• Anonym (möjligt?)

Köpa hus utan att ha hel kontantinsats?

Jag och min har varit helt inställda på att få spara ihop till en kontaktinsats innan det ens kan bli tal om att köpa hus, men efter att ha surfat runt här på FL en stund ser jag att det verkar vara flera som fått lån även utan insats och istället tagit blancolån till den del som saknas till bostaden. 

Vi kommer att vara föräldralediga i två år framöver och kommer under den perioden inte kunna spara mer än några få tusenlappar i månaden, säg att vi med det vi har idag kommer att ha en summa på 60 000 kr att använda till husköp efter att dessa två år gått. Om vi då vill flytta till ett hus för, säg 1,5 miljoner, tror ni att det är möjligt för oss att få ett blancolån på de typ 200 000 kr som saknas till kontaktinsatsen?

Vi har båda fasta jobb med en gemensam bruttoinkomst på 58 000 kr/mån. Vi har inga krediter alls, inga övriga lån eller ens abbonemang med bindningstid eller liknande.       

OM man gör såhär, lånar till insatsen och helt enkelt köper hus innan man har fått ihop ett eget kapital, hur gör man då med buffert? Vi har en buffert på 30 000 kr nu när vi bor i hyreslägenhet, men jag antar att vi kommer behöva betydligt mer än så om vi bor i hus. 

• Svar på tråden Köpa hus utan att ha hel kontantinsats?
  • Vinterankan

Ni kan säkert få blancolån om ni inte har några andra krediter men tänk på att ni måste betala lagfart och pantbrev också. Gällande buffert så tycker jag personligen att ca 100 000 behöver man ha men inte nödvändigtvis när man flyttar in, man kan ju faktiskt spara efter det att man har flyttat in också. Men då ska det vara att man sparar ordentligt. Inte en tusenlapp i månaden utan minst 5000, helst mer. 

Men 60 000 låter ändå lite, det är ju mycket möjligt att ni har behov av nya möbler också då hus brukar vara större.  

• Anonym (annika)

Man kan nog låna till både lagfart, pantbrev, insats och oförutsedda utgifter. MEN det blir en väldigt hög månadskostnad. Å andra sidan har ni ju bra inkomster.....

• Anonym

Har ni råd att låna till kontantinsatsen? Har du räknat på det?

• Anonym (möjligt?)

Tack för alla svar! 

Jag har inte räknat alls på månadskostnad än, detta var bara en tanke som slog mig. I dagsläget betalar vi strax över 10 000 kr/månad för vår hyresrätt och el och sparar runt 8 000 kr/mån nu innan vi går på föräldraledigheter . Jag hoppas väl att vi ska kunna stanna däromkring för boendekostnader, amortering och sparande även efter att vi köpt hus - sen kan kostnaderna fördela sig annorlunda då. 

Det är ingen brådska EGENTLIGEN, men vi längtar efter ett hus. Detta blir ju alltså aktuellt som tidigast om två år, efter att vi båda är tillbaka på jobbet igen och har fulla löner igen efter föräldraledigheten. Ska  vi börja spara då får vi nog räkna med ytterligare två år innan vi fått ihop en kontantinsats. Då kan vi flytta först om FYRA ÅR och det känns så otroligt långt bort bara. Kanske är vi för otåliga. 

Är det någon som fått blancolån istället för att ha egen kontantinsats?

• amaelamin

Vi fick blancolån på insatsen och ett renoveringslån på ytterligare 200'000. Det enda vi va tvungna att betala kontant var lagfart och pantbrev. Kommer renovera rätt omfattande och sen lägga om lånen med förhoppning om att kunna putta ner en hel del i bottenlånet. Kan man inte göra så blir det nog en rätt dyr historia...

• Anonym
    amaelamin skrev 2012-06-13 20:13:34 följande:
    Vi fick blancolån på insatsen och ett renoveringslån på ytterligare 200'000. Det enda vi va tvungna att betala kontant var lagfart och pantbrev. Kommer renovera rätt omfattande och sen lägga om lånen med förhoppning om att kunna putta ner en hel del i bottenlånet. Kan man inte göra så blir det nog en rätt dyr historia...
    Det betyder att värdet på ert hus måste öka, det blir inte lätt nu i dessa tider. 
  • amaelamin
    Anonym skrev 2012-06-13 20:20:05 följande:
    Det betyder att värdet på ert hus måste öka, det blir inte lätt nu i dessa tider. 

Jag tror nog inte det ska vara några problem med det. Isf hade inte banken lånat ut pengarna. Vi fick tag på ett grymt billigt hus där ingen gjort nåt på 20 år så det kommer inte vara så svårt att få upp värdet. Sen kommer vi inte få ner allt i bottenlånet men en hel del iaf.. Älskar när positiviteten flödar ;)
  • Anonym (jodå)

Vi betalade för nästan två år sedan 10% själva och 5% i blancolån. Visst, det blir något dyrare, men det ändå inte speciellt mycket. Och visst ska man känna sig säker på vad man gör, men samtidigt är det så lätt att säga att man ska vänta och vänta.. Men livet är väl här och nu? Självklart ska man inte förköpa sig, vi gjorde ett genomtänkt val och vi räknade både framlänges och baklänges. 
    Vi hade en buffert på 20 000 när vi flyttade in i huset. Vi tar saker pö om pö. Huset är inte nyrenoverat men i okej skick och vi tar rum för rum, sak för sak. 

Svar på tråden Köpa hus utan att ha hel kontantinsats?