• Masarin

5 år och "ont i hjärtat" HJÄLP!!

Hej.
    Nu har jag för andra gången detta år åkt in akut med min son efter att dagis ringt och sagt att han är blek, spak och klagar på "ont i hjärtat".
    Idag sa de att han bara gråter och de ser paniken i hans ögon när han får så ont.

Jag rusade givetvis från jobbet, satte sonen i bilen och åkte till sjukhuset. Han var blek och trött, somnade i bilen på väg till sjukhuset (tar 30 min att åka).

Väl på barnakuten så fick vi ta ekg - visade precis som förra gången ingenting. Och nu är sonen mycket piggare och säger själv att det inte alls gör lika ont längre.
    Samma sak i mars när vi åkte första gången, ekg visade normalt och det onda hade gett med sig när vi kom till sjukhuset.

Hur ska man få en 5-åring att förklara vad det är? Han säger själv till mig och till doktorn att det gör ont i hjärtat och visar mitt mellan bröstet. Han är blek när jag hämtar och säger själv att han har jätte ont när han får ont.
    Tilläggas ska kanske att han brukar ha ont i magen oxå innan detta kommer. Kan det ha något samband?

Kan det vara panikångest? Kan en så liten kille ha det? Han trivs annars som fisken i vattnet på dagis, har mycket kompisar och lillebror där. Fröknarna litar vi blint på...
    Idag tog det blodprover och det visade på lite lågt hb, 99, bör vara runt 120. Nya prover togs som vi får svar på imorgon. Men nu vill jag ha hjälp av er:

HJÄLP!! VAD ÄR DET FÖR FEL?

• Svar på tråden 5 år och "ont i hjärtat" HJÄLP!!
  • Masarin

Hej alla.

Det har fått bra. Prover visade ingenting. Kanske lite låga blodvärden men inget annat.
    Han har inte haft ont mer, lite ont i magen ibland men inte "hjärtat".
    Nu vankas semester och vi ska bara ta det lugnt och ta dagen som den kommer.
    Tror att jag har lugnat ner mig oxå och det har nog påverkat honom med. Har försökt ta mig tid med honom, sitta och prata, lyssna och bara finnas.
    Kanske var det så "enkelt". Tack snälla alla för svaren!

• annca

Hoppas allt blir bra med lillkillen! Låter ju lovande iaf!

Tycker det låter väldigt likt stressymptom. Känner så igen beskrivningarna på mig själv. Och jag har återkommande stressinducerad magkatarr.
    Det börjar göra ont i magen, och efter ett tag känns det som om det liksom brinner i hjärttrakten. Och ju mer ont det gör, ju mer stresad och orolig blir man, och då gör det ännu mer ont.
    Vilar man och stressar av, (får trygghet), och inte äter eller dricker nåt starkt, fett eller kolsyrat på ett tag så lugnar det sig.

Ge killen vila, trygghet och roligheter och hoppas att det blir bra.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • CaptainM

Jag hade liknande problem fran nar jag var sju ar gammal. Det kandes verkligen som om det gjorde ont i hjartat och det kunde ocksa sprida sig till andra delar av kroppen, som magen. Jag hade ocksa svart att andas i samband med detta.
    Lakarna sade alltid att det var musklerna kring lungorna och hjartat som spande sig for mycket och orsakade smartan. Men det var inte forran i tonaren som jag fick diagnosen panikangest och jag fick en forklaring for varfor musklerna spande sig pa det sattet.
    Jag brukade fa "attacker" nagra ganger om aret och under en period tog jag lugnande medicin, men det verkar som att jag har vuxit ifran det nu. Jag har inte haft nagra attacker sedan jag var 16 ar. Jag ar nu 21.
    Om det ar sa att din pojke har panikangest sa hoppas jag att han ocksa vaxer ifran det. I vilket fall som helst sa ar det mycket lattare att hantera smartan nar man vet varfor man far den. Min mamma brukade ocksa sitta ner med mig nar jag hade ont, hon holl min hand och lugnade ner mig. Det gick over mycket fortare nar hon gjorde det.
    Lycka till, hoppas att allt blir bra med honom.

• Masarin

Än så länge är det lugnt... Han verker lugnare i sig och jag är lugnare oxå.
    Börjar oxå tro att det är panikångest det hela bygger på... Får försöka bara sätta honom ner och lugna ner honom om det skulle hända igen.

Tack snälla för alla svar och insikter. Det är lugnande att höra om andra som själva varit med om detta.

