Köpa hus utan att ha hel kontantinsats?
Jag och min har varit helt inställda på att få spara ihop till en kontaktinsats innan det ens kan bli tal om att köpa hus, men efter att ha surfat runt här på FL en stund ser jag att det verkar vara flera som fått lån även utan insats och istället tagit blancolån till den del som saknas till bostaden.
Vi kommer att vara föräldralediga i två år framöver och kommer under den perioden inte kunna spara mer än några få tusenlappar i månaden, säg att vi med det vi har idag kommer att ha en summa på 60 000 kr att använda till husköp efter att dessa två år gått. Om vi då vill flytta till ett hus för, säg 1,5 miljoner, tror ni att det är möjligt för oss att få ett blancolån på de typ 200 000 kr som saknas till kontaktinsatsen?
Vi har båda fasta jobb med en gemensam bruttoinkomst på 58 000 kr/mån. Vi har inga krediter alls, inga övriga lån eller ens abbonemang med bindningstid eller liknande.
OM man gör såhär, lånar till insatsen och helt enkelt köper hus innan man har fått ihop ett eget kapital, hur gör man då med buffert? Vi har en buffert på 30 000 kr nu när vi bor i hyreslägenhet, men jag antar att vi kommer behöva betydligt mer än så om vi bor i hus.