• pralinen86

Att tänka på vid köp av mammakläder

Hej hej!
    Jag är gravid i vecka 12 och behöver köpa lite nya kläder. Men jag vill försöka vara lite ekonomisk när jag ändå ska handla, så jag vill inte behöva köpa nya kläder igen om en månad.
    Någon som har några bra tips på vad jag ska tänka på? Jag vill ju köpa kläder som sitter snyggt nu och när jag blivit tjock. Vad är absolut inte värt att lägga pengar på och vad är en investering? Eftersom detta är min första graviditet finns det säkert massa smarta plagg eller saker jag inte har en aning om.
    Tacksam för alla tips jag kan få inför kommande shoppingrunda! Flört

• Svar på tråden Att tänka på vid köp av mammakläder
  • Sanna o Ryan

Du kan klara dig på de tröjor du har hemma ganska länge (om magen inte växer jättesnabbt och om tröjorna inte var fastklistrad mot kroppen innan graviditeten)

Vad de flesta saknar är oftast ett par extra mammabyxor. Jag bland annat

Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • narie24

Gravidtights är skönt att ha, kanske med klänning. Jag körde mkt på HMS' korta shorts förra sommaren (tillsammans med länge linne el tunnika). Tror de fortfarande finns.
    Gravidjeans var knepigare...

• TheFamily

Håller med föregående. Man kan ha de vanliga kläderna ganska länge. Det jag dock inte kunde ha redan i vecka 10 (andra barnet) var byxorna. Tips är att köpa sköna leggings som går upp över magen och sen matcha med längre tröjor (vanliga,ej mamma) klänningar, linne och kofta.
    Grattis till bebis i magen!

• Bregott

Har bara använt gravidbyxor. Tröjor använder jag vanliga, blilliga från hm som det inte gör något om de blir uttöjda. Gravidkläder är dyra tyvärr, så lägg krutet på byxor och köp vanliga tröjor i en storlek större bara.

• pralinen86

Men jag behöver köpa nya kläder (oavsett om jag är gravid eller inte), vad skulle jag satsa på då? Jag har ingen aning om hur tjock och när jag kommer bli det. Det är ju jättesvårt!
    Är mammabyxor snygga att ha även om man inte är gravid? (eller om man är så smal så det ännu inte syns att man är gravid.)

• Pippilångstrump

Att det inte sitter massa läskiga sömmar och lappar om de har hög midja, för det tenderar att skava. TYg dragsko över magen är asläskigt, iaf enligt mig.

• Vinterankan

Jag har haft nästan bara klänningar hela min graviditet och då har jag inte köpt gravidklänningar utan vanliga klänningar som jag kan fortsätta ha sedan också. Typ ballongmodell i min vanliga storlek eller bara helt raka i någon storlek större, där behöver man bara korta axelbanden lite för att de ska passa även som ickegravid då raka klänningar är snygga när de sitter lite löst. 

• Kiiwii

Jag kommer köpa ett par mammajeans om jag hittar nåt snyggt par som sitter snyggt och är sköna som jag kan ha i höst. Annars kommer jag köra på mammaleggings och långa tröjor, cardigans, linnen osv som är lite större. Klär mig mycket så redan nu.

I sommar så kommer jag använda mina klänningar som är rätt löst sittande och mina shorts som har kort midja och alltid är under magen i vanliga fall :). Har köpt några t-shirts och linnen som är lite större och längre i modellen.

Tacksamt mode för gravida idag :) 

• pralinen86

Tack för alla tips! Fyll gärna på med mer! =)
    Jag tycker om att ha klänningar och har skojat tidigare om att jag redan har massa "gravidklänningar". Men så fick jag höra att många klänningar ser konstiga ut då man är gravid, eftersom de blir för korta framtill.
    Leggings är så svårt nu, det verkar inte vara mode längre... Men jag får hålla ögonen öppna. =)
    Men ett par mammabyxor alltså, det ska jag skriva upp på inköpslistan.

• Abisko

Ett plagg som jag använde hela graviditeten var trikå-kjolar från Indiska. De är rätt billiga, så det gjorde inget att de var uttänjda när graviditeten var över. Men de funkade, i alla fall på mig, hela vägen!

Ett annat plagg som var oumbärligt för min del var HM:s gravidlinnen i trikå.

Svar på tråden Att tänka på vid köp av mammakläder