• Duefigli

    Var går gränsen för undervikt? BMI för fyraåring?

    Har sökt som en tok efter BMI-gränser för barn men inte hittat någon och dessutom förstått att man helst inte ska räkna  på BMI för barn under fem år. MEN, om nån kan hjälpa mig ändå är jag tacksam.

    Sonen är 4,5 år och väger ca 16 kilo till sina 102-104 cm. Enligt uträkning landar han på ca 14.5 i BMI och jag undrar alltså om han ligger i normalspannet eller i underkant.

    Att jag undrar beror på att han är rätt dålig på att äta och att andra reagerat på att han ser smal ut.
      

  • Svar på tråden Var går gränsen för undervikt? BMI för fyraåring?
  • Mibi

    vad säger BVC?
    Din pojke verkar vara allmänt liten till växten för sin ålder. Prata med bvc om du är orolig.

  • mkvp

    Har han alltid varit liten? Följer han sin egen tillväxtkurva? Är ni föräldrar stora? Tror att det är dumt att bara titta på ett bmi både när det gäller vuxna och barn. Verkar han må bra? Leker han som vanligt eller är han trött och slö? Börja titta på de frågorna och är det något som verkar konstigt därifrån så prata med BVC..

  • Cloudyberry

    Din son är helt normal på alla sätt och hans vikt passar barn med hans längd.. De som tycker att han verkar liten och underviktig har säkert riktigt feta barn för det stämmer inte.

  • Duefigli

    Han har alltid varit ganska liten, legat nån kurva under snittet på både vikt och längd. Han ser i mina ögon hälsosam ut i storlek, men har inget direkt hull att ta av så när han tex varit sjuk kan han lätt se lite mager ut.

    Hans aptit har varit sådär på sistone och jag undrar mest för att det är några som kommenterat matintaget i kombination med hans storlek.

     

  • Cloudyberry
    Duefigli skrev 2012-06-14 20:29:13 följande:
    Han har alltid varit ganska liten, legat nån kurva under snittet på både vikt och längd. Han ser i mina ögon hälsosam ut i storlek, men har inget direkt hull att ta av så när han tex varit sjuk kan han lätt se lite mager ut.

    Hans aptit har varit sådär på sistone och jag undrar mest för att det är några som kommenterat matintaget i kombination med hans storlek.

     

    Du behöver inte oroa dig. Vissa äter lite och vissa äter för mycket. Din son äter ite men växer och mår bra och det är det du borde fokusera på.
  • Jenni73
    LagomLångtNickname skrev 2012-06-14 15:16:28 följande:
    www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

    Denna visar även undervikt, men så länge han mår bra och är aktiv så!

    Sonen har alltid legat nära gränsen för undervikt och i perioder även legat på undervikt. Men han har alltid mått bra och det har inte varit fara för hans hälsa (noga kollad av sjukvården). 
    Hur fick du fram att räknaren du länkar till visar undervikt, jag får fram 14,73 och nedanför står det att normalvikt är mellan 13.84 och 16.83
  • Duefigli
    Jenni73 skrev 2012-06-14 23:20:45 följande:
    Hur fick du fram att räknaren du länkar till visar undervikt, jag får fram 14,73 och nedanför står det att normalvikt är mellan 13.84 och 16.83
    Jag tror hon menade att den räknaren visar även underviktsgränsen, inte att min sons vikt hamnade på undervikt. De flesta andra BMI-uträknare indikerar bara övre normalgränsen, övervikt och fetma. 

    Ni har nog rätt i att jag inte behöver oroa mig. Har i ärlighetens namn inte gjort det heller utan tänker att barn oftast äter det de behöver och att det går i perioder. Men när tredje personen började babbla om att han är liten i maten så kom dock tanken på om jag inte ser nåt som de gör
  • Flickan och kråkan

    Jag har en ännu mindre 4½-åring. Min äldsta pojke blir 4½ år nästa vecka. Han är hela 100 cm lång och väger in på 15 kilo. Pigg och glad och go kille. Han har ätit bra och dåligt i omgångar. För tillfället äter han bra tycker vi. Lillebror är 3 år och väger lika mycket. Han är inte så lång han heller 92 cirka skulle jag tippa.   

  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-15 13:35:34 följande:
    Jag har en ännu mindre 4½-åring. Min äldsta pojke blir 4½ år nästa vecka. Han är hela 100 cm lång och väger in på 15 kilo. Pigg och glad och go kille. Han har ätit bra och dåligt i omgångar. För tillfället äter han bra tycker vi. Lillebror är 3 år och väger lika mycket. Han är inte så lång han heller 92 cirka skulle jag tippa.   

