• lillina

Börja på dagis vid 13 månader bra eller dåligt?

Min dotter har fått dagisplats i höst och kommer vara 13 månader när hon börjar. Jag börjar jobba heltid vid årsskiftet och tänker att hon får mjukstarta redan till hösten med några timmar i veckan så att hon hinner komma in i det lite innan hon ska börja gå heltid på dagis i januari. Men nu börjar jag undra om jag gör rätt? Är det bättre att hon får vara hemma med mig året ut och så börja med heldagar direkt i januari?

• Svar på tråden Börja på dagis vid 13 månader bra eller dåligt?
  • Dr Evans

Jag skulle välja (och har valt) att mjukstarta 20h/v för mina barn när de har börjat. De har då varit 13, 14 och 16 mån gamla. Det har fungerar fint. Men hur det går beror nog mest på hur förskolan är, tror jag.

• lillina

Jag kommer jobba lite extra bara, ca 10-15 timmar i veckan så hon måste egentligen inte börja på dagis redan i höst men det känns som det kommer bli så mycket för henne att börja direkt med heldagar i Januari...

• Alexi

Jag skulle definitivt vänta till vintern, ju äldre de är desto bättre är det tycker jag. Det är ju separationen från er och att vara i en främmande miljö som jag tror är det stora och det är ju lika jobbigt oavsett hur många timmar i veckan de går. 

• Natulcien

Ett 13 månader gammalt barn är ju väldigt litet. För litet för förskola om jag får tycka...
    ...så jag skulle definitivt skjuta på det. Var hemma så länge du kan!

• Flickan och kråkan

Ska ni båda jobba 100% om ett halvår? Att gå heltid som 1,5-åring är ju rätt tufft oavsett om man gått korta dagar innan eller inte. OBS! Jag vet att man kan sakna möjligheten att gå ner i tid etc. jag bara undrade hur ni tänkt kring det hela? Vad menar du med heldag? Jag hade ju inte velat skola in min 1,5-åring och sedan ha henne/honom där 40 timmar/veckan....då hade jag hellre skolat in tidigare och kunnat dra ner på tiden under en längre period.

• skogsvitter

Varför går du inte ner i arbetstid när du börjar istället för att jobba 100% på en gång?
    Jag tycker att en liten 13-månaders är alldeles för liten för att börja på förskola, jag ser inte varför ni inte kan mjukstarta efter årsskiftet istället för redan under hösten när du inte ens behöver??

• Sweetness

MIn dotter var 14 månader när hon började på förskola. Jag har jobbat heltid hela tiden sedan dess och nu har hon precis fyllt 2 år.
    Det har gått bara bra och hon älskar att gå till förskolan och har gjort det hela tiden. Hade jag däremot haft möjlighet att vänta lite längre med starten hade jag nog gjort det.

Så mitt råd är alltså, kan du vänta. Gör det. Om inte kommer det säkert gå bra.

Moa 2010-06-07 mirola80.blogspot.com
  • MalinEddie

Jag hade aldrig skolat in så tidigt om det absolut inte var tvunget. Kan ni inte gå ner i tid så hon slipper gå heltid?

Svar på tråden Börja på dagis vid 13 månader bra eller dåligt?