Om ja säger klinker i kök
Ärligt talat så förstår jag inte argumentet att saker går sönder när man tappar dem på klinkersgolv. Går saker sönder här hemma så är det oftast i disken. Jag lyckades slå sönder ett antal glas på parkettgolvet vi hade tidigare och barnen på mitt arbete har sönder en hel del trots att vi har plastmatta där. Dessutom så är det inte alls säkert att saker går sönder bara för att man tappar dem på klinkersgolv. Den här helgen lyckades vi tappa en marmeladburk på vårt klinkersgolv och det hände ingenting.
Jag älskar vårt köksgolv med ben/beigefärgade klinkers och beige fog. Snyggt, praktiskt och enkelt att hålla rent. Det gamla parkettgolvet var en mardröm. Det var för tunnt för att slipa och så slitet att det blev fläckigt bara man tittade på det. Dessutom var det lagt utan undergolv så det var dyrt och komplicerat att byta ut. Hsb har använt det sättet att lägga golv sedan 50-talet. De täcker betonggolvet med sand och trycker ner reglar i sanden (så såg det ut i vår femtitalslägenhet). På det placeras inredning och golv (inredningen hade inget golv under sig utan bara sand och reglar).