Neelah skrev 2012-06-13 09:38:02 följande:
Umgängesföräldern har väl också kostnader för barnet när det inte är där? Vi har i alla fall det eftersom vi behöver ha större bostad än vi hade behövt om det bara hade varit min man och jag, barnen har kläder och saker även hos oss och mammans försäkring gäller ju inte hos oss, så vi har egna försäkringar för barnen, o.s.v. Och när barnen är hos oss har vi högre kostnader för dem än mamman eftersom de, när de är hos henne, äter lunch och mellanmål i skolan fem dagar per vecka. Sina aktiviteter hos mamman får barnen betala med sina fickpengar som de till stor del får av oss trots att mamman har både barnbidrag, underhåll och en heltidslön (hennes sambos inkomst räknas ju inte in, men min gör det hos oss eftersom jag är gift med barnens pappa).
Om man har barnen varannan vecka så förstår jag dig. Men har ni barnet varannan helg så är det ju ni som väljer att ge barnet eget rum etc. Den som har boendet på heltid har inget val.
Att ni har kläder och saker hos er är också ert val, och jag tror nog att BF köper saker utanför de pengar som hon får från er. Barnens försäkring gäller visst hos er varför skulle den inte göra det? Ska farmor/mormor också köpa egen försäkring så att barnet har försäkring när de är där, menar du?
Sen så tror du inte att mamman har kostnader för mat? Ni kanske får temporärt högre kostnader men mamman har ju barnet på helger och lov också. Äter inte barnet då?