• Anonym (väninna)

Polisanmäld

Hej, skriver här då jag har en nära väninna som blev polisanmäld av sin fd man. Min väninna som gör allt för sin 8 åriga flicka tog ett (kanske inte helt  genomtänkt beslut) att låta flickan stanna hemma istället för att åka till sin pappa som vanligt på helgen. Flickan bor heltid hos mamman och endast varannan helg hos pappan + 2 sommarveckor och 1 vecka till jul.

Flickan var bjuden på kalas under söndagen och ville väldigt gärna gå. Mamman ringde till Pappan som sade att han ville umgås med sin dotter under helgen och sa nej till kalaset.

Då tog min väninna beslutet att flickan fick stanna hemma istället för att åka till sin pappa. Då det fanns en konflikt valde mamman att skicka ett sms till pappan att dottern inte skulle komma. Pappan svarade via sms att han skulle hämta som vanligt. 

När pappan kom till fritids fanns ju inte dottern där. Pappan polisanmälde då min väninna.

Jag vill gärna hjälpa och stötta min väninna, men vet inte alls vad som gäller i sådana här situationer. ?? 
    Någon som vill berätta/har liknande situation? 

• Svar på tråden Polisanmäld
  • Anonym

Finns det enligt rätt att han ska ha sin dotter varannan helg så får hon inte lov att göra så! Han gjorde rätt som polisanmälde henne tycker jag!

• Barbamamah

Oj, det var varken smart eller schysst. Dessutom är det sånt beteende som förvärrar redan existerande samarbetsproblem. Kommer föräldrarna överens vanligtvis? Har de försökt med familjerätten?

• YummyMami

Osmidigt av dem båda.
    pappan kunde ha tagit flickan till kalaset (flickans bästa att ha vänner och vara aktiv i sociala livet) 
    mamman kunde ha låtit pappan ta henne med tanke på att pappan kan ta henne på kalaset.

Men nu så vägrade han ju, tror inte det är hela världen med tanke på att barnets bästa sattes i centrum men pappan vägrade vara smidig på något sätt utan ville köra över sin dotter.  

• Barbamamah
    Barbamamah skrev 2012-06-14 11:23:04 följande:
    Oj, det var varken smart eller schysst. Dessutom är det sånt beteende som förvärrar redan existerande samarbetsproblem. Kommer föräldrarna överens vanligtvis? Har de försökt med familjerätten?

Jag menar alltså att mammans beteende inte var ok.
  • katalysator

Umgängessabotage kallas det, leder i vanliga fall till att rätten omprövar vårdnadsbeslutet om de bedömer att det är nödvändigt.

• Frontline

Kan dom inte komma överens om att byta dag eller helg med varandra och sen ändå inte lämnar över barnet till den andra när det är dennes tur är det väl umgängessabotage eller umgängesvägran vilket kan leda till polisanmälan.
    Så han gjorde rätt i detta fallet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Barnet träffar sin pappa ca 72 dagar per år och mamman anser att ett kalas med en kompis är viktigare än umgänget med pappa? Jag tycker nog att mamman får ta och tänka om, eller kanske bli helgförälder själv så hon inser hur enormt begränsat umgänget verkligen är och hur viktigt det är att barnet kommer iväg som h*n ska.

• Anonym (klurigt)
    Anonym skrev 2012-06-14 11:32:23 följande:
    Barnet träffar sin pappa ca 72 dagar per år och mamman anser att ett kalas med en kompis är viktigare än umgänget med pappa? Jag tycker nog att mamman får ta och tänka om, eller kanske bli helgförälder själv så hon inser hur enormt begränsat umgänget verkligen är och hur viktigt det är att barnet kommer iväg som h*n ska.
    Jo, fast som varannan helg-barn så är det inte så kul att hela ens sociala liv stannar varannan helg heller. Nu tycker inte jag att någon av föräldrarna gjorde rätt, mamman överreagerade och pappan borde låtit flickan gå på kalaset.
Svar på tråden Polisanmäld