• Tekla74

Åååå vad skönt att höra att fler har samma problem. Min son som är snart 8 år har sedan dec månad 2012 och tills i dag haft bröstsmärta och rejält ont vid 3 tillfällen. Han blir blek vill ligga ner och klagar över smärta, svidningar och stick mitt i bröstet som strålar ut mot hjärtat. Han har tagit EKG vid två tillfällen samt prover men läkarna hittar inget. Jag är såklart jätterädd att det är ngt fel på hjärtat men måste ju ändå lita på deras omdöme! Nu två kvällar klagar han över svidningar i bröstet som går upp och ´ner som en hiss säger han. Han har svårt att somna, och jag har provat att få i honom fil, vilket han avskyr......för jag tänker att kanske är det typ magkatarr eller nåt?? flera alt har dykt upp som ex magmun som inte är tätt, kramp i bröstmuskler, revbensupphakning och oro/ångest..... här på forumet verkar det vara ungefär detsamma som diskuteras..... Du med din 5-åring som hade ont i bröstet, hur är det nu? har han haft mera ont? har ni varit på flera undersökningar? Min son ska på ett återbesök om en vecka och fram tills dess skriver jag dagbok, även över hur han sköter magen för det kom också upp som en punkt.
     Den här oron över att inte veta vad det är håller på att knäcka mig!! Å garanterat överför jag min oro på honom, för jag frågar flera ggr per dag om han har ont??  

Vad kan det vara???? 

• linzei

Jag tänker på Holter-EKG, har ni gjort ett sådan? Ett 24timmars EKG för att ev. kunna procka in arytmier som sker precis när de händer och inte efter att de redan har skett (som de EKG som tagits när det hela varit över) .

Lycka till med sonen. 
    Mvh Linda.  

• Tekla74

Hej!
    Nej det har han inte tagit. Jag har ställt frågan och läkarna har sagt att om problemen fortsätter så kan det ev vara aktuellt. På senaste besöket så var de inne på att det ev är kramp i matstrupen han får. Han har varit symtomfri i en månad nu. läkarna tror inte att det har ngt med hjärtat att göra, utan antingen matstrupen, kramp i muskler eller liknande. Men helt säker är de inte. Om/när han får ont igen ska vi tillbaka till sjukhuset för vidare utredning. Det är otroligt jobbigt att inte veta vad det är och om det kommer tillbaka igen.....

Mvh Ulrika 

• linzei

Ja, det förstår jag då verkligen. Men tänk sån tur att det inte har skett någon mer gång ändå. Jag önskar lycka till och hoppas det var något stressutlöst/muskelrelaterat som nu har växt till sig. 

• Ninja05

Magsäcken sitter där du beskriver...ibland kan barn få ont där om de reagerar på någon mat eller annat.

Hoppas det ger med sig!

• Tekla74

Tack för era inlägg! Hoppas att det är något i magsäcken, kramp eller något som varit problemet. Fick i veckan höra att kramp i magmunnen tydligen inte är så ovanligt . Jag kan trots allt inte riktigt släppa tanken på hjärtat men jag jobbar på att försöka tänka bort det. Jag måste ju lita på att läkarna inte skulle skickat hem oss om de var det minsta orolig för det !!

Det är skönt att ventilera lite här på forumet.

Tack för det

//Ulrika      

• Livsglad

Hejsan. Jag brukar också få ont i hjärtat, vilket har gjort mig väldigt nervös pga.( är opereradi hjärtat när jag var barn, men är helt frisk förklarad)  Men så ringde jag och kollade upp det. Har även tagit prover som inte heller visat nått. Och de sa till mig att man inte kan ha ont i hjärtat, man har ingen sån känsel där. 

Så de sa att det antagligen var lungorna som kändes.
    För när jag får ont så hugger det till rejält " i bröstet" precis där hjärtat sitter, sen kan jag knappt andas ut utan att det fortsätter hugga.  Så jag får ta det lugnt en stund, sen är det borta igen. Detta har jag haft hela livet, men har ingen aning om vad det är. 
    Jag vet inte varför det inte känns på andra sidan, men lungorna är ju lite olika och det är min egen lilla förklaring till det.  

• Tekla74

Skönt att höra att fler har samma symtom. det verkar som att många har detta men utan förklaring.....

Tack för ditt inlägg :)

Hälsn Ulrika   

• Masarin

Oj här händer det grejor när man inte är med.
    Sonen min har haft ont i hjärtat någon  gång igen. Inget alarmerande dock. Han säger ibland att han får ont i hjärtat och vill ta det lite lugnt.
    Men han har inte blivit orkeslös eller blek.
    Så just nu ligger vi och väntar, kommer det en omgång till så är vi ombedda att åka in till akuten direkt.

Han fick en omgång på skolan nu i höstas. Men lärarna upptäckte det inte (han hade suttit i ett hörn och varit lugn) och när jag väl kom så var han bättre.

Men skumt är det.
    Ingen annan som har erfarenhet.

Svar på tråden 5 år och "ont i hjärtat" HJÄLP!!