    Strax under 15 kilo får jag väl tillägga.  
  • Jenni73
    Duefigli skrev 2012-06-15 09:18:13 följande:
    Jag tror hon menade att den räknaren visar även underviktsgränsen, inte att min sons vikt hamnade på undervikt. De flesta andra BMI-uträknare indikerar bara övre normalgränsen, övervikt och fetma. 

    Ni har nog rätt i att jag inte behöver oroa mig. Har i ärlighetens namn inte gjort det heller utan tänker att barn oftast äter det de behöver och att det går i perioder. Men när tredje personen började babbla om att han är liten i maten så kom dock tanken på om jag inte ser nåt som de gör
    Jag kollad för skojs skull min dotters bmi, och det låg ungefär som din sons, och jag har aldrig funderat över om hon skulle vara underviktig. Men jag nojar över andra grejor, det är väl det som är meningen med att vara förälder
  • Beckah82
    Duefigli skrev 2012-06-14 14:43:35 följande:
    Sonen är 4,5 år och väger ca 16 kilo till sina 102-104 cm. 
    HELT normalt

    En 4,5-åring på 16 kg ( lite drygt SD -1) har 103 cm som proportionerlig längd (också det drygt SD -1), din pojke ligger alltså väldigt perfekt och är proportionerlig.

    Dessutom måste inte vikt och längdkurva ligga exakt lika. Det är helt normalt med tex en avvikelse på 1 kanalbredd.
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-15 13:35:34 följande:
    Jag har en ännu mindre 4½-åring. Min äldsta pojke blir 4½ år nästa vecka. Han är hela 100 cm lång och väger in på 15 kilo. Pigg och glad och go kille. Han har ätit bra och dåligt i omgångar. För tillfället äter han bra tycker vi. Lillebror är 3 år och väger lika mycket. Han är inte så lång han heller 92 cirka skulle jag tippa.   
    HELT normalt

    En 4,5-åring (pojke)  på 15 kg (ca SD -1,5) har 101-102 cm som proportionerlig längd (det är också ca SD-1,5) om båda kurvorna ska stämma överens och det gör de ju han är alltså helt proportionerlig.

    Lillebror ligger ganska exakt på medelkurvan i vikt och lite drygt SD -1 i längd. Lite rund till sin längd, men HELT normalt

    Medellängd och vikt (normalkurvan i mitten på BVC's kurvor) för en pojke på 4,5 år är lite drygt 18 kg och 108 cm. För en pojke på 3 år är motsvarande siffror strax under 15 kg och 96 cm.

    Så ni kan båda slappna av  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Beckah82 skrev 2012-06-15 13:51:34 följande:
    "..."
    OBS! Normalt = förutsatt att de följer sina egna kurvor hyfsat bra På ett år får de tappa (max) 1 kanalbredd kan man säga.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Busbellan

    Tycker det låter helt normalt med den vikten till den längden.
    Min snart 5-åring är 110 cm lång och väger 15 kg. Hon är absolut smal men inte mager längre (vilket hon var när hon vägde 14 kg i början på året) 


    Mamma till Nora, August och Ella
  • tobiq

    Min stora tjej är snart 4, 103 cm lång och väger inte ett gram över 15 kilo. Hon är smal och har alltid varit smal, hon vägde 10 kilo vid 8 månader så det har ju inte hänt så mycket sedan dess;)
    Hon äter dåligt också, men vi har fått acceptera att det är så hon fungerar, hon mår toppenbra, är alltid pigg och nästan aldrig sjuk.

  • Annakatarina1973

    Dotterns 4-årskontroll. 109,5 och knappt 16,5. Lite underkant men konsekvent och följer sin kurva perfekt. Fått rådet att fettberika där vi kan men i övrigt helt ok tydligen.

  • sextiotalist

    Nu är det många år sedan, men sonen, under hans förskoletid, var nästan underviktig. Han låg ett steg under viktmässigt än längdmässigt. Så länge han höll sig på kurvan och inte tappade nedåt, så var det lugnt, men periodvis så tappade han vikten och då fick vi arbeta mer aktivt med att ge honom extra energität mat.
    Eftersom han var liten i maten, väldigt kräsen, så hände det rätt ofta att han tappade vikten.

    Men så länge viktkurvan inte dippar, så bör det inte vara några större bekymmer för ditt barn. Både barn som ligger på det övre spannet och undre spannet bör man hålla extra koll på.

Svar på tråden Var går gränsen för undervikt? BMI för fyraåring?