och tillsätt 3 msk buljong. Sänk värmen och låt svettas i 12 min under lock, skaka då och då men undvik att öppna locket. Häll i resten av buljongen och krydda. Koka upp i cirka 15 min. Sila soppan genom en hålslev, eller mixa den slät, blanda i mjölken. Värm den och tillsätt citronsaften. Servera med en matsked yogurt och strö över grönt.

MINNESTRONE ? 3 portioner 3,5 points
    2 tsk olja
    1 hackad (röd) lök
    ½ hackad grön paprika
    50 gr finhackad kålrot
    50 gr fint skuren stjälkseleri
    9 dl grönsaksbuljong
    45 gr småpasta
    1 msk tomatpure
    ½ tsk oregano eller mejram
    100 gr tunt skivad squash
    1 hackad tomat
    100 gr bönor
    riven parmesan
    Hetta upp oljan, fräs lök, paprika, kålrot, selleri. Tillsätt 4 msk buljong, svettas i 10 min under lock, häll sedan i resten av buljongen. Koka upp och tillsätt pastan, tomatpure, kryddor, squash och mejram. Blanda ner bönorna. Servera med parmesan.

KYCKLINGSOPPA ? 2 portioner 4 points
    1 hackad lök
    1 hackad morot i lagom bitar
    1 paprika
    15 cm purjolök strimlad
    1 kyckling/höns buljongtärning
    1 grönsaks buljongtärning
    1 burk krossade tom
    lite sötningsmedel för att "bryta" syrligheten
    ca 1 tsk soya
    1 frp 250 ml matlagningsgrädde 7 %
    200 g kycklingfile
    Fräs lök och häll på tomaterna och buljongtärningarna. Ha i morötterna och låt koka ca 3 min. Ha sen i kycklingen och låt koka. När nästan kycklingen och morötterna är klara ha i purjolöken, paprikan och grädden. Koka lite till och smaka av.

KOTLETT I CURRYSÅS ? 4 portioner 4 points
    4 kotletter á 125 gram
    1 pressad vitlöksklyfta
    salt o peppar
    1 tsk olja
    SÅS:
    2 tsk curry
    ½ finhackad rödlök
    1 tsk färsk chili finhackad eller
    1 krm chilipeppar eller cayennepeppar
    1 tsk olja
    2 dl köttbuljong från tärning
    2 dl lätt kokosmjölk
    2 msk Mango Chutney (Bombay Club, min favorit)
    ½ msk soja
    1 tsk honung
    2 msk vetemjöl
    ½ dl vatten
    salt
    Pressa vitlöken i oljan och smörj in kotletterna med detta. Fräs rödlöken i olja i en kastrull, salta lätt, tillsätt curry o chili. Tillsätt buljong, mango chutney, honung, soja och kokosmjölk. Låt koka upp under omrörning. Blanda mjölet i vattnet, tillsätt o koka upp såsen igen o låt sjuda ca 5 minuter. Stek kotletterna i en stekpanna, salta o peppra under tiden. Att smörja fettet på köttet, inget som ligger o bränner i pannan utan man får det där man vill ha det. Viktigt också att ta vara på det när man bara har 1 tsk till sitt förfogande.

PANNKAKOR MED VEGETARISK FYLLNING ? 4 portioner 4 points/port
    2 ägg
    2 dl vetemjöl
    4 dl lättmjölk
    ½ tsk salt
    2 tsk olja
    FYLLNING:
    20-30 skivade färska champinjoner
    1 liten grovt riven squash
    20 cm strimlad purjolök
    3-4 dl böngroddar från burk
    2 tsk olja
    salt, peppar, soja
    Vispa ihop äggen med hälften av mjölken och salt. Tillsätt mjölet och vispa slätt. Häll i resten av mjölken och oljan. Grädda 8 st tunna pannkakor i fettsnål panna. Hetta upp oljan till grönsakerna och fräs champinjonerna till all vätska kokat bort. Tillsätt squash och purjolök och fräs allt under omrörning tills grönsakerna mjuknat. Rör i böngroddarna och värm. Krydda med salt och peppar stänk över lite soja. Fördela grönsaksröran på pannkakorna och rulla ihop. Ät genast eller värm rullarna i 225 grader ca 10 min. Serveras med en tomat/löksallad.

