• Normblind

Hur många gånger varnar ni era treåringar innan ni tycker de ska lyda

Jag brukar pedagokiskt förklara för min son och lyssnar han inte varnar jag tre gånger sen konsekvens. Jag vill inte att han ska vara som i militären typ kväva honom och hans självkänsla. Men jag vill inte att han ska vara bortskämd. Min systers barn ska lyda med en gång sen blir de arga på dem alternativt konsekvens men de orkar de oftast inte. De skabara uppföra sig utan diskussion. Det känns som om de inte mår bra av det men beror nog på att jag själv mådde dåligt av det som barn och har sänkt självkänsla idag och är bland mina största rädslor att min son ska få det. Min pappa tycker jag mjäkar och blir att han skäller på min son flera gånger när vi ses. Det gör mig ont jag vill de ska ha en bra relation men han skäller på honom för han tycker det är min sons bästa att inte bli bortskämd. Min son blir skrämd ledsen och tjurar efter morfar skällt. Han tycker jag mjäkar och skämmer bort min son. Gör jag fel? Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 09:05
    Kommentar till omröstningen. Time out är bara förslag på konsekvens. Att lyfta bort barnet är en annan förslag på konsekvens

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många gånger varnar ni era treåringar innan ni tycker de ska lyda
  • Rockan

Jag säger till lugnt en gång, avbryter hon inte självmant direkt så avbryter jag henne (lyfter bort etc.). Skulle aldrig falla mig in att varken skälla eller sätta i Time out.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • La Lola
    Rockan skrev 2012-06-14 08:57:52 följande:
    Jag säger till lugnt en gång, avbryter hon inte självmant direkt så avbryter jag henne (lyfter bort etc.). Skulle aldrig falla mig in att varken skälla eller sätta i Time out.
    Samma här.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Jag är väldigt nyfiken vad du menar med bortskämd i detta sammanhang? Obestämd

• Rockan

Sen beror det ju lite på sammanhang också. Är det något som kan vara farligt eller göra ont så säger jag till samtidigt som jag avbryter, ingen "varning". Jag förväntar mig inte att en tre-åring ska lyda.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Normblind

Enligt min pappa är han bortskämd eller bortmjäkad för att han inte lyder mig med en gång. Säger man att han ska komma för man ska klä på honom och han börjar busa är han bortskämd som inte lyder. Och allt annat inte slänga bestick på golvet, inte skrika och gapa osv

• Flickan och kråkan

Jag har en helt annan utgångspunkt, så kan inte svara på din fråga.

1. Jag förväntar mig inte att små barn gör som man säger. De gör som man gör. Detta tycker jag i grund och botten är något mycket positivt även om det kan vara jobbigt för mig som förälder ibland.

2. Målet med min fostran är inte barn som lyder, utan barn som har en god värdegrund som de agerar utifrån, dvs inte måste ha någon yttre polis för att göra "rätt" och som dessutom kan ifrågasätta och fatta egna beslut.

Om det är något jag inte vill att mina barn ska göra och jag tycker att det är viktigt så säger jag till dem en, max 2, gånger (inte argt och använder "Jag-budskap"). Om de inte slutar så hindrar jag konkret = lyfter undan, plockar bort, tar dem ur situationen etc. Blir de tokarga så får de bli det. De är i sin fulla rätt att inte dela min uppfattning och tycka att jag har fel. Jag straffar inte dem för att de inte tycker som jag. Är det viktigt för mig så håller jag benhårt på min gräns men låter dem vara av annan uppfattning. Samtalar med dem om varför jag sätter min gräns. är det upprörda känslor så väntar jag med samtalet tills alla har lugnat ner sig.

Vad gäller konsekvenser så försöker vi i möjligaste mån hålla oss till naturliga och logiska konsekvenser. Straff i form av time-out eller liknande skulle jag aldrig få för mig att använda!

• La Lola
    Normblind skrev 2012-06-14 09:04:16 följande:
    Enligt min pappa är han bortskämd eller bortmjäkad för att han inte lyder mig med en gång. Säger man att han ska komma för man ska klä på honom och han börjar busa är han bortskämd som inte lyder. Och allt annat inte slänga bestick på golvet, inte skrika och gapa osv
    Bortskämd?
  • Normblind

Jag försöker också diskutera med min son men det är det folk ser att jag gör för mkt innan konsekvens sker. Konsekvens kan vara att man lyfter bort barnet. man kan inte lyfta bort ett barn som äter från matbordet när han slänger ner gaffeln? Eller kan man det?

• Flickan och kråkan
    Normblind skrev 2012-06-14 09:04:16 följande:

Men gäller det omvända då? Är han (morfar) bortskämd för att han inte omdelbart gör som sin sonson säger? Det blir ju lite absurt att kräva saker av sitt barn som man själv aldrig för sitt liv skulle tolerera eller skulle klara av. även jag - som närmar mig 40 och dessutom är pedagog till yrket - kan tappa humöret och ilskna till och höja rösten, slänga igen en dörr etc. Om jag med den livserfarenhet och kunskap jag har med så pass många år på nacken kan tappa humöret hur kan jag då förvänta mig att en 3-åring ska kunna det. Och om nu 3-åringen faktiskt har rätt i sin ilska?! Att bli arg kan ju vara något bra!  
Svar på tråden Hur många gånger varnar ni era treåringar innan ni tycker de ska lyda