• Anonym (väninna)

Polisanmäld

Hej, skriver här då jag har en nära väninna som blev polisanmäld av sin fd man. Min väninna som gör allt för sin 8 åriga flicka tog ett (kanske inte helt  genomtänkt beslut) att låta flickan stanna hemma istället för att åka till sin pappa som vanligt på helgen. Flickan bor heltid hos mamman och endast varannan helg hos pappan + 2 sommarveckor och 1 vecka till jul.

Flickan var bjuden på kalas under söndagen och ville väldigt gärna gå. Mamman ringde till Pappan som sade att han ville umgås med sin dotter under helgen och sa nej till kalaset.

Då tog min väninna beslutet att flickan fick stanna hemma istället för att åka till sin pappa. Då det fanns en konflikt valde mamman att skicka ett sms till pappan att dottern inte skulle komma. Pappan svarade via sms att han skulle hämta som vanligt. 

När pappan kom till fritids fanns ju inte dottern där. Pappan polisanmälde då min väninna.

Jag vill gärna hjälpa och stötta min väninna, men vet inte alls vad som gäller i sådana här situationer. ?? 
    Någon som vill berätta/har liknande situation? 

• Svar på tråden Polisanmäld
  • Anonym (väninna)

Tror det hette försvårande av umgänge....eller liknande

• Anonym (inget)

Det kommer inte hända något med det, min syrras exman har gjort anmälningar (på felaktiga grunder) ang samma saker. Då har han själv sagt att han inte kan komma och sedan kontaktat familjerätt och polis och sagt att han inte fått hämta barnen, men de har bara vart ord mot ord och utredningarna har alltid lagts ner. Däremot kan familjerätten kontakta och ärendet om umgänget kan tas upp på nytt. Men visst det var osmart av henen att göra så, hade vart bättre att pappan själv skulel få tagit dte belsutet, en normal förälder hade accepterat barnets önskemål och mamman kunde för dotterns skull, låtit honom ha dottern någon eftermiddag eller helgdag nästa helg dyl. Dvs att man kompromissar och kommer överens.

• Anonym

Ni som tycker att pappan gjort fel, ni tycker alltså att det är ok att 8-åringen bestämmer vad som ska göras på helgen och hur umgänget ska se ut?

Jag är själv skilsmässobarn och i vår familj var det inget snack. Var det kalas på pappas veckor så fick han bestämma, men vi fick inte stanna hemma enbart för att gå på kalas. I vissa perioder är det kalas flera helger i månaden, när barnen blir äldre så är det annat som lockar, ska inte pappan får ha umgänge då?

Vem vet, pappan kanske själv planerat något ihop med barnet denna helg, men mamman tyckte det var viktigare med barnkalas. Frågan är om hon själv stannat hemma från planerad aktivitet om det var på hennes helg kalaset legat? Hade hon då sagt "javisst ställer jag in resan/det vi har planerat för att du ska få gå på kalaset"...

• Anonym
    Anonym (klurigt) skrev 2012-06-14 12:03:05 följande:
    Jo, fast som varannan helg-barn så är det inte så kul att hela ens sociala liv stannar varannan helg heller. Nu tycker inte jag att någon av föräldrarna gjorde rätt, mamman överreagerade och pappan borde låtit flickan gå på kalaset.
    Nej, mamman borde ha tackat nej till kalaset. Under pappans tid för umgänge har mamman ingen rätt att fatta beslut om vad barnet ska göra. Det är dags för henne att släppa kontrollbehovet och inse att barnets relation med sin pappa är viktigare än ett kalas hos en kompis.
  • Anonym (Suck)

Slöseri av både skattemedel och polisens tid att utreda svammel av den här formen. Inte underligt de inte hinner med de riktiga fallen där exempelvis barn far illa (på riktigt). Kan inte förstå dem som tycker det är vettigt att dra in polisen för EN utebliven umgängeshelg. Småsint är bara förnamnet.

• BioBonus

Att förvägra umgänget på de grunderna är ju bara larvigt. En sak är om man skyddar sitt barn och därför vägrar umgänge, men för ett kalas? Tror inte polisen går vidare med ärendet, men mamman borde skämmas.

Våra barn kan inte gå på alla kalas heller. Sånt är livet.

• Kjell2

Om det var första gången kommer troligtvis ingenting i praktiken inträffa. Fortsätter vänninan med detta finns risk att pappan går till domstol och ställer krav på tex vite om inte överlämningarna sker enligt plan. Finns det då ett antal dokumenterade fall av trassel med överlämning är det inte helt lyssande för vänninnan. Samma sak om pappan blir riktgt less och dra igång en vårdnads/umgängestvist igen.

Alltså rätt obra att hålla på att gå emot schemat.

• Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2012-06-14 13:31:58 följande:
    Slöseri av både skattemedel och polisens tid att utreda svammel av den här formen. Inte underligt de inte hinner med de riktiga fallen där exempelvis barn far illa (på riktigt). Kan inte förstå dem som tycker det är vettigt att dra in polisen för EN utebliven umgängeshelg. Småsint är bara förnamnet.
    Samtidigt så kanske pappan känner att han måste markera så att detta inte händer igen. Han har flera gånger sagt att han kommer att hämta som vanligt och mamman har bara struntat i det. Vad är nästa grej? Att dottern stannar hemma för att favoritprogrammet går på tv?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym skrev 2012-06-14 11:22:18 följande:
    Finns det enligt rätt att han ska ha sin dotter varannan helg så får hon inte lov att göra så! Han gjorde rätt som polisanmälde henne tycker jag!

Det är barnen som har rätt till sina föräldrar och inte tvärtom!!

• Anonym
    Anonym (hmmm) skrev 2012-06-14 13:58:14 följande:
    Det är barnen som har rätt till sina föräldrar och inte tvärtom!!

Ja. dottern kommer säkert tacka sin mamma för att hon prioriterade barnkalas över umgänge med pappan. Obestämd
Svar på tråden Polisanmäld