• Anonym

Borde inte jag få barnbidraget!

Hej jag har ett barn och jag är umgängesförälder, vi har gemensam vårdnad och nu i sommar ska jag ha barnet i sex veckor.
    Nu undrar jag lite borde inte jag få barnbidraget denna månad eftersom barnet ÄR hos mig.
    Men bf påstår att det ska gå till räkningar ( då bf är rejält hos kronofogden)

Men barnbidraget är ju barnets pengar och barnet ska ju inte ens vara hos bf..

• Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!
  • Anonym

Tycker absolut att du ska ha barnbidraget. Det är till för barnet. 

• Anonym

Jag tycker det är småsint att kräva barnbidraget för 6 veckor på sommaren. Barnet kostar ju hos boendeföräldern även när barnet är hos dig (eller den andra föräldern kanske flyttar till billigare boende etc under sommaren och hyr ut sin bostad)?

• Anonym
    Anonym (bidrag) skrev 2012-06-13 09:29:43 följande:
    Barnbidraget betalas ut till den som barnet är skrivet hos och det görs ingen enskild utbetalning en enstaka månad för att barnet vistas hos den andre föräldern.
    Eftersom du kallar dig umgängesförälder så gissar jag att barnet är hos dig varannan helg i vanliga fall? Då betalar du antagligen också underhåll och det får du fortsätta göra även om barnet vistas hos dig i sommar. Men du ska du lämna in en blankett för avdrag när barnet vistas hos dig under mer sammanhängande perioder. 
    Det är bara en struntsumma man får göra avdrag, betalar du 1272kr/månad tror jag det är 29kr/dag du får i avdrag. Men det är den "rättighet" du har ekonomiskt om du går via FK. Däremot kan man tycka att en boförälder ska kunna vara mänsklig och fatta att man kan bidra med barnbidraget om barnet ska vistas en längre period under sommaren, det är dock VÄLDIGT ovanligt.

Har ni barnet lika mycket alltså varannan vecka, så kan du begära att ni delar barnbidraget även om barnet är skrivet hos den andre föräldern, blankett finns hos försäkringskassan. 
    Jag tycker mer det är märkligt att när umgängesföräldern har barnet några veckor på sommaren DÅ ska bidragen föras över och pengar tillföras. Men de andra 11 månaderna på året, då ska boendeföräldern minsann klara sig på de pengar de får (trots att bf har mycket större kostnader).
  • Anonym

Till saken hör att min enda inkomst är vårdnadsbidrag på 3000 och barnbidrag för mitt lilla barn på 2år och vi klarar oss på det med ett barn på 11 kräver lite mer så får jag inte barnbidraget så måste jag kanske neka min äldsta att vara hos mig sina sex veckor. och det vill jag inte.

• Anonym
    Neelah skrev 2012-06-13 09:38:02 följande:
    Umgängesföräldern har väl också kostnader för barnet när det inte är där? Vi har i alla fall det eftersom vi behöver ha större bostad än vi hade behövt om det bara hade varit min man och jag, barnen har kläder och saker även hos oss och mammans försäkring gäller ju inte hos oss, så vi har egna försäkringar för barnen, o.s.v. Och när barnen är hos oss har vi högre kostnader för dem än mamman eftersom de, när de är hos henne, äter lunch och mellanmål i skolan fem dagar per vecka. Sina aktiviteter hos mamman får barnen betala med sina fickpengar som de till stor del får av oss trots att mamman har både barnbidrag, underhåll och en heltidslön (hennes sambos inkomst räknas ju inte in, men min gör det hos oss eftersom jag är gift med barnens pappa).
    Om man har barnen varannan vecka så förstår jag dig. Men har ni barnet varannan helg så är det ju ni som väljer att ge barnet eget rum etc. Den som har boendet på heltid har inget val.