KÖTTFÄRSRÖRA MED KORIANDER - 2 portioner 5 points
    150 gram nötfärs
    1 liten gul lök
    1 liten grön paprika
    1 dl majs
    1½ msk tomatpuré
    3-4 msk vatten
    1 krm koriander
    1 krm ingefära
    salt, peppar
    (1 msk kokosflingor)
    2 dl kokt ris
    Lägg färsen i kall panna, sätt på värmen och låt färsen ta färg. Hacka lök och paprika och blanda ner. Tillsätt majs, tomatpuré, vatten och kryddor. Låt puttra 5 min. Strö ev. kokos över vid servering. Ät med riset.

KARDEMUMMA-GRYTA ? 4 portioner 6 points
    500 gram nötkött, ex ytterlår
    1 msk flytande margarin
    salt, vitpeppar
    1 köttbuljongtärning el flytande fond
    2 dl vatten
    2 gula lökar
    2-3 msk tomatpuré
    ½ krm vitpeppar
    2-3 tsk curry
    2-3 krm kardemumma
    1 grön + 1 röd paprika
    1 dl fraiche (8%)
    1 dl lättmjölk
    1 msk Ideal-mjöl
    ca 1 tsk salt
    100 gr ris
    Dela köttet i mindre bitar och bryn i fettet i en stekpanna, lägg över i en kastrull. Slå över vatten och buljong. Låt koka ca 40 minuter. Skiva löken och lägg i grytan tillsammans med kryddor och tomatpuré. Låt koka ytterligare 20 minuter. Kärna ur och skär paprikor i bitar. Vispa ut mjölet i fraiche och lättmjölk. Tillsätt allt i kastrullen och koka ytterligare 10 minuter.

FLYGANDE JACOB PÅ VIKTVÄKTARVIS ? 4 portioner 5 points
    4 färdiggrillade kycklingfiléer
    2 bananer
    2 dl fraiche max 8%
    1 dl lättmjölk
    4 msk chilisås
    3 msk rostade solrosfrön
    Fördela kycklingen i eldfast form. Skiva bananerna ovanpå. Rör ihop fraiche, lättmjölk och chilisås och häll över köttet. Strö över solrosfrön. Sätt in i 225 graders ugn ca 10-15 minuter till rätten fått lite färg. Servera med ris och sallad.

LÖVBIFFSGOTT ? 4 portioner 2,5 points
    300 gr lövbiff
    2 lökar
    1 dl syltlök
    1,5 msk senap
    2 msk soja
    1 köttbuljongsstärning
    2 dl vatten
    1 dl Mini Fraiche
    salt och peppar
    Skär lövbiffen i strimlor, hacka lökarna. Lägg i kött, lök och syltlök i en kastrull. Tillsätt senap, soya, smulad buljongtärning, vatten och fraiche. Rör om och låt småputtra 15-20 min. Krydda med salt och peppar.

NÖTRULLADER MED SKINKA ? 4 portioner 6,5 points
    8 skivor lövbiff
    8 skivor rökt skinka
    salt och peppar
    1 msk margarin
    2 dl matlagningsgrädde
    2 msk tomatpure
    Lägg en skinkskiva på varje lövbiff, krydda, rulla ihop och fäst med tandpetare. Stek i stekpanna, några i taget. Lägg i alla rullader och tillsätt grädden och tomatpuré. Låt koka under lock i 10-15 min.

