• Johan70

Ett enda gemensamt språk för EU?

En sak som t.ex. USA har som fördel gentemot EU är att man där har ett gemensamt språk, vilket underlättar kommunikation och flytt mellan olika delstater. Det har hänt förut i världshistorien att människor har bytt förstaspråk, så varför skulle inte vi européer kunna göra det?

Om EU skulle införa ett gemensamt språk, vilket borde det vara? Svenskan går nog bort redan från början för att det är för litet.

Engelska har fördelen av att vara ett språk som många redan kan och det används redan i många internationella sammanhang, inte minst i affärer. Det är världens tredje största språk räknat i folk som har det som modersmål.

Franska är det gamla traditionella diplomatspråket, Frankrike spelade den största rollen vid dåvarande EEC:s bildande och EU:s centrala funktioner ligger i helt eller delvis franskspråkiga länder (Belgien, Frankrike och Luxemburg).

Att ta upp latin igen vore att ta ställning för en gammal europeisk bildningstradition och anknyta till Romarriket som i någon mån är grunden för den europeiska kulturen.

Spanska är världens näst största språk räknat i antal modersmålstalare, även om det inte är så stort i Europa.

Tyska är det språk som flest EU-medborgare har som modersmål och många människor särskilt i centrala och östra Europa har lärt sig tyska som sitt andra språk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ett enda gemensamt språk för EU?
  • Khaleesi

Anglofil som jag är så röstar jag i så fall för engelskan, men då med samma funktion som det gamla latinet hade. Tycker INTE att man ska byta förstaspråk.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Themis

Av ekonomiska skäl borde det bli engelska, eftersom texter på tyska och franska blir längre med samma innehåll.

Om vi inte ger oss till arabiska, kinesiska eller latin så lär engelskan vara mest kompakt, tror jag?

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Johan70

Arabiska är väl inte mer kompakt än de europeiska språken? Visserligen saknar det arabiska skriftspråket vokalbokstäver, men är det verkligen särskilt mycket kompaktare för det? Kinesiska eller japanska med sina skrivtecken är däremot betydligt kompaktare så att man kan få plats med mer information på mindre plats, om det nu är en sak att eftersträva.

• katalysator

Jag är oerhört kluven i den här frågan inser jag... Det vore ganska gött att kunna resa fritt i hela EU och förstå varenda infobroschyr och dagstidning, och har möjlighet att prata med vem som helst utan att den där obekväma pinsamma och ömsesidiga känslan av "jag är inte van vid att prata engelska" uppstår. Samtidigt tycker jag nog inte att det är ett så himla stort praktiskt problem i dagsläget att det är värt att forcera fram en övergripande språkreform. Engelska är ett obligatoriskt andraspråk i nästan alla EU-länders utbildningsplaner och det tycker jag att vi kommer ganska långt på, den biten kan med fördel stärkas ännu mer.

Språkbarriären mot att resa eller bo i Asien eller Mellanöstern känns betydligt större och svårgenomträngligare än att ta ett jobb i Spanien, och jag tycker inte att vi ska inskränka oss till EU:s gränser när det gäller språklig bildning Glad

• Velouria

Men ett språk innehåller väl inte bara några specifika bokstäver som utformas till specifika meningar? Ett språk påverkar väldigt mycket kulturen, tankesätten etc och tvärtom, har jag för mig. Och att radera alla olika språk i Europa skulle nog även påverka de olika kulturen och tankesätten likaså. Det skulle till slut bara finnas en enda grå massa i Europa?

Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Themis
    Johan70 skrev 2012-06-13 11:21:23 följande:
    Arabiska är väl inte mer kompakt än de europeiska språken? Visserligen saknar det arabiska skriftspråket vokalbokstäver, men är det verkligen särskilt mycket kompaktare för det? Kinesiska eller japanska med sina skrivtecken är däremot betydligt kompaktare så att man kan få plats med mer information på mindre plats, om det nu är en sak att eftersträva.
    Mjaa, jag läste att arabiskan är skapligt kompakt också, men jag är knappast nån expert på det där.
    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Sanna o Ryan

Spontant så känner jag spanska. Jag tycker det är lättare och finare än engelska. 
    Dock skulle engelska vara till mer nytta då de allra flesta redan kan engelska.. 

Latin vill jag inte ha tillbaka, och franska är så himla fult  

Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • Daddy  Cool

Ska man tvinga på folk att prata ett visst språk (vilket man naturligtvis inte ska) så spelar det inte så stor roll hur många som kan språket idag. Det tar inte mer än kanske ett år att prata hyfsat på ett nytt språk (utom möjligtvis för drottning Silvia) och för kommande generationer är det inget problem.

Varför välja något av de knöliga språk med en massa oregelbundenheter som av historiska och politiska orsaker är de största språken idag? Man kan väl ta något som är så enkelt som möjligt. Jag röstar på Esperanto.

• Åsa

Intressant i sammanhanget är att USA inte har något officiellt språk. Engelskan har kommit att dominera pga antal personer i invandrargrupper från engelsktalande länder och politisk dominans från dessa grupper.
    I Europa saknas idag ett språk med så stark ställning att det kan fungera som ett lingua franca i alla EU-länder, än mindre som officiellt språk i medlemsländerna. Här i Sverige hade vi väl då gärna sett engelskan men dess ställning är inte så stark vare sig i Central- eller Sydeuropa.
    Min kompis jobbar i sammanhanget på EU-parlamentet. I teorin ska de få utskick även på engelska men engelska förväntas bara cheferna behärska så de underställda anställda får sina utskick bara på franska (som inte ens är ett krav för att bli anställd...)

• Takex

Usch nej är min spontana kommentar därför röstar jag inte alls!
    Man kan inte jämföra USA med EU, Amerika är ju ETT land därför talar dom samma språk. Nu har jag valt att flytta från Sverige och EU och ser mig själv inte längre som medlem trots att jag har mitt svenska medborgarskap så egentligen har jag inte rätt till en åsikt men jag är trött på att bli sedd och behandlad som att Europa är en massa, ett enda ställe. Sverige är Sverige och inget annat land. Sverige ska inte ha samma språk som ett annat land och samma valuta som om dom är samma land. För Sverige är endast Sverige.

Svar på tråden Ett enda gemensamt språk för EU?