• Anonym

Skjuta upp mens, vilket p-piller?

Jag har läst/hört någon gång att man kan äta något p-piller för att skjuta upp mensen.. Men fungerar det med alla sorter?!

Finns det för/nackdelar med dom olika?

Och hur snart kan man skjuta upp mensen om man snart börjar äta p-piller?

Min fråga är just eftersom jag ska utomlands och inte vill ha besväret då. Antar att den kommer att komma i slutet av resan och vill spara några dagar att kunna bada och bara slappa ;) 

• Svar på tråden Skjuta upp mens, vilket p-piller?
  • katalysator

Man kan göra det med alla p-piller som har sockerpiller på kartan. För att skjuta upp mensen hoppar man helt enkelt över dessa sockerpiller, så fortsätter kroppen som vanligt istället för att ge en mensliknande blödning (det är ju aldrig riktig mens man har med p-piller ändå). Man kan göra det direkt, men tänk på att p-piller ofta för med sig många andra biverkningar de första månaderna, det är till exempel inte helt ovanligt att man har massor av andra blödningar den första månaden innan kroppen har vant sig vid de nya hormonnivåerna.

Om du bara vill skjuta upp mensen och inte har behov av p-piller som preventivmedel så finns det andra tabletter för det ändamålet. Gå till en ungdomsmottagning eller barnmorskemottagning så kan de skriva ut sådana till dig. De är receptbelagda, men mycket skonsammare än att börja äta p-piller.

• MrsKnapa

Vet inte med alla sorter men trionetta 28 kan man skjuta upp mensen med! Man kan göra de ibland men det är ju inte optimalt att göra det :)

Svar på tråden Skjuta upp mens, vilket p-piller?