Inlägg från: Duefigli |Visa alla inlägg
  • Duefigli

Var går gränsen för undervikt? BMI för fyraåring?

Har sökt som en tok efter BMI-gränser för barn men inte hittat någon och dessutom förstått att man helst inte ska räkna  på BMI för barn under fem år. MEN, om nån kan hjälpa mig ändå är jag tacksam.

Sonen är 4,5 år och väger ca 16 kilo till sina 102-104 cm. Enligt uträkning landar han på ca 14.5 i BMI och jag undrar alltså om han ligger i normalspannet eller i underkant.

Att jag undrar beror på att han är rätt dålig på att äta och att andra reagerat på att han ser smal ut.

• Svar på tråden Var går gränsen för undervikt? BMI för fyraåring?
  • Duefigli

Han har alltid varit ganska liten, legat nån kurva under snittet på både vikt och längd. Han ser i mina ögon hälsosam ut i storlek, men har inget direkt hull att ta av så när han tex varit sjuk kan han lätt se lite mager ut.

Hans aptit har varit sådär på sistone och jag undrar mest för att det är några som kommenterat matintaget i kombination med hans storlek.

• Duefigli
    Jenni73 skrev 2012-06-14 23:20:45 följande:
    Hur fick du fram att räknaren du länkar till visar undervikt, jag får fram 14,73 och nedanför står det att normalvikt är mellan 13.84 och 16.83
    Jag tror hon menade att den räknaren visar även underviktsgränsen, inte att min sons vikt hamnade på undervikt. De flesta andra BMI-uträknare indikerar bara övre normalgränsen, övervikt och fetma. 

Ni har nog rätt i att jag inte behöver oroa mig. Har i ärlighetens namn inte gjort det heller utan tänker att barn oftast äter det de behöver och att det går i perioder. Men när tredje personen började babbla om att han är liten i maten så kom dock tanken på om jag inte ser nåt som de gör
Svar på tråden Var går gränsen för undervikt? BMI för fyraåring?