• Heahog

Borde inte jag få barnbidraget!

Om barnet är hos dig i varje dag i 6 veckor i följd, så ska du har barnbidraget. Ring Försäkringskassan, så får du höra själv. Barnbidraget är för barnet, en del är för hyra, mat etc.(vad jag fått förklarat för mig)

• Heahog

Vad har TS sambos ekonomi med barnbidraget att göra? Hon frågade om sitt barn & dennes barnbidrag, inget annat. Det är pinsamt så elaka människor kan vara! 

BF ska inte ha barnbidraget de veckor barnet är hos TS, det är skitsamma om BF har skulder eller inte, dessa ska inte betalas med barnets pengar! Barnbidraget ska till TS då barnet ska bo där i 6 veckor, punkt slut. 

• Heahog
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-06-13 19:40:10 följande:
    För att rätta dig lite; barnbidraget är inte barnets pengar, utan det går till föräldrarna.

Och för att upplysa dig lite mer så är det ju inte så att BF's kostnade rförsvinner bara sådär för att barnet spenderar några semesterveckor hos den andre föräldern, utan kostnader för boende, försäkringar och annat löpande kvarstår ju!
    Enligt FK: Barn som bor i Sverige har rätt till barnbidrag.

Det tillhör inte föräldrarna utan barnet.
    Varför BF ska ha barnbidraget när barnet är hos TS, det ser jag ingen logik i.  
  • Heahog

Det är fruktansvärt vilken hemsk attityd många har här!  NI klankar ner på TS, som om hon inte lägger en krona på sitt barn osv, vad vet ni om det?

Varför är ni så otrevliga? Mår ni bättre av att uppföra er som ni gör? Gör ni så mot alla? 

• Heahog
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-06-13 20:17:32 följande:
    Jo jag vet att det står så, men har du någonsin varit med om att ett barn har fått pengarna utbetalade till sig??
    Barnbidraget är ett bidrag till familjer med barn.
    Det är inga pengar som på något sätt skall ges till barnet i handen eller som är öronmärkta till att tex handla kläder till barnet (som många tycks tro) utan det är just ett bidrag till familjer med barn.

Och återigen; kostnaderna för barnet som boendeföräldern har kvarstår ju även om barnet är borta några veckor.
    Och boendekostnader, mat, fritid , ev kläder etc hos varannanvecka föräldern som ska ha barnet i 6 veckor då? Du tror inte TS har kostnader för barnet oxå? Nån gnällde om en barnförsäkring, de måste inte kosta 400.- & det är inte svårt att dra av den summan eller dela på den. 
  • Heahog

Om ni alla läser TS, så står det att barnbidraget går till att betala BFs räkningar, antar att det ska avbetalas till Kronofogden då oxå. Ska barnbidraget verkligen slösas där eller användas till barnet??

• Heahog

Läs på FKs sida om barnbidraget.. Har redan citerat dom ovan.. Det är barnets pengar. Varför ska BF slippa betala barnbidraget när barnet är hos TS 6 veckor i sträck? BF behöver inte köpa mat eller kläder, vilket TS måste. Båda har väl räkningar & hyra att betala...  

Svar på tråden Borde inte jag få barnbidraget!