• WSalma

Har jag ett matvrak eller?

Var pa 1-årskontroll med min son idag (vi bor f.ö. inte i Sverige). Gossebarnet är långt, men inte tjockt kan man säga (81 cm, 10,8 kg) och följer sina kurvor perfekt. GIllar att äta och smakar på allt (men en del saker tycker han inte om första gången han smakar på dem).

Fick en lapp med näringsråd för småbarn med mig, och tycker att det verkar som om de ska äta så himla lite... (Det var absolut inte så att läkaren sa att de skulle äta precis som på lappen, eller att man måste begränsa maten, det är bara rekommendationer och info).

Hur som helst, enligt lappen behöver en ettåring per dag: 
    300 g mjölkprodukter
    40 g kött  
    50 g fisk 2 ggr i veckan
    1-2 ägg i veckan
    10 g smör, margarin eller olja
    80 g bröd/gryn
    80 g potatis/ris/pasta
    100 grönsaker
    100 g frukt
    450 g dryck 

Tycker att det låter väldigt lite. Jag tror att min kille äter mer av nästan allt (inte ägg), ffa frukt, grönsaker och potatis/ris/pasta. En barnmatsburk för en ettårig har väl sisådär 220-250 g. Då är ju all "mat" (potatis/grönsaker/kött) borta på bara ett mål. En rostmacka väger ca 40 g.

Idag drack han 180 ml ersättning vid 5:30, åt en smörgås och en banan till frukost vid halv åtta kanske, lunch halv tolv (ca 80 g ris och lika mycket currygryta med grönsaker och kyckling). En halv smörgås innan då vi blev lite sena pga ett hantverkarbesök och han var jättehungrig, så det blev lite mindre mat än annars. Lite äpple till efterrätt, kanske 25 gram.

Till mellis blir det antingen yoghurt med jordgubbar eller riskaka och lite fruktpuré. Till kvällsmat ska vi ha fisk med potatis och broccoli.  Normalt sett brukar han vilja ha en banan efter maten, men två bananer på en dag tycker jag är lite mycket, få se vad det blir. Han dricker vatten under dagen.

Jag tänker fortsätta att ge min son så mycket mat han behöver för att bli mätt, och han är ju inte överviktig, men samtidigt vill jag ju inte göda honom.  

Hur tänker ni? Får ni mängdrekommendationer av BVC? Jag satsar på ca 100 g grönsaker per lagad måltid och fyller upp med kött/fisk/kyckling/veg och potatis/ris/pasta. Fisk ca varannan dag, ett par vegetariska måltider i veckan, en äggmåltid (t ex omelett) i veckan osv. Smörgås till frukost och oftast frukt/joghurt till mellis.

• Svar på tråden Har jag ett matvrak eller?
  • Lussekatta

Mängden de rekommenderar är mer hur mycket de åtminstone borde få i sig på en dag. Själklart ska barnet bli mätt. Din son äter lik mycket som mina gjorde i 1-2 årsåldern. De äter mycket, inga som petar i maten.

• Natulcien

Hmm...ja, det låter lite. Kanske är det någon slags minimimängd..?

Vart bor du?

Svenska Livsmedelsverket skriver så här angående mängd:

"Om du som vuxen låter barnet själv ta ansvar för mängderna äter barnet oftast lagom mycket mat, utslaget på längre tid. Lägg därför inte upp för stora portioner, utan låt hellre barnet ta om av maten. Ibland äter ditt barn väldigt lite, och blir då snabbt hungrigt igen. Ibland äter det mycket och blir väldigt mätt. Barnet behöver få träna på hur mycket mat som är lagom."

Vår son äter lätt mer av åtminstone kött/fisk, frukt och dryck (vatten).
    Igår åt han t.ex. ca 100 g lax till lunch och säkert +100 g biff till middag! Frukt äter han säkert 300 g om dagen, om man utgår från att en frukt väger ca 100 g.

Och han verkar ha ungefär samma storlek som din son: vid 1-årskontrollen vägde han 10,5 och var 80,5 cm.

Svar på tråden Har jag ett matvrak eller?