PIROGER MED OST OCH SKINKFYLLNING ? 8 st 4,5 points/st
    1 pkt jäst 50 gr
    2,5 dl ljummet vatten
    1 tsk salt och socker
    2 tsk olja
    7 dl vetemjöl
    FYLLNING:
    30 gr riven ost 10%
    6 skivor 75 gr rökt skinka
    1 dl lökkeso
    1 tsk oregano
    1 ägg
    Lös upp jästen i vattnet. Tag i salt, socker, olja och så mycket mjöl att det blir en blank deg, spara lite till utbaket. Arbeta degen väl och låt den jäsa 30 min under bakduk. Gör i ordning fyllningen medan degen jäser. Finhacka ost och skinka och blanda i tomat, keso och örtkrydda. Slå upp degen och arbeta igenom den. Dela den i 8 lika stora bitar. Kavla ut dem till runda kakor, lite större än tefat. Klicka på fyllningen lite vid sidan om mitten. Pensla längs kanten och vik över den tomma deghalvan. Tryck försiktigt ihop med gaffel men stick inte hål. Låt pirogerna jäsa ca 30 min.
    Pensla med ägg och grädda dem 18 min i 225º.
    Du kan naturligtvis göra pirogerna hälften så stora och servera dem till en god soppa.

SENAPSKYCKLING - 4 portioner 6 points/port
    4 kycklingfiléer
    2 msk fransk ljus senap
    2 dl mini fraiche (5%)
    1 dl riven lagrad ost (max 17%)
    1 krm svartpeppar
    1 tsk salt
    potatis
    Värm ugnen till 225 grader. Salta och peppra kycklingfiléerna och lägg dem på ett ugnssäkert fat.
    Stek dem i ugnen i ca 15 minuter.Rör under tiden samman crème fraiche, senap och ost. Ta ut kycklingen ur ugnen och bred crème fraicheblandningen som ett täcke över kycklingbitarna.
    Sätt in i ugnen igen i ytterligare ca 10 minuter. Servera med kokt pressad potatis och broccoli.

KYCKLING MED LIME/HONUNG/ROSMARIN ? 4 portioner 6 points/port
    4 kycklingfiléer
    2 msk olivolja
    1 lime
    1 vitlöksklyfta
    1 tsk salt
    svartpeppar
    2 msk flytande honung
    2 msk pressad lime
    rosmarin
    3-4 msk vatten
    potatis
    Platta ut filéerna lite med knuten hand. Blanda olja, rivet skal från limen, pressad vitlök, salt och peppar. Pensla marinaden över filéernas båda sidor. Hetta upp en stor stekpanna och bryn filéerna 3 ? 4 minuter på båda sidorna. Droppa honung och limesaft över filéerna och strö över rosmarin.
    Häll vattnet i pannan. Låt sjuda under lock i några minuter på medelvärme tills kycklingen är klar.
    Skär gärna ett snitt för att kontrollera att köttet inte är rosa. Servera med pressad potatis och någon god grönsak.

FRANSK KÖTTGRYTA - 4 port 4 points/port
    1 tsk flytande margarin
    500 g oxköttgrytbitar
    2 msk oxfond med rödvin (Touch of Taste)
    1,5 dl vatten
    1 röd paprika
    8 schalottenlökar
    10 champinjoner
    1 dl matlagningsgrädde
    1 dl lättmjölk
    maizena
    timjan, salt, peppar
    Skär lökar och paprika i bitar och fräs tillsammans med champinjoner i en gryta. Lägg upp på fat och bryn sedan köttet i samma gryta. Häll på vatten och fond, låt koka under lock. Mot slutet av kokningen, tillsätt frästa grönsaker, grädde, mjölk och timjan. Salta och peppra och tillsätt ev mer fond. Red vid behov. Servera med ris och sallad.

KYCKLING I PLÅT MED POTATIS/TOMAT ? 4 portioner 4 points/portion
    kyckling, valfri del
    potatisar, valfri mängd
    tomater, valfri mängd
    3 msk timjan
    1 pressad vitlöktklyfta
    1 msk olivolja 3p
    Gnid in kycklingen både invändigt och runt om med salt och peppar samt timjan (ca 2 msk).
    Lägg i en större form. Blanda ihop lite olivoljan, lite pressad vitlök, timjan (ca: 1 msk) och salt. Runt kycklingen lägger du nu potatis i valfri mängd, även andra rotfrukter går bra. Pensla potatisen med blandningen.In med allt i ugnen ca: 1 timme, efter ca: 45 min lägger du även i tomathalvor som du också penslar med blandningen. In i ugn igen ca: 15-20 min. Vänd även på potatisarna.

Svar på tråden Önskat tips på magra rätter....gärna från viktväktarna.