Att ni har kläder och saker hos er är också ert val, och jag tror nog att BF köper saker utanför de pengar som hon får från er. Barnens försäkring gäller visst hos er varför skulle den inte göra det? Ska farmor/mormor också köpa egen försäkring så att barnet har försäkring när de är där, menar du?

Sen så tror du inte att mamman har kostnader för mat? Ni kanske får temporärt högre kostnader men mamman har ju barnet på helger och lov också. Äter inte barnet då?
  • Anonym
    Neelah skrev 2012-06-13 09:46:53 följande:
    Ja, självklart handlar det till stor del om hur mycket umgängesföräldern bidrar med. Vi har ju köpt vinterkläder och skor till barnen varenda år och annat som de har behövt och vi ger dem veckopengar och saker de behöver och vi behöver ju också större boende och försäkringar för barnen. I sin hemkommun får de dessutom busskort genom kommunen eftersom de bor en bra bit från sina skolor, medan vi betalar för deras busskort här.

Det är ju skillnad om boendeföräldren står för alla större utgifter - det framkommer ju inte i trådstarten.
    Med tanke på att ts enda inkomst är 3000 kr och ett barnbidag så tvivlar jag på att han/hon betalar speciellt mycket för barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 09:43:38 följande:
    Till saken hör att min enda inkomst är vårdnadsbidrag på 3000 och barnbidrag för mitt lilla barn på 2år och vi klarar oss på det med ett barn på 11 kräver lite mer så får jag inte barnbidraget så måste jag kanske neka min äldsta att vara hos mig sina sex veckor. och det vill jag inte.
    Om det är dina enda inkomster så antar jag att du ska söka underhåll för 2-åringen, bostadsbidag och även socialbidrag. Kontakta soc redan nu för att se om du kan få extrapengar över sommaren för att ha ditt barn hos dig.

Men hur har du råd med hyra och mat om du har 4000 i månaden i inkomst?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 09:50:54 följande:
    Om det är dina enda inkomster så antar jag att du ska söka underhåll för 2-åringen, bostadsbidag och även socialbidrag. Kontakta soc redan nu för att se om du kan få extrapengar över sommaren för att ha ditt barn hos dig.

Men hur har du råd med hyra och mat om du har 4000 i månaden i inkomst?
    Varför ska jag söka underhåll när jag bor med barnets pappa? Men vi har inte gemensam ekonomi han tjänar runt 20 000 vissa månader och ca 8000 andra, men det är hans pengar och eftersom jag får barnbidraget så står jag för ALLA barnets kostnader + min mobilräkning.  Men jag köper även massa kläder till mitt stora barn då dennes bf som borde göra det inte gör det. Dvs BÅDA mina barn delar på ett barnbidrag.
    Men under sommaren kommer inte det att funka då min äldsta vill hitta på saker att göra här hos mig.
    Då behöver jag dennes barnbidrag för att få det att gå ihop
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-13 10:13:23 följande:
    Varför ska jag söka underhåll när jag bor med barnets pappa? Men vi har inte gemensam ekonomi han tjänar runt 20 000 vissa månader och ca 8000 andra, men det är hans pengar och eftersom jag får barnbidraget så står jag för ALLA barnets kostnader + min mobilräkning.  Men jag köper även massa kläder till mitt stora barn då dennes bf som borde göra det inte gör det. Dvs BÅDA mina barn delar på ett barnbidrag.
    Men under sommaren kommer inte det att funka då min äldsta vill hitta på saker att göra här hos mig.
    Då behöver jag dennes barnbidrag för att få det att gå ihop
    Du väljer alltså att hellre leva med en man som inte delar sina pengar med dig, än att kunna ha din dotter några extra veckor på sommaren? Behöver jag säga att jag tycker det är en konstig prioritering?

Om du står för alla barnets kostnader (ditt yngre barn) så ska du också få underhåll från din kille, även om ni bor ihop. Varför ska ditt äldre barn behöva lida för att din kille inte vill betala för sitt barn?